Tuesday, April 23, 2024
15.6 C
Calgary

هرآنچه باید درباره CRB یارانه‌ی بیکاری بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال در 26 سپتامبر EI و CRB را جایگزین برنامه 2،000 دلاری CERB کرد. آن دسته از شهروندان که مشمول دریافت EI باشند نمی‌توانند برای CRB درخواست دهند. در برنامه EI کمک‌های مالی برای دوران بیماری یا مراقبت از بیماران هم در نظر گرفته شده است.

برای حمایت بیشتر از شهروندان دو برنامه Canada Recovery Sickness Benefit (CRSB) و Canada Recovery Caregiving Benefit (CRCB) نیز برای کسانی که EI دریافت نمی‌کنند، معرفی شدند. باید توجه داشت که هر شهروند تنها می‌تواند یک برنامه حمایتی دریافت کند.

برنامه CERB از تاریخ 15 مارچ تا 26 سپتامبر به 8.86 میلیون کانادایی تعلق گرفت. در این برنامه از شهروندانی که با شیوع ویروس منبع درآمد خود از مشاغل استخدامی یا آزاد تمام‌وقت یا پاره‌وقت را از دست دادند حمایت شد.

در ادامه به جزئیات برنامه‌ CRB پرداخته می‌شود.

آیا دانشجویان می‌توانند Canada Recovery Benefit دریافت کنند؟

شما باید در کانادا زندگی کنید (ادرس معتبر داشته باشید)، بیش از 15 سال سن داشته باشید و شماره بیمه اجتماعی (SIN) معتبر داشته باشید.

کسانی که مشغول تحصیل در مقاطع عالی هستند در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند CRB را دریافت کنند:

  • اگر در سال 2019 یا دوازده ماه منتهی به زمان درخواست 5،000 دلار به واسطه شغل کارآموزی یا پاره‌وقت کسب کرده باشند. این درآمد غیر از وام‌های دانشجویی، بورسیه‌ها یا کمک‌هزینه‌های دانشجویی است.
  • به طور مداوم در جست‌وجوی شغل بوده اما به دلیل شیوع ویروس در این امر ناموفق بوده باشند.

اگر دانشجویان پس از تاریخ 27 سپتامبر به صورت داوطلبانه از شغل خارج شده یا ساعات کاری خود را به هر دلیلی جز COVID-19 کمک کرده باشند مشمول دریافت CRB نمی‌شوند.

آیا بازنشسته‌ها می‌توانند Canada Recovery Benefit دریافت کنند؟

هیچگونه سقف سنی برای دریافت CRB تعیین نشده است. بنابراین اگر بیش از 65 سال سن دارید اما کار می‌کنید یا به دنبال شغل هستید احتمالا قادر به دریافت CRB هستید. باید شروط زیر را دارا باشید:

  • در سال 2019 یا دوازده ماه منتهی به 5،000 دلار کسب کرده باشید. این مبلغ غیر از مبالغ درآمد بازنشستگی، مزایای از کار افتادگی یا دیگر حمایت‌های مالی COVID-19 است.
  • بصورت داوطلبانه بازنشسته نشده بلکه پس از شیوع COVID-19 و به دلیل آن کار خود را ترک کرده باشید.

طبق وبسایت CRA در صورتی می‌توانید CRB را دریافت کنید که هیچگونه مزایای دیگری درخواست یا دریافت نکرده باشید. این موارد شامل مزایای کوتاه‌مدت از کار افتادگی، جبران خسارت کارگران، برنامه بیمه والدین کبک (QPIP)، EI و هرگونه مزایای دیگر مرتبط با COVID-19 است. احتمال دریافت CRB همزمان با مستمری OAS نیز وجود دارد زیرا هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

چه کسانی نمی‌توانند CRB را دریافت کنند؟

CRB به کسانی که به واسطه شیوع ویروس شغل خود را از دست داده یا درآمد آن‌ها بیش از 50 درصد کاهش یافته باشد تعلق می‌گیرد. در صورتی که شغلی پیدا کرده‌اید که بواسطه آن درآمدی برابر یا بیشتر از سال 2019 یا دوازده ماه گذشته دارید نمی‌توانید CRB را دریافت کنید. همچنین CRA می‌تواند تعداد دفعات دریافت CRB ار از 26 هفته به 16 هفته کاهش دهد؛ در صورتی که از رفتن به یک شغل مناسب خودداری کنید این میزان به 10 هفته نیز کاهش می‌یابد.

چگونه بیشترین بهره را از مزایای CRA ببریم؟

اگر هر هفته 100 دلار از مبلغ 450 دلار CRB را در یک سهام پر بازده مانند Lightspeed POS (TSX:LSPD)(NYSE:LSPD) سرمایه‌گذاری کنید پس‌انداز شما در دو سال آینده دو برابر خواهد شد. این سهام در سه هفته گذشته رشد 21 درصدی داشته که رقمی چشمگیر است. پیشبینی شده رشد سهام در 52 هفته آینده نیز ادامه یابد. این پلتفرم بهره اقتصادی فراوانی از COVID-19 برده زیرا فروشگاه‌ها و رستوران‌ها برای بازگشایی با رعایت فاصله فیزیکی یا فروش آنلاین محصولات خود از آن استفاده می‌کنند.

منبع: Yahoo Finance