Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

خطر ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا را جدی بگیرید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با فرا رسیدن فصل آنفولانزا پزشکان نگران ادغام این بیماری با کروناویروس هستند. شباهت زیاد علائم این دو بیماری کار را سخت‌تر هم می‌کند. معمولا یک تا سه تست برای تشخیص قطعی نیاز است و دوره نهان طولانی COVID-19 مسئله را پیچیده کرده است.

بررسی برخی بیماران در ووهان ثابت کرده که امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا وجود دارد، وضعیتی که شانس درمان را شدیدا کاهش خواهد داد. در ادامه به نکاتی برای پیشگیری و جلوگیری از بروز این اتفاق اشاره شده است.

حتما واکسن آنفولانزا را بزنید

کارشناسان معتقدند انجام اقدامات پیشگیرانه با هدف مبتلا نشدن به کروناویروس جلوی ابتلای به آنفولانزا را نیز می‌گیرد. رعایت بیشتر نکات بهداشتی در نیمکره جنوبی و کاهش شدید پروازها احتمال اینکه فصل آنفولانزا به شدت سال‌های گذشته نباشد را افزایش داده است. رعیات فاصله فیزیکی و زدن ماسک هم تا حد زیادی جلوی شیوع آنفولانزا را خواهد گرفت.

در این بین زدن واکسن آنفولانزا یک اقدام احتیاطی مهم و موثر برای کاهش خطرات بیماری است.

با توجه به شرایط خاص کنونی تعداد زیادی واکسن در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی توزیع شده و امکان دریافت آن از ماه آگوست وجود داشته است.

تفاوت علائم آنفولانزا با سرماخوردگی

نزدیک به 100 ویروس متفاوت می‌توانند باعث ابتلای ما به سرماخوردگی شوند اما تنها چهار عدد آن‌ها عامل ابتلا به آنفولانزای فصلی هستند. بسیاری از افراد سرماخوردگی را با آنفولانزا اشتباه می‌گیرند اما آنفولانزا به مراتب شدیدتر است! شدت تب، بدن درد و سردرد آنفولانزا بسیار بیشتر از هر نوع بیماری تنفسی ویروسی دیگر می‌باشد.

آنفولانزا علائمی چون تب، سردرد، بدن درد، گلو درد، آبریزش بینی، التهاب سینوس‌ها، سرفه و عطسه دارد و در نوزادان می‌تواند موجب عفونت گوش شود. برخی مبتلایان، مخصوصا کودکان، نیز علائمی چون حالت تهوع و استفراغ پیدا می‌کنند.

آنفولانزای فصلی در موارد شدید موجب ذات‌الریه می‌شود که با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و پشت خود را نشان می‌دهد.

تفاوت علائم COVID-19 با آنفولانزا

تشخیص تفاوت‌های آنفولانزا و COVID-19 بخاطر شباهت فراوانشان کار آسانی نیست. اصلی‌ترین علائم کرونا شامل تب بالا گاهی همراه با لرز، سرفه خشک و بدن درد است که در زمان ابتلا به آنفولانزا نیز بروز می‌کنند. علائم دیگر مانند گلو درد، گرفتگی عضلات، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و تنگی نفس نیز بین دو بیماری مشترک هستند.

از دست دادن ناگهانی بویایی و چشایی در مبتلایان COVID-19 یکی از معدود راه‌های تشخیص غیر آزمایشگاهی می‌باشد. دلیل این موضوع گرفتگی بینی نیست و مبتلایان حتی قادر به تشخیص بوهای قوی مثل پیاز و قهوه نیز نیستند. 87 درصد از مبتلایان COVID-19 چنین علائمی را گزارش می‌کنند.

یک دیگر از علائم نادر و مختص COVID-19 قرمز شدن شدید چشم‌‌ها و تاول زدن نوک انگشتان پا (COVID Toes) می‌باشد.

علائم دیگری چون تنگی شدید نفس، درد و فشار در ناحیه قفسه سینه، آبی شدن لب‌ها یا صورت، کاهش هوشیاری و ناتوانی در پاسخ به سوالات ساده نیز از نیاز فوری به خدمات پزشکی خبر می‌دهند. این نشانه‌ها به دلیل عفونت ریه و کاهش سطح اکسیژن در خون بروز می‌کنند.

کروناویروس می‌تواند سبب لخته شدن خون و آسیب درازمدت به قلب، مغز و ریه نیز گردد.

در برخی موارد بیماران به سرعت دچار ذات‌الریه و تنگی نفس شدید می‌شوند که واقعا خطرناک است. بنا بر توصیه پزشکان خرید دستگاه سنجش اکسیژن انگشتی در شرایط کنون لازم است. در صورت مشاهده چندین نتیجه کمتر از 92 درصد باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. تشخیص سریعتر ابتلا به ذات‌الریه روند درمان را سرعت خواهد بخشید.

علائم COVID-19 در کودکان شبیه به بزرگسالان است و این گروه سنی معمولا دچار آبریزش بینی، قرمز شدن چشم‌ها و بی‌حالی می‌شوند.

بروز علائم کرونا بین پنج تا چهارده روز طول می‌کشد و در دو روز پایانی دوره نهان ویروس به دیگران منتقل خواهد شد. پس حتما در صورت ابتلا افرادی که با شما ارتباط داشتند را مطلع کنید.

تست کروناویروس

با توجه به تفاوت روند درمان کرونا و آنفولانزا در صورت بروز علائم سریعا تست دهید. از آنجایی که دقت این آزمایش‌ها، مخصوصا تست‌های فوری، پایین است، در صورت امکان حداقل دو بار تست را تکرار کنید تا کاملا مطمئن شوید.

اگر COVID-19 در محل زندگی شما شیوع پیدا کرده چنانچه علائم بیماری را مشاهده کردید فرض را بر ابتلا به کرونا بگذارید و مراقبت‌های لازم را آغاز کنید. هیچگاه منتظر دریافت جواب نهایی که معمولا دو تا سه روز طول می‌کشد نمانید. متاسفانه در همین فاصله زمانی نیز احتمال ابتلای افراد به COVID-19 وجود دارد.

بطور کلی رعایت فاصله فیزیکی، شستن مرتب دست‌ها و زدن ماسک همچنان تنها ابزارهای ما برای مقابله با COVID-19 هستند و از ما در برابر آنفولانزا نیز محافظت می‌کنند. پس به توصیه‌های بهداشتی توجه کنید.

منبع: New York Times