Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

راهنمای خرید اتومبیل کارکرده در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خرید اتومبیل کارکرده می‌تواند چند هزار دلار در هزینه‌ شما صرفه‌جویی کند اما بدون ریسک نیز نیست. از اینرو باید دانش و شناخت کافی را پیش از هر چیز کسب کنید. در این نوشتار سعی شده فرایند خرید اتومبیل کارکرده در کانادا بطور خلاصه توضیح داده شود.

مرحله اول: دنبال چه می‌گردید؟!

شما پیش از هر چیز باید لیست اتومبیل‌های مورد علاقه خود را بدون توجه به محدودیت‌ها تهیه کنید. سپس با نگاهی واقع‌بینانه و با درنظر گرفتن فاکتورهایی مانند نوع اتومبیل (سدان، پیکاپ و غیره) و نوع استفاده برخی از گزینه‌های لیست را حذف نمایید. اگر برای رفتن به محل کار در شهری شلوغ چون تورنتو اتومبیل می‌خواهید باید دنبال انواع کوچک و هیبرید بگردید. اگر ساکن بیرون شهر هستید یک پیکاپ قدرتمند و مطمئن نیاز دارید. نوع شغل شما نیز بر روند انتخاب خودرو تاثیر مستقیم می‌گذارد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم بودجه شماست. هیچوقت تمام پول خود را برای خرید اتومبیل هزینه نکرده و مبلغی را برای هزینه‌های جانبی کنار بگذارید. خیلی اوقات خودرویی که قیمت پایین‌تری دارد بسرعت هزینه‌ گزاف روی دستتان می‌گذارد! در صورت امکان از فردی باتجربه نیز کمک بگیرید.

استهلاک، میزان مصرف سوخت، بیمه، تعمیرات و تامین قطعات یدکی برخی از هزینه‌های اضافی اتومبیل کارکرده هستند.

مرحله دوم: آغاز جست‌وجو

اینترنت کار را بسیار ساده کرده و سایت‌هایی چون Car and Driver مقالات متعددی درباره خودروها در اختیارتان می‌گذارند. درباره اتومبیل‌های موردنظر اطلاعات لازم را خوانده و یادداشت‌برداری کنید. به این ترتیب امکان مقایسه مدل‌های مختلف را خواهید داشت. بدون شک شرایط اتومبیل کارکرده مشابه آنچه در مقالات می‌بینید نیست. یادداشت‌های خود را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت مدل‌های مختلف را شناسایی کنید.

در صورت امکان با کسی که تجربه رانندگی با مدل موردنظر را دارد صحبت کرده و از او این سوالات را بپرسید: آیا خودرو را نو خریده؟ چرا آن را انتخاب کرده؟ با چه ایراداتی مواجه شده؟ چرا تصمیم گرفته آن را بفروشد؟ آیا برای شما (با توجه به کاربردی که می‌خواهید) مناسب است؟ آیا خریدش را پیشنهاد می‌کند؟ آن را به چه قیمتی خریده؟

مرحله سوم: وارد میدان شوید!

در این مرحله اطلاعات کافی درباره مدلی‌های موردعلاقه خود را دارید، نیازتان را می‌شناسید و سقف بودجه تعیین شده است. برخی منابع که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • وبسایت‌های فروش: Autotrader و Kijiji محبوب‌ترین وبسایت‌های معامله خودرو در کانادا، مخصوصا استان آنتاریو، هستند و آگهی‌های شخصی و بنگاهی در آن‌ها منتشر می‌شود. از دیگر سایت‌ها می‌توان Auto 123، MonsterAuto، Motoseller، Used Cars Canada را نام برد.
  • شبکه‌های اجتماعی: گروه‌های فیسبوک بسیاری برای خرید و فروش اتومبیل وجود دارد و از آنجایی که کاربران سریعا کلاهبرداری‌ها را گزارش می‌کنند قابل اعتماد نیز هستند.
  • بنگاه‌های فروش: خرید از بنگاه‌های مجاز شاید بهترین گزینه باشد. در صورت داشتن کارشناس خبره این روش هیچگونه ریسکی ندارد.
  • لیست‌های آنلاین: در صورت دسترسی به لیست‌های جدید می‌توانید مدل دلخواه خود را به قیمت مناسب پیدا کنید. این روش از نظر امنیتی مطمئن نیست.

