Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

دولت کانادا به دنبال تبدیل اقامت موقت به دائم برای جلوگیری از مهاجرت معکوس است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آقای جاستین ترودو در تلاش است تا با استفاده از یک تاکتیک جدید، اثرات مخرب پَندمی بر مهاجرت را خنثی کند: تلاشی برای متقاعدسازی خارجیان فاقد شهروندی، برای عدم خروج از کانادا.

دولت هفته پیش اعلام کرد که دریافت اقامت دائمی را برای بیش از ۱ میلیون دانشجوی موقت، نیروی کار، و پناهندهٔ ساکن در داخل کانادا آسان می‌کند تا آنها راهی برای دریافت شهروندی دائم کانادا داشته باشند.

مارکو مندیسینو، وزیر مهاجرت کانادا می‌گوید این تاکتیک برای جبران اثر کاهشی پندمی بر ورود مهاجران جدید، بسیار معقول است.

«ما نسبت به افرادی که همین حالا داخل کشور هستند و اقامت موقت دارند، احساس مسئولیت می‌کنیم و می‌خواهیم راه را برای شهروندی آنها آسان کنیم.»

کاهش مهاجرت، یکی از آسیب‌های اقتصادی بزرگ کووید-۱۹ است که بدنه اقتصاد کانادا را ضعیف‌تر کرده است. اقتصادی که تکیه‌اش بر افزایش نیروی کار و به تبع آن، افزایش تقاضای واقعی در شهرهای بزرگ است. برای مثال در تورنتو، کاهش مهاجران جدید، باعث شکنندگی بازار آپارتمان‌ها شده است.

کانادا هر سال مهاجرین جدیدی را با اقامت موقت یا دائمی جذب می‌کند. در سال ۲۰۱۹ شاهد اعطای ۱۹۰,۹۵۲ اقامت موقت بوده‌ایم ولی در ۶ ماه نخست ۲۰۲۰ فقط ۱۸,۲۲۱ مورد جدید داریم.

اعطای شهروندی دائمی نیز کاهش یافته به شکلی که بین ژانویه تا آگوست فقط ۱۲۸,۴۳۰ نفر آن را دریافت کرده‌اند که نصف آمار پارسال است. کانادا امسال ۱۵۰,۰۰۰ مجوز شهروندی دائمی خواهد داد در صورتی که هدفش ۳۴۱,۰۰۰ مورد بود.

بسیاری از مهاجرین مربوط به بخش خدمات ضروری مثل بهداشت و درمان هستند که هم‌اکنون فشار طاقت‌فرسایی بر این بخش قرار گرفته است. اعطای اقامت دائم به شهروندان موقت، می‌تواند برخی نیازهای کشور در بحبوحه کووید-۱۹ را رفع کند و چالش‌های جمعیتی کشور در بلندمدت را نیز التیام ببخشد.

وزیر مهاجرت کانادا می‌گوید: «با بررسی سریع مخزن متقاضیان مهاجرت داخلی می‌توانیم کارگران، دانشجویان، و پناهندگان ماهر ساکن در کانادا را جدا کنیم و آنها را در بخش‌های ضروری اقتصاد به کار بگیریم تا اقامت دائمی دریافت کنند.»

برای دولت کانادا، دانشجویان خارجی جذابیت زیادی دارند که هم به جوان‌شدن جمعیت کمک می‌کنند و هم اشتغال آنها راحت‌تر خواهد بود. در این راستا دولت به دانشگاه‌ها اجازهٔ تمدید اقامت دانشجویان در کمپ‌های تحصیلی با رعایت پروتکل‌های کووید-۱۹ را داده است.

مندیسینو می‌گوید: «دانشجویان خارجی جوان، معمولا گزینه‌های خوبی برای پر کردن شکاف‌های شغلی با دید بلندمدت هستند و در طول عمر خود کمک بزرگی به اقتصاد می‌کنند. از این رو جذابیت بیشتری برای انتخاب خواهند داشت.»

منبع: بلومبرگ