Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

وزیر دارایی دولت کانادا استعفا داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با وجود تکذیب اختلاف بین ترودو و وزیر دارایی فدرال که پیش‌تر در پیکوبینو خواندید، امروز آقای بیل مورنیو از مقام خود استعفا داد و کنار رفت.

مورنیو با برگزاری یک کنفرانس خبری در پارلمان این موضوع را اعلام کرد:

«من امروز با نخست وزیر ملاقات داشتم و به او اطلاع دادم که قصد شرکت در انتخابات فدرال بعدی را ندارم، هرگز قصد نداشته‌ام در بیش از دو دوره انتخابات پیاپی شرکت کنم.»

«ما در حال گذار از بحران کووید-۱۹ هستیم و بایستی وارد فاز ترمیم اقتصاد شویم. این را هم باید بدانیم که این فرآیند پیچیده‌ای ست و چندین سال طول می‌کشد.»

«الآن زمان مناسبی ست که یک وزیر دارایی جدید انتخاب شوم و برای این مسیر طولانی و سخت، برنامه‌ای بلندمدت طراحی کند. به همین خاطر من از مقامم در وزارت دارایی و همچنین کرسی‌ام در پارلمان کنار می‌روم.»

مورنیو می‌گوید که هنوز هم مایل است به مردم خدمت کند و از این رو نامزد ریاست عمومی مجمع همکاری و توسعه اقتصادی خواهد شد.

او افزود: «نخست وزیر حمایتش از نامزدی من را اعلام کرده و قرار است هفته‌های بعدی را صرف آمادگی برای این چالش جدید کنم.»

این استعفا در سایهٔ رسوایی آقای مورنیو در قرارداد WE Charity با دولت کانادا انجام شده که خود ترودو را هم درگیر کرده است.

WE Charity نهادی بود که برای برنامهٔ شناسایی و معرفی دانشجویان به نهادهای غیرانتفاعی و خیریه‌ها انتخاب شد و قرار بود در این تابستان و در بحبوحه کووید-۱۹ به آنها کمک کند تا یک شغل تابستانی مناسب بیابند و فشار اقتصادی روی آنها کمتر شود.

اما بعدا مشخص شد که آقای مورنیو فراموش کرده ۴۱,۰۰۰ دلار هزینه مربوط به سفری که با WE Charity انجام داه بود را بپردازد و به این شکل حزب محافظه‌کار خواستار استعفای او و ترودو شد.

مورنیو درباره این ماجرا نیز گفت: «ای کاش رفتار متفاوتی در ماجرای WE Charity داشتیم. همانطور که قبلا گفته‌ام بهترین کار این بود که خودم را از فرآیند آن تصمیم‌گیری کنار می‌گذاشتم.»

نخست وزیر نیز به خاطر بی‌اطلاعی از میزان همکاری مادر، برادر، و همسرش با WE Charity عذرخواهی کرده. ترودو می‌گوید که از میزان حقوق دریافتی آنها از این خیریه اطلاعی نداشته و با تایید همکاری دولت با WE Charity، آنها را هم در وضعیت بدی قرار داده است.

باید دید آیا استعفای مورنیو به این قائله خاتمه می‌دهد یا خیر.

منبع: Daily Hive