Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

وضعیت برترین مدعیان ساخت واکسن کرونا چگونه است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بارها گفته‌اند و شنیده‌ایم که «هیچ‌کس از کووید-۱۹ در امان نیست تا وقتی که یک واکسن قطعی داشته باشیم و در اختیار همه مردم دنیا قرار بگیرد.»

با اینکه برخی از رئسای کمپانی‌های داروسازی خبر از آماده شدن واکسن تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ داده‌اند اما برخی از متخصصین می‌گویند نباید چنین خوشبین بود و شاید حتی سال ۲۰۲۱ هم یک هدف غیرواقعی باشد.

این تضاد آرا یکی از ویژگی‌های ذاتی فرآیندهای علمی است. اما دلایلی برای امیدواری هست. از جمله اینکه صدها واکسن بالقوه در حال توسعه هستند و برخی از مدعیان ساخت واکسن، تست آنها روی انسان را نیز شروع کرده‌اند یا به زودی وارد چنین فازی می‌شوند.

برای اینکه واکسن مورد تایید قرار گیرد و قابل تجویز برای تمام مردم باشد، حتما باید مراحل رسمی و قانونی را بگذراند که سه مرحله تست انسانی نیز وجود دارد.

اولین و دومین مراحل تست انسانی، برای این هستند که معلوم شود آیا دارو می‌تواند واکنش دلخواه را در سیستم ایمنی بدن بر انگیزد یا خیر. مرحله سوم آن نیز شامل تعداد بیشتری داوطلب است تا میزان تاثیرگذاری واکسن بر بدن عده زیادی از مردم، معلوم شود.

اما در حال حاضر مدعیان ساخت واکسن به ترتیبی هستند که در جدول زیر می‌بینید:

Screen Shot 1399 05 07 at 4 02 12 PM

واکسن دانشگاه آکسفورد با استفاده از ویروس یافته شده در بدن شامپانزه‌ها ساخته شده و تست‌های اولیه‌اش نشان از تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن دارند. این واکسن در مرحله سوم تست انسانی است.

کمپانی چینیِ Sinovac هم به مرحله سوم تست انسانی وارد شده است. واکسن این کمپانی با ویروس یافته شده در بدن انسان ساخته شده و تست آن روی انسان‌ها از آوریل آغاز گردیده است. در بین داوطلبین دریافت این واکسن، گروهی از کارمندان سیستم درمانی برزیل نیز یافت می‌شوند.

کمپانی امریکاییِ Regeneron که پارسال با ساختن داروی آنتی-ایبولا شهرت یافت، اوایل جولای بود که خبر از ورود به مرحله آخر تست واکسن کووید-۱۹ روی انسان‌ها داد. مسئولینش می‌گویند در این واکسن دو پادتن هست که به اعتقاد آنها، می‌توانند ویروس را خنثی کنند.

اما کمپانی امریکایی Moderna نیز چهارمین مدعی ساخت واکسن است که به مرحله آخر تست انسانی رسیده، و هر چند وقفه‌های در توسعه آن رخ داده ولی از جمله همکاران دولت امریکا است که روی حساب ویژه‌ای باز شده است.

منبع: CTV News