Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

مالیات جدید برای خریداران خارجی املاک در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال طرحی را در قالب برنامه بودجه و چشم‌انداز اقتصادی معرفی کرد که به موجب آن استفاده غیر مولد از املاک توسط شهروندان خارجی (که اقامت کانادا ندارند) مشمول مالیات می‌شود. دولت امیدوار است با این کار جلوی افزایش قیمت املاک در بازارهای کلیدی را بگیرد.

در گزارش منتشر شده آمده: قیمت منازل از حد توان شهروندان کانادایی، مخصوصا افرادی که برای اولین بار قصد خرید خانه دارند، خارج شده است. تقاضای بالای شهروندان خارجی غیرساکن باعث رشد غیرمنطقی قیمت‌ها برای ساکنین کانادا می‌شود. دولت متعهد شده تا بمنظور کمک به بازار و پایین‌ آوردن قیمت‌ها از شهروندان خارجی، آن دسته از مالکین که اقامت کانادا ندارند و کسانی که کانادا را برای سرمایه‌گذاری و ذخیره اموال خود انتخاب کرده‌اند، مالیات بگیرد.

هنوز جزئیات بیشتری درباره این مالیات و چارچوب تعیین شده برای آن منتشر نشده است.

چنین مالیاتی می‌تواند بر قیمت آپارتمان‌های مجلل و تازه ساز که یکی شدیدا موردعلاقه خارجی‌ها هستند، تاثیر بگذارد. معمولا این پروژه‌ها با هدف فروش به خریداران خارجی اجرا می‌شوند.

با اینحال تاثیر این مالیات در تمام نقاط کشور به شکل یکسان احساس نخواهد شد و دو بازار گران‌قیمت ونکوور و تورنتو بیش از سایرین تغییرات قیمت را تجربه می‌کنند.

چند سال از اقدام استان‌های بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو برای دریافت مالیات از خریداران خارجی مسکن می‌گذرد و در این مدت شاهد کاهش فعالیت خارجی‌ها در بازار بوده‌ایم. این مالیات سبب شده تا توجه این دسته از خریداران به نواحی دیگر مانند مونتریال و جنوب مرز کانادا با ایالات‌متحده جلب شود.

از سال 2016 خریداران خارجی خانه در مترو ونکوور، Fraser Valley، Greater Victoria، Nanaimo و Okanagan مقدار 20 درصد از ارزش حقیقی ملک خود را مالیات داده‌اند.

در سال 2019 نیز با وضع مالیات خانه‌های خالی و مبارزه با احتکار (SVT) مالکین خارجی، خانواده‌هایی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و کانادایی‌هایی که در خارج از بریتیش‌کلمبیا زندگی می‌کنند مشمول پرداخت مالیات شدند. آن‌ها باید 2 درصد ارزش ملک خود را بعنوان مالیات بپردازند.

شهرداری ونکوور هم با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی سعی کرده مانع از رشد بیش از حد قیمت‌ها در بازار شود. قرار است نرخ این مالیات از ابتدای سال 2021 به 3 درصد افزایش یابد.

همزمان آنتاریو نیز راه بریتیش‌کلمبیا را پیش گرفت و مالیات احتکار را بر 15 درصد از ارزش معاملات املاک در ناحیه Greater Golden Horseshoe Region وضع کرد. این مالیات از خریدارانی که شهروند یا ساکن دائمی کانادا نیستند و سرمایه‌گذاران خارجی دریافت می‌شود.

باید منتظر بود و دید این اقدام تا چه حد می‌تواند خرید خانه را برای جوانان آسان کند.

منبع: Daily Hive