Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

دانشگاه آلبرتا: شکل‌گیری حمایت عمومی برای استفاده از ماسک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که مردم ادمونتون و کانادا دارند به وضع نرمال جدید عادت می‌کنند، تحقیقی محلی نشان داده که حمایت عموم برای استفاده از ماسک رو به افزایش است. و البته هنوز هستند افرادی که مخالف استفاده از ماسک هستند.

البته برخی از پرسش‌شوندگان هنوز با ماسک مخالفند و می‌گویند که استفاده از آن زندگی را سخت می‌کند و کمتر کسی است که داوطلبانه آن را بپوشد.

این در حالی است که مسئولین مختلف، از جمله مدیرکل بهداشت آلبرتا می‌گویند ماسک‌ها باعث کاهش گسترش کووید-۱۹ می‌شوند و در شهرها و استان‌های بیشتری، کاربرد آنها الزامی شده است.

تیموتی کافیلد، استاد دانشگاه آلبرتا در حوزه قوانین سلامت و سیاست‌های علمی، می‌گوید: «ماسک تبدیل به سمبلی از جهان‌بینی در نحوه مواجهه به این پَندمی شده است.»

آیا در کانادا مردم به راحتی با ماسک کنار آمده‌اند؟ یا اینکه مخالفتی در استفاده از آن وجود دارد؟

برخی از مردم اصلا نیازی به ماسک حس نمی‌کنند. آنها به آن فکر هم نمی‌کنند. اما از نظر برخی دیگر (خوشبختانه اکثریت)، ماسک پوشیدن یک مسئولیت اجتماعی است و باعث کاهش بار روانی بین مردمی می‌شود که قرنطینه آنها را از زندگی اجتماعی بُریده بود.

دکتر هِدِر یانگ-لِزلی و پروفسور دوریس ژنگ از دانشگاه آلبرتا، وقتی تغییر در گرایش مردم در این زمینه را دیدند، تصمیم به انجام یک بررسی گرفتند. ژنگ می‌گوید تغییر دیدگاه مردم یک شبه رخ نداده است:

«ابتدا مردم فکر می‌کردند که ماسک یک حس امنیت جعلی به آنها می‌دهند و فقط کارمندان حوزه بهداشت باید از آنها استفاده کنند. اما حالا استفاده عمومی از ماسک خیلی در کانادا پذیرفته شده است.»

در کشورهای آسیایی این کاربرد خیلی راحت‌تر پذیرفته شد زیرا آنها از قبل برای جلوگیری از گسترشِ بیماری‌های واگیردار، از ماسک‌ها استفاده می‌کردند.

دکتر کافیلد می‌گوید: «به نظر من این یک پدیده فرهنگی است و فکر می‌کنم با آموزش صحیح، تصور عموم مردم در جوامع غربی هم عوض می‌شود.»

تحقیق این دو، بر نقش آموزش و فرهنگ‌سازی مُهر تایید زده است. تحقیقی که در قالب یک پروژه بزرگتر زیر نظر انستیتوی تحقیقات سلامت کانادا انجام شده و شما هم می‌توانید در آن شرکت کنید.

منبع: Global News