Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

راهنمای خرید ماسک مناسب برای کووید-۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها عدم استفاده از ماسک، پذیرفته نیست و نمایشگر بی‌مسئولیتی در قبال اجتماع و سلامت عمومی است. تا زمان کشف واکسن قطعی، ما هیچ دفاعی غیر از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نداریم.

قانون‌گذاران در برخی مناطق استفاده از ماسک را اجباری کرده‌اند. اما با قوانین جدید، باید مردم را هم به خرید بهترین ماسک‌ها راهنمایی کرد. بسیاری از ماسک‌ها فقط برای متخصصین بهداشتی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مناسبند. اما برای استفاده از شهر و فروشگاه‌ها، دفاتر کاری و وسایل نقلیه عمومی، چه ماسکی باید انتخاب کنیم؟

دکتر سامونترا چاکرابارتی، رییس بخش بیماری‌های واگیردار در بیمارستان Mississauga در اونتاریو، می‌گویند که قبل از انتخاب جنس پارچه و پوشش ماسک، باید ابتدا مطمئن شوید که ماسک به خوبی روی صورت شما می‌نشیند.

«مهمترین چیز این است که ماسک به خوبی دهان و بینی شما را پوشش دهد و روی صورت راحت باشد.»

«باید به خاطر داشته باشیم که شرایط در محیط‌های عمومی، خیلی با شرایط در بیمارستان‌ها متفاوت است.»

البته افرادی که از نزدیک با بیماران کووید-۱۹ در تماسند، یا مشاغلی که جزو خدمات ضروری به حساب می‌آیند، یا حتی کسانی که وظیفه نگهداری از سالمندان یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف را به عهده دارند، بهتر است از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند.

موقع خرید به چه چیزی توجه کنیم؟

چاکرابارتی می‌گوید خرید ماسک، با انتخاب جنسی چندلایه شروع می‌شود: «این نوع ماسک‌ها به خوبی از شما محافظت می‌کنند.» نه فقط ماسک باید چند لایه باشد، بلکه باید مراقب بود حتما لایه‌های فیلتردار در آن باشد.

دکتر ساکسینگر درباره انواع ماسک و جنس لایه‌ها، می‌گوید گاهی شرکت‌ها جنس لایه‌ها را ذکر نمی‌کنند، پس حتما روی بسته‌بندی را بخوانید تا جزئیات کالا را بهتر بفهمید.

«وقتی به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) نگاه می‌کنیم، ماسک باید حداقل سه لایه داشته باشد. و لایه نزدیک به صورت شما باید خاصیت جذب داشته و از جنس پارچه باشد.»

WHO می‌گوید ماسک‌های پارچه‌ای جنس‌های مختلف، شکل‌های متفاوت، و لایه‌های مختلفی دارند.

ساکسینگر می‌گوید بهترین ماسک‌ها، آنهایی‌اند که در بخش بالایی، یک قطعه منعطف و تا-شدنی دارند و به شما امکان می‌دهند روی بینی‌تان ماسک را شکل دهید و تثبیت کنید.

«شما باید چند ماسک داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را تعویض کنید یا موقع شُست‌و‌شوی یکی، از دیگری استفاده کنید. شست‌و‌شو هم باید با صابون و آب گرم انجام شود.»

آیا بافت پارچه اهمیت دارد؟

ماسک‌های پارچه‌ای برای استفاده در شهر محبوب‌ترند، متخصصین می‌گویند که جنس‌های ابریشمی، پنبه‌ای یا حتی کتانی در بازار هست. مهم این است که ماسک‌های غیرپزشکی حتما از جنس بافته‌شده باشند و هرگز از ماسک‌هایی با نخ پلاستیکی، یا بافت‌های تنگ و مانع عبور هوا، استفاده نکنید.

ماسک‌های خانگی که بدون نظارت تولید می‌شوند چطورند؟ دولت می‌گوید:

«ماسک‌های تولید شده در خانه شاید قادر به فیلتر کردن ذراتِ ویروس نباشند و جلوی انتقال آنها از طریق سرفه و عطسه را نگیرند. همچنین به خاطر شکل و بُرش، گاهی پوشش کافی ایجاد نمی‌کنند.»

پژوهشی در ماه آوریل توسط امریکایی‌ها نشان داده که جنس کتانی بهتر از ماسک‌های دیگر است زیرا تراکم بافت آن بیشتر است و فیلترینگ را بهتر انجام می‌دهد.

همچنین ماسک‌هایی که بُرش درستی ندارند و خوب روی صورت نمی‌نشینند، اثرگذاری کمی دارند. در همین زمینه، استفاده از باندانا و دستمال سر برای ایجاد پوشش، بازدارندگی کمی ایجاد می‌کند و ذرات می‌توانند از فواصل باز، به ریه شما نفوذ کنند. یا برعکس، با سرفهٔ شما ذرات تا ۲ متر پرتاب می‌شوند و دیگران را به خطر می‌اندازند.

طرز صحیح استفاده از ماسک

دکتر چاکرابارتی می‌گوید استفاده از ماسک زمانی موثر است که فاصله‌گذای اجتماعی و شستشوی مکرر دست‌ها را هم انجام دهید: «تاثیرگذاری ماسک به هیچ وجه در حد فاصله‌گذاری اجتماعی نیست، لااقل هنوز شواهد مطمئنی برای مقایسه نداریم.»

با پوشیدن ماسک، ما فقط یک لایه اضافه بین خودمان و ویروس قرار می‌دهیم، هر کاری که این اثرگذاری را کاهش دهد، از جمله نَشُستن دست‌ها، استفاده مکرر از یک ماسک بدون تمیزکاری، و عدم رعایت بهداشت عمومی، می‌تواند تاثیر ماسک را کم کند.

منبع: Global News