Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

نتایج آخرین مطالعه درباره تاثیرات بلندمدت ابتلا به COVID-19

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس مطالعه‌‌ای جدید افراد جوان و تندرست که چهار ماه پس از ابتلا به COVID-19 همچنان علائم بیماری را بروز می‌‍دهند احتمالا دچار آسیب به قسمت‌های گوناگون بدن خود شده‌اند.

این مطالعه برای شناخت بهتر long COVID انجام گرفته است. برآورد می‌شود که تنها در بریتانیا بیش از 60،000 نفر درگیر این عارضه هستند و مشکلاتی چون خستگی، brain fog (ناتوانی در تفکر)، تنگی نفس و درد دارند.

در این مطالعه حدود 500 فرد نسبتا جوان (با میانگین سن 44 سال) و بدون سوابق بیماری خاص (تا پیش از ابتلا) که هنوز علائم COVID-19 را دارند مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. از این گروه تست‌های گوناگون مانند اسکن MRI، آزمایش خون و آزمایشات جسمی گرفته شده و پرسش‌های آنلاین را پر کرده‌اند.

بررسی اطلاعات 200 نفر نخست نشان می‌دهد که پس از چهار ماه از شروع عفونت تقریبا در 70 درصد افراد اختلالاتی در یک یا چند عضو بدن مانند قلب، ریه‌ها، کبد و لوزالمعده مشاهده شده است.

آمیتاوا بانرجی متخصص قلب از دانشگاه کالج لندن در اینباره گفت: خوشبختانه اختلالات وخیم نیستند اما شاهد بروز آنها هستیم. در 25 درصد از افراد اختلال در دو یا بیش از دو قسمت بدن مشاهده شده است. بررسی‌های بیشتر ضرورت دارد تا پیشرفت احتمالی بیماری و سطح بروز آن‌ها در سطح جامعه مورد مطالعه قرار گیرد.

هنوز مشخص نیست که ماندگاری علائم کرونا ناشی از بروز اختلال در اعضای گوناگون بدن افراد باشد. از طرفی بگفته دکتر بانجی هیچیک از افراد مورد مطالعه پیش از ابتلا به COVID-19 تحت بررسی پزشکی قرار نداشته‌اند.

داده‌های مطالعه‌ای جداگانه بر روی 58 بیمار بستری مبتلا به COVID-19 نشان داده که در فاصله دو تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا بترتیب ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و کبد حدود 60، 29، 26 و 10 درصد افراد دچار اختلال شده است. بعلاوه بافت برخی از نواحی مغز در آن‌ها نیز تغییر پیدا کرده است.

بگفته دنی آلتمن پروفسور ایمونولوژی در کالج سلطنتی لندن دغدغه مبتلایان به long COVID آگاهی از شدت اختلالات و زمان ماندگاری عوارض در آنهاست. بنظر او اولین گام باید ایجاد یک مکانیزم برای بررسی پیشرفت بیماری در افراد باشد و سپس نیاز به آموزش پزشکان با هدف درمان بیماران خواهیم داشت.

علاوه بر این درمان مبتلایان به long COVID باید با همکاری نزدیک متخصصان گوناگون انجام شود زیرا مراجعه به پزشکان متعدد در شرایط کنونی شانس ابتلای مجدد به ویروس را افزایش خواهد داد.

منبع: The Guardian