Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

بهترین زمان برای رصد مریخ در 17 سال اخیر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از روز شنبه گذشته درخشان‌ترین مریخ از سال 2003 به این سو میهمان آسمان ما شده است. درخشش سیاره به حدی بالاست که امکان مشاهده عوارض سطحی چون آتشفشان‌های مریخ نیز وجود دارد. در این مدت درخشش مریخ از مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، نیز بیشتر خواهد بود.

شما می‌توانید از هنگام غروب تا طلوع خورشید مریخ را رصد کنید. بگفته ناسا در ساعات نیمه‌شب مریخ به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد.

ناسا در اینباره گفت: اکتبر بهترین زمان سال برای تماشای مریخ است زیرا امکان رصد آن در تمام ساعات شب وجود دارد. امسال پدیده Mars Opposition نیز در ماه اکتبر رخ می‌دهد و به همین دلیل مریخ درخشان‌تر از هر زمان دیگر می‌باشد. این رویداد که هر دو سال یکبار اتفاق می‌افتاد با قرار گرفتن زمین میان مریخ و خورشید همراه است و فاصله میان زمین و مریخ به کمترین حد می‌رسد.

درخشش مریخ ده روز ادامه داشته و در تاریخ 13 اکتبر به اوج خودش خواهد رسید. بگفته EarthSky تا سال 2035 چنین مریخ درخشانی را شاهد نخواهیم بود.

الن کراسول از دانشگاه یورک در تاریخ 5، 11، 12، 13، 14 و 15 اکتبر، راس ساعت 8 شب به وقت ET (5 عصر به وقت PT)، این پدیده را در کانال یوتیوب گزارش می‌کند. برنامه در محوطه دانشگاه یورک اجرا شده و از تلسکوپ نجومی دانشگاه برای رصد استفاده می‌شود. بدلیل شیوع COVID-19 امکان حضور و رصد شهروندان با این تلسکوپ وجود ندارد.

منبع: Daily Hive