Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

از زنبورهای قاتل بریتیش کلمبیا بیشتر بدانیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برخی افراد همواره نگران برخورد احتمالی با این زنبورهای قرمز غول‌پیکر آسیایی هستند، اما کارشناس‌ارشد زنبورشناسی بریتیش کلمبیا می‌گوید که تلفات ناشی از نیش این زنبورها بسیار نادر است و در مراحل اولیه‌ی گزیدگی، راه‌های زیادی برای جلوگیری از خطر وجود دارد.

از زمان رؤیت نخستین گونه‌های این زنبورها تا به حال، که گاهی به آنها هورنت‌های قاتل گفته می‌شود و در سال گذشته در Nanaimo در جزیره‌ی ونکوور دیده شدند، جمعیتی از آن‌ها در Metro Vancouver’s White Rock و همچنین در Cowichan Valley در جنوب Nanaimo و گاهی هم در برخی از مناطق ایالت واشنگتن مشاهده شده‌اند.

یکی از پرورش دهندگان استانی زنبور عسل Paul van Westendorp می‌گوید این گونه از زنبورهای غول‌آسا اغلب در مناطق جنگلی و روی زمین لانه‌سازی می‌کنند و به همین دلیل است که مردم باید محتاط باشند و هنگام پیاده‌روی در جنگل جلوی پای خود را با دقت نگاه کنند. در همین راستا بهتر است این راهنمای کمپینگ برای مبتدیان را هم بخوانید.

آقای Paul van Westendorp روز چهارشنبه در برنامه‌ی رادیویی CBC به‌نام The Early Edition افزود: “زنبورهای قرمز غول‌آسا از آن دسته از زنبورها نیستند که به صورت گله‌ی ابری شکل به پرواز درآمده و به دنبال قربانی روانه شوند. ” وی اضافه کرد که دادن لقب غیر واقعی قاتل به این زنبورها او را به گریه می‌اندازد.

این کارشماس زنبورداری گفت: این زنبورهای سرخ که حتی می‌توانند در حدود پنج سانتی‌متر اندازه داشته باشند و گاهی طول بال‌های آن‌ها به اندازه‌ی یک بالگرد کوچک می‌باشند تمایلی به تعقیب یا آزار مردم یا حیوانات خانگی ندارند مگر اینکه کسی لانه‌شان را خراب کند.

نمای نزدیک از یک زنبور سرخ آسیایی غول‌پیکر که در اطراف وزارت کشاورزی و وزارت امور خارجه واشنگتن در تاریخ 4 می توسط رویترز ثبت شده است.

 

اگر اشتباها یک لانه را خراب کردید . . . 

آقای Paul van Westendorp می‌گوید برخلاف کلونی زنبورهای عسل که هزاران زنبور دارد، لانه‌ی زنبورهای هورنت غول‌آسا معمولا تنها چند صد زنبور را در خود جای می‌دهد. اگر یک لانه‌ی زنبور منهدم شود، جمعیت آن لانه در ابتدا یک لشکر از خود را به بیرون می‌فرستند و سپس به مرور زمان زنبورهای بیشتری به بیرون  فرستاده می شوند، اما فقط اگر متجاوز در آن حوالی باقی مانده باشد احتمال خطر وجود دارد.

آقای Westendorp توصیه می‌کند که اگر شما اشتباها یک لانه را خراب کردید، هوشمندانه‌ترین راه این است که فرار را بر قرار ترجیح دهید؛ اما هرگز به سمت فضایی باز و بزرگ نروید زیرا این امر باعث می‌شود که شما بیشتر در معرض هجوم قرار بگیرید و زنبورها به راحتی میتوانند شما را تعقیب کنند.

درعوض، Paul van Westendorp می‌گوید می‌توانید در هر پوششی که پیدا کردید مخفی شوید؛ مانند بوته‌های تمشک یا گیاهان پرپشت، به این ترتیب پیدا کردن شما برای کلونی زنبورها سخت میشود.

این گونه ی خاص از زنبورها دارای “ابزار نیش زدن خنجر‌مانند” هستند که به گفته‌ی Paul van Westendorp می‌تواند به طور مکرر بدون از دست دادن نیش خود به مهاجم حمله کند. همچنین سمی که آن‌ها آزاد می‌کنند حاوی آنزیمی است به نام نکروز که باعث مرگ بافت بدن در نقطه تماس می‌شود.

آقای Westendorp گفت: “به هیچ هتوان بعد از گزیده شدن، زخم را لمس نکنید.” وی افزود: “مالش ناحیه‌ی گزیده شده باعث پراکندگی زهر و تحریک بافت اطراف می‌شود.”

وی توصیه می کند ناحیه ای که دچار مشکل شده است را بی‌حرکت نگاه دارید و فوراً یک تکه یخ روی آن بگذارید تا تورم کاهش یابد. بهتر است راهنمای ۱۰ جای نیش حشرات که هرکسی باید آن‌ها را بشناسد را نیز مطالعه کنید.

دی اکسید کربن برای از بین بردن لانه‌ی زنبورهای سرخ غول‌پیکر آسیای که در سال ۲۰۱۹ در جنوب Nanaimo کشف شده بودند مورد استفاده قرار گرفت.

 

تلفات نادر

ثابت شده است که نیش زنبورهای هورنست تنها در مواردی بسیار نادر، کشنده است. افرادی که توسط نیش این زنبورها گزیده شده‌اند، نیشی که می‌تواند تا ۱۰ میلی‌متر طول داشته باشند، دردی را تحمل می‌کنند که شبیه درد ورود یک عدد پونز داغ درون بافت گوشت آنها است.

آقای Paul van Westendorp می‌گوید: در آسیا سالانه چند ده مورد کشته توسط این زنبور ثبت می‌شود که در اکثر موارد ناشی از خراب کردن لانه‌ی آن‌ها بوده است.

علیرغم این، آقای Paul van Westendorp دادن لقب قاتل به این زنبورها را این‌گونه توصیف می‌کند: “این یک تصویر هالیوودی اغراق‌آمیز است و ابدا درست نیست.”

او می گوید در صورت مشاهده‌ی هرگونه از این نوع زنبورهای غول‌پیکر آسیایی باید به شورای گونه‌های مهاجم در بریتیش کلمبیا گزارش شود که شماره‌تماس آن در زیر آمده است:

Invasive Species Council of B.C. at 1-888-933-3722

 

منبع: CBC