مرحله چهارم: بازدید اتومبیل

پس از انتخاب مدل موردنظر باید آن را از نزدیک ببینید. اولین کار مقایسه تصاویر آنلاین با خودروی واقعی است. برخی فروشندگان با نرم‌افزارهای گوناگون ایرادات ظاهری اتومبیل را می‌پوشانند و باید مراقب بود. حتما مدارک، کارکرد و تاریخچه اتومبیل را چک کنید؛ در صورت سهل‌انگاری شدیدا متضرر خواهید شد.

آزمایش رانندگی یکی از مهمترین بخش‎های این مرحله است. حضور کارشناس حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد. سعی کنید تمام آپشن‌ها را امتحان کنید و ایرادات را بیابید. رانندگی بهترین راه برای آگاهی از وضعیت خودرو است.

در انتها از اتومبیل عکس بگیرید تا بعدا با حوصله خودرو را بررسی کنید. اگر مالک اجازه عکاسی نداد شاید موردی را از شما پنهان می‌کند!

مرحله پنجم: بررسی مدارک

هر استان برای خرید و فروش خودروهای کارکرده قوانین خاص خود را دارد که باید مطالعه کنید. در زیر سه مدرک مهم هنگام معامله اتومبیل کارکرده در آنتاریو ذکر شده است:

  • گواهی Safety Standards: این فرم تایید می‌کند رانندگی با وسیله نقلیه مربوطه تحت استانداردهای استان آنتاریو ایمن است. اتومبیلی که فاقد SSC باشد می‌تواند جان شما و دیگران را به خطر اندازد.
  • پکیج Used Vehicle Information: طبق قوانین آنتاریو اتومبیل کارکرده در هنگام فروش باید دارای UVIP باشد. در این پکیج تاریخچه ثبت، داده‌های کارخانه و اطلاعات مربوط به حق رهن وجود دارند. چنانچه هرکدام از مدارک ناقص بود معامله نکنید، چون احتمالا فروشنده موردی را از شما پنهان کرده است.
  • تست Ontario Drive Clean Emissions: بسیاری از خودروهای کارکرده ODCET ندارند. اگر اتومبیل فاقد ODCET توسط پلیس متوقف شود با جریمه‌ای سنگین روبرو خواهد شد.
  • حتما سوابق تصادفات احتمالی اتومبیل را جویا شده و خسارت وارده را بررسی کنید.

مرحله ششم: خرید اتومبیل

پیش از معامله حتما ارزش واقعی اتومبیل را با ابزارهایی نظیر autoTRADER Value Finder تخمین بزنید تا سرتان کلاه نرود. حفظ آرامش و دقت به جزئیات بسیار مهم است. پرداخت هزینه اتومبیل به  روش‌های مختلف امکان‌‍پذیر است که در زیر به سه شیوه اصلی اشاره شده:خو

  • فایننسینگ: اگر با پذیرش تعهدات مالی طولانی‌مدت مشکل ندارید می‌توانید برای تامین هزینه از بانک یا فروشگاه اتومبیل وام بگیرید.
  • لیزینگ: معمولا از این روش برای خرید خودروهای کارکرده استفاده نمی‌شود. با درخواست مهاجران و شهروندانی که هیچگونه تاریخچه اعتباری ندارند موافقت نخواهد شد و تاریخچه اعتباری شما باید پاک باشد.
  • خرید نقدی: در این شیوه پول بیشتری هنگام معامله می‌پردازید اما در طولانی‌مدت ارزان‌تر تمام خواهد شد. پیش از پرداخت حتما شرایط مالی خود را در نظر بگیرید.

پس از پرداخت تنها کارهای اداری مربوط به ثبت خودرو به نام خودتان باقی می‌ماند.

فراموش نکنید که فروش اتومبیل کارکرده مشمول پرداخت مالیات می‌شود. اگر از نمایشگاه خرید می‌کنید خودرو مشمول نرخ GST و PST یا HST خواهد شد. اگر مستقیما از مالک می‌خرید و فروشنده در آژانس درآمد کانادا ثبت نشده خریدار باید RST (Retail Sales Tax) را بپردازد. نرخ مالیات در استان‌های مختلف تفاوت دارد. اطلاعات کامل درباره نرخ‌های GST یا HST را می‌توانید در وبسایت آژانس درآمد کانادا مطالعه کنید.

برای دریافت راهنمایی درباره خرید اتومبیل کارکرده با تیم Car Solutions Canada به شماره 0037-716-888 تماس بگیرید.

منبع: Car Solutions Canada