Thursday, April 18, 2024
-2.7 C
Calgary

معرفی سکه‌های ۲ دلاریِ بزرگداشت «بیل رید» توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ضرابخانه سلطنتی کانادا برای بزرگداشت هنرمند فقید قبیلهٔ هایدا، «بیل رید»، سکه‌های دو دلاری جدیدی را معرفی و روانه بانک‌ها کرد.

روی این سکه‌های جدید طرح معروف خرس گریزلی است که این هنرمند معروفِ اهل بریتیش کلمبیا طراحی کرده بود. قرار است سکه‌ها از همین هفته به چرخهٔ اقتصاد کانادا وارد شوند. بانک‌ها دارند این سکه‌ها را به مخازن خود اضافه می‌کنند تا به زودی در دست مردم قرار گیرند.

ماری لیمای، رییس و مدیرعامل ضرابخانه سلطنتی کانادا می‌گوید: «با این سکه‌ها میلیون‌ها نفر از مردم کانادا با قدرت و زیباییِ هنرِ بیل رید آشنا می‌شوند.»

بیل رید متولد ۱۹۲۰ بود و در سال ۱۹۹۸ درگذشت، و این سکه‌های جدید در صدمین سالگرد تولد او ضرب شده‌اند.

Artist bill reid

آقای رید استاد تراشکاریِ چوب، مجسمه‌ساز، و طلاساز بود و به عنوان نویسنده و گوینده رادیو و تلویزیون هم فعالیت می‌کرد. او را قهرمان فرهنگ هایدا می‌دانند و اعتبارِ محبوبیت فعلی آن در عرصه فرهنگ کانادا را به او می‌دهند.

نیکا کالیسن، مدیر اجراییِ موزهٔ Haida Gwaii می‌گوید: «بزرگترین تاثیرِ میراث هنریِ پدربزرگم، معرفی هنر هایدا به شکلی کلاسیک به کل دنیا، و اتصال فرهنگ‌ها با یکدیگر است.»

آقای رید اولین بار در سال ۱۹۸۸ نشان معروف خرسش را روی یک طبل تشریفاتی کشید. سپس این طراحی را برای چاپ روی لباس استفاده کرد و امروز در قالب سکه‌های ۲ دلاری وارد زندگی ما می‌شود.

ضرابخانه سلطنتی می‌گوید که ۳ میلیون عدد از این سکه را برای استفاده عمومی ساخته است و امکان خرید نمونه‌های کلکسیونی از جنس طلا و نقره نیز به صورت آنلاین وجود دارد.

منبع: Daily Hive