Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

داغی بازار خانه‌های مستقل در کلگری در ماه اکتبر!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

بیشتر رونق بازار به خاطر داغ بودن بازار خانه‌های مستقل در ماه گذشته بود. در ماه اکتبر ۱۷۶۴ واحد خانه در کلگری فروش رفت که نسبت به سال قبل ۲۳٪ بیشتر است و همچنین از میانگین طولانی مدت شهر هم به طور قابل توجه‌ای بیشتر است.

افزایش تعداد معاملات از تعداد خانه‌های جدید برای فروش بیشتر بوده و این امر به کاهش تعداد کل خانه در بازار و رشد قیمت‌ها در بعضی مناطق منجر شده است.

اقتصادان ارشد انجمن مشاورین املاک کلگری: “در سال های اخیر نرخ بالای سود بانکی و کاهش مداوم سقف وام مسکن اهدایی باعث کاهش قدرت خرید در بازار خانه‌های مستقل شده بود. اما کاهش زیاد نرخ سود بانکی در کنار قیمت‌های ارزان باعث شده تقاضا بیشتر شود.

این امر بازار را به تعادل کشانده و قیمت‌ها رو بهبود داده است. البته این بهبود برای همه انواع خانه و انواع بازه‌های قیمت نیست و همچنان خطر افت بازار در آینده وجود دارد.”

شاخص قیمت‌ها در ۴ ماه گذشته رو به رشد بوده است، و این شاخص در ماه اکتبر کمی بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. به طور کلی شاخص قیمت‌ها از اوج قیمت‌ها در کلگری ۱۰٪ افت کرده است.

آمار بازار

خانه‌های مستقل

در ماه اکتبر ۱۱۳۹ واحد خانه مستقل فروش رفت که نسبت به سال گذشته ۳۵٪ بیشتر است. بر خلاف روال در ماه‌های گذشته بیشترین رشد معاملات برای خانه‌های بالای ۶۰۰ هزار دلار بود. قیمت‌های جذاب برای این نوع از خانه ها می‌تواند یکی از دلایل این رشد باشد.

تعداد کل خانه‌ها در بازار برای فروش هم نسبت به سال قبل کمتر شده است.

البته در بازه‌های قیمتی و مکان متفاوت اوضاع بازار یکسان نیست. به طوری که برای خانه‌های زیر ۵۰۰ هزار دلار بازار به نفع فروشندگان است و قیمت‌ها رو به رشد.

تنها منطقه‌ای که شاهد افت قیمت بود منطقه مرکز شهر است. بیشترین رشد هم در مناطق South و Southeast با ۴٪ رشد قیمت رخ داده است.

خانه‌های نیمه مستقل

افزایش تعداد فروش و کاهش عرضه، باعث افت تعداد کل خانه‌های نیمه مستقل برای فروش شده است و بازار در محدوده تعادل قرار دارد. بازار گرم‌تر باعث شد در ماه گذشته قیمت‌ها تا حدودی بهبود داشته باشند. هرچند هنوز شاخص قیمت‌ها ۱٪ کمتر از سال قبل است.

با وجود بهبود بازار فروش‌ این نوع از خانه، اما تعداد معاملات تا به این جای سال ۶ درصد کمتر از سال قبل است و عمده آن هم از رکود بازار در منطقه مرکز شهر است.

تاون‌هاس

در حالی که تعداد معاملات در مرکز شهر و غرب کاهش چشمگیری کرده است، اما تعداد کل معاملات در شهر بیشتر از سال قبل بود. دلیل عمده هم تقاضا بیشتر برای مناطقی است که قیمت خانه در آن ارزان‌تر است و در مناطق با قیمت بالا تعداد معاملات کم است. بازار این نوع از خانه به نفع خریدارن است.

شاخص قیمت‌ها نسبت به ماه قبل کمی رشد داشت. اما قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۶٪ افت را نشان می‌دهد، اما دلیل عمده این امر، افت بسیار شدید قیمت‌های تاون‌هاس‌ها در منطقه غرب است.

آپارتمان

برای هفتمین ماه متوالی تعداد معاملات نسبت به سال قبل کمتر بود. تا به این جای سال ۱۹۹۹ واحد آپارتمان به فروش‌ رفته است که ۱۵٪ کمتر از سال قبل است.

تنها بخش متفاوت، آپارتمان‌ها ارزان‌تر از ۲۰۰ هزار دلار است که افزایش تعداد معاملات داشته است.
شاخص قیمت‌ها بدون تغییر نسبت به ماه قبل و ۱٪ کمتر از سال قبل است.