Tuesday, April 23, 2024
17.1 C
Calgary

علائم COVID toes چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در ماه اپریل متخصصین پوست با نوعی علامت جدید و غیرعادی در میان مبتلایان COVID-19 روبرو شدند که COVID toes نام گرفت. این مورد جدید که شباهت زیادی به سرمازدگی داشت با تورم و بنفش شدن انگشتان پا همراه بود.

افزایش تعداد بیماران COVID-19 و دارای COVID toes در ماه‌های اخیر آن را خبرساز کرده است.

دکتر کلودیا هرناندز متخصص پوست دانشگاه پزشکی Rush و دکتر آنا براکنر متخصص پوست ر دانشگاه کلرادو در اینباره می‌گویند: مشاهدات اولیه حاکی از رابطه میان این علائم و کروناویروس هستند. بنابراین متخصصان باید هنگام مواجه با این بیماران به دنبال یافتن پروتئین‌های پوستی مرتبط با COVID-19 بگردند.

یافته‌های اولیه در ماه اپریل نشانگر وجود چنین علائمی در میان جوانان و افراد دارای نوع خفیف بیماری بود اما دانشمندان چینی در ماه مارس شواهدی از وجود COVID toes در بین بیماران مسن با وضعیت وخیم را منتشر کردند.

COVID toes می‌تواند به دلیل التهاب عمومی در بدن، عفونت در دیواره‌ رگ‌های خونی (Vasculitis)، ایجاد لخته‌های خون در رگ‌های پوستی یا ترکیبی از این موارد ایجاد شود.

در مطالعه‌ای که آکادمی پوست‌شناسی آمریکا انجام داده حدود نیمی از 200 مورد گزارش شده کروناویروس در ماه اپریل دارای علائمی شبیه به سرمازدگی در دستان و پاها بوده‌اند.

متخصصان پوست در اسپانیا نیز ماه اپریل در 29 مورد از 71 بیمار کروناویروس چنین علائمی را مشاهده کرده و COVID-19 را دلیل احتمالی بروز آن تشخیص دادند.

با اینحال پزشکان شهر والنسیا خلاف آن را ثابت کرده‌اند. آن‌ها پس از انجام آزمایش بر روی 20 کودک بستری و دارای علائم COVID toes متوجه شدند هیچگونه علائمی از کروناویروس نداشته و نتیجه تست عفونت فعال و آنتی‌بادی COVID-19 آن‌ها منفی است. گروهی از دانشمندان در براسل بلژیک نیز به نتیجه مشابه دست یافته‌اند.

با وجود این‌که نظرات درباره ارتباط میان COVID toes و عفونت کروناویروس متفاوت است اما به اعتقاد متخصصان پوست نمی‌توان نبود این ارتباط را نیز رد کرد. پس در صورت مشاهده علائم مشابه در خود یا نزدیکانتان بهتر است موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

منبع: Business Insider