Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

عده زیادی از نیروهای کار ماهر از آمریکا به کانادا می‌آیند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق یک تحلیل که بر اساس گزارشی از آخرین Express Entry در پایان سال 2019 ارائه شد تعداد ساکنان امریکا  که در Express Entry وارد کانادا شدند بین سال های 2017 تا  2019 حدود 75 درصد افزایش یافته است و این نرخ رشد مهاجرت بسیار بیشتر از سایر کشورهاست، چیزی حدود دو برابر.  داده های جدید حاکی از آن است که کانادا در حال تبدیل شدن به یک آهنربا برای جذب استعدادهای آمریکا است.

طبق تحلیل های جدید منتشر شده توسط مرکز امنیت و تکنولوژی نوظهور (CSET)، طی دو سال گذشته نیروهای کار ماهر امریکایی که متولد جایی خارج از امریکا هستند، بیشترین تعداد دعوتنامه برای سکونت دائم در کانادا را دریافت کردند.

Express Entry یک سیستم آنلاین است که کانادا برای مدیریت درخواست‌های مهاجران متخصصی که درخواست سکونت دائم دارند، استفاده میکند. کاندیداهای واجدی شرایطی که از طریق Federal Skilled Worker Program (FSWP), Canadian Experience Class (CEC), Federal Skilled Trades Program (FSTP), and Provincial Nominee Program (PNP) اقدام میکنند این شانس را دارند که دعوتنامه‌ی درخواست اقامت دائم در کانادا را دریافت کنند. البته دریافت این دعوتنامه منوط به این است که امتیاز آنها در CRS نیازمندی‌های IRCC را برآورده کند.

بر اساس داده‌های CSET افزایش تعداد ساکنان امریکایی که از سیستم Express Entry  بهره مند میشوند ناشی از دو عامل است. اول این که امروزه تعداد بیشتری از ساکنان امریکا به دنبال اقامت دائم در کانادا هستند . دوم این که تعداد زیادی از این افراد ضوابط امتیازدهی سیستم express entry را براورده میکنند.

امتیازات CRS برای رتبه بندی کاندیدهای واجد شرایط برای مهاجرت به کانادا از طریق Express Entry  شامل فاکتورهایی مثل سن، تحصیلات، تجربه کار حرفه ای و مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسه است.

نویسنده این تحلیل، Zachary Arnold ،  این رشد را به درخواست‌های موفق شهرندان غیرامریکایی برای کار نسبت میدهد که بین سال های 2017 تا 2019 تعدادشان 128 درصد افزایش یافت. در این دوره حدود 26000 نفر از ساکنان امریکا که از طریق Express Entry  برای سکونت دائم در کانادا  اقدام کرده بودند دعوتنامه مذکور یا همان ITAرا دریافت کردند.

بر اساس محاسبات نویسنده، اکثریت قریب به اتفاق کسانی که ITA ها  را دریافت کردند -بیشتر از  20000 نفر- ساکنانی از امریکا بودند که شهروند آنجا نیستند. طبق این تحلیل دو دلیل میتواند به توضیح و توجیه این روند کمک کند. یک این که سیاست خصومت آمیز مهاجرتی ایالات متحده یک عامل بازدارنده برای کارگران ماهر شده است در حالی که سیاست جاری کانادا برای جذب استعدادها از سراسر جهان کشش و توجه زیادی را جلب کرده است. از طرف دیگر اقدامات مهاجرتی خشمگینانه رئیس جمهور ترامپ و دستورات اجرایی او، نقش مهمی در ایجاد جو خصومتی در امریکا نسبت به مهاجران داشته است.

آرنولد نوشت: در سالهای اخیر، دولت کانادا یک سیتم مهاجرتی ساده‌تر و بسیار سخاوتمندانه‌تر برای کارگران ماهر ایجاد کرد به این ترتیب که شرکت‌هایی پیشرو در زمینه فناوری توسعه داد که میتوانند استعدادهایی از سراسر دنیا جذب کنند. نگرانی عمیق ایجاد شده در میان جمعیت مهاجران باعث شده که تعداد زیادی از آنها به فکر ساختن زندگی شان در جایی دیگر باشند. طبق گفته آرنولد احتمالا کانادا از این لحاظ رقابت ایجاد خواهد کرد.

منبع:cicnews