Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

این اسپری بینی جلوی تکثیر کروناویروس را می‌گیرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کروناویروس هر روز افراد بیشتری را در گوشه و کنار جهان بیمار می‌کند و نگرانی‌‎ها درباره موج جدید بیماری در پاییز و زمستان سبب تسریع فرایند ساخت واکسن COVID-19 شده است. همزمان محققان در جست‌وجوی روش‌های جایگزین برای مقابله با COVID-19 هستند.

یکی از جدیدترین روش‌ها نوعی اسپری بینی می‌باشد که از ورود عفونت ویروس به بدن جلوگیری می‌کند.

به تازگی نتایج اولیه تحقیقات بر روی یک داروی مولکولی نشان داده که این اسپری با تحریک سلول‌های موجود در حفره بینی منجر به واکنش سیستم ایمنی بدن با هدف نابود کردن ویروس‌ها می‌شود.

واکنش سیستم ایمنی بدن پس از تزریق واکسن به تولید آنتی‌بادی‌ها و سلول‌ها T می‌انجامد که وظیفه مقابله با یک نوع پاتوژن خاص را بر عهده دارند، اما واکنش سیستم ایمنی در این روش جدید می‌تواند برای مبارزه با طیف وسیعی از میکروب‌ها کارایی داشته باشد.

روبرتو سولاری مشاور شرکت استرالیایی Ena Respiratory مشغول ساخت این محصول است گفت: اسپری همچون لایه‌ای دفاعی عمل می‌کند که طیفی گسترده و غیراختصاصی از مهاجمان را از کار خواهد انداخت. با تحریک سریع سیستم ایمنی بدن توسط محتویات اسپری که INNA-051 نام دارد زنجیره‌ای از فرایندها مانند انتشار پروتئین‌های پیام‌رسان cytokines آغاز می‌شود. این نوع پروتئین آغازگر مکانیزم‌هایی است که از انتشار ویروس در درون سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

تیم تحقیقاتی در مرحله نخست آزمایش، دوزهای مختلف از INNA-051 را در مجاری بینی سه گروه شش تایی موش‌ خرما وارد کرد و همزمان یک گروه نیز داروی بی‌اثر دریافت کردند.

اعضای تیم موش‌های خرما را در روز پس از دریافت دومین دوز دارو در معرض ویروس COVID-19 قرار دادند و حیوانات به مدت 12 روز تحت نظر قرار گرفتند.

پس از پنج روز تماس موش‌های خرما با COVID-19، میزان RNA ویروس در ترشحات گلوی حیوانات اندازه‌گیری شد. بررسی‌ها نشان داده که RNA در گروه‌های دریافت‌کننده دارو در مقایسه با گروه دیگر تا 96 درصد کاهش یافته است.

مطالعات تکمیلی برای بررسی میزان خطرات و اثربخشی مصرف INNA-051 در انسان‌ها، در حال انجام هستند.

بگفته سولاری مصرف دو نوبت از اسپری حاوی INNA-051 در طول هفته می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلای افراد به کروناویروس شود. او مصرف اسپری را برای گروه‌های حساس، کادر درمان و ساکنین نواحی در معرض شیوع بیماری بسیار مفید می‌داند.

سولاری در ادامه افزود: امیدواریم مصرف اسپری موجب کاهش تعداد ویروس‌ها، دوره بیماری و شدت علائم آن شود و از نرخ انتقال ویروس میان افراد بکاهد.

منبع: The Guardian