Tuesday, April 23, 2024
9.4 C
Calgary

آیا دریافت‌کنندگان واکسن کرونا همچنان ناقل ویروس هستند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات بهداشتی می‌گویند با وجود آنکه واکسن‌های COVID-19 بدن را در برابر ویروس ایمن می‌کنند اما اطلاعاتی درباره موفقیت آن‌ها در جلوگیری از انتشار بیماری به سایرین وجود ندارد.

دکتر ترزا تام رئیس بهداشت کانادا روز یکشنبه با اشاره به افزایش اخبار و اطلاعات نادرست درباره COVID-19 از شهروندان خواست در ماه‌های آتی همچنان به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنند.

او گفت: هرچند واکسن از شما در برابر ویروس محافظت می‌کند اما نمی‌دانیم جلوی انتشار ویروس به دیگران را خواهد گرفت یا خیر.

او صدور مجوز واکسیناسیون را اقدامی تاریخی در مسیر مبارزه با بیماری عنوان کرد و همزمان هشدار داد که اخبار به تنهایی نمیتواند شرایط امروز کانادا را بهبود ببخشند، کشور همچنان درگیر بحران بی‌سابقه کرونا و شیوع گسترده ویروس است.

سازمان بهداشت کانادا مجوز تزریق واکسن Pfizer را در تاریخ 9 دسامبر صادر کرد و انتظار می‌رود واکسیناسیون از 15 دسامبر آغاز شود. طبق برآوردها تا پیش از پایان سال جاری حدود 249،000 دوز واکسن توزیع خواهد شد.

این واکسن تنها به افراد بالای 16 سال تزریق می‌شود. هنوز اطلاعات دقیق درباره اثربخشی واکسن برای سنین پایین وجود ندارد. کسانی که آلرژی‌‌های خاص دارند نیز نباید واکسن را دریافت کنند.

تام به عوارض خفیف واکسن ازجمله قرمزی و درد در ناحیه تزریق نیز اشاره کرد که مشابه دیگر واکسن‌ها است. او افزود: در اکثر موارد عوارض بطور کامل و بسرعت بهبود می‌یابند اما امکان بروز واکنش جدی و شدید هم وجود دارد که احتمالش بسیار پایین و حدود یک در میلیون می‌باشد.

تاکنون دو واکنش‌ آنافیلاکتوئید به واکسن Pfizer در بریتانیا گزارش شده است. هر دو فرد سابقه بروز آلرژی‌های شدید را داشته‌ و کاملا بهبود یافته‌اند.

آژانس سلامت کانادا در آستانه آغاز واکسیناسیون در هفته آتی از راه‌اندازی سامانه Vaccine Injury Support خبر داده تا نیازهای پزشکی و مشاوره‌ای کسانی که دچار عوارض شدید واکسن می‌شوند را تامین کند.

تام در اینباره گفت: سازمان بهداشت کانادا رویه‌ای قانونی و دقیق برای بررسی واکسن‌ها دارد تا ایمنی، اثربخشی، مزایا و معایب آن‌ها مشخص شود و جای هیچگونه نگرانی نیست.

مقامات بهداشتی تاکنون 194 میلیون دوز از واکسن‌های COVID-19 سفارش داده‌اند و امکان خرید 220 میلیون دوز اضافی نیز در صورت نیاز وجود دارد.

تعداد مبتلایان COVID-19 در کشور به 454،852 نفر رسیده و متاسفانه 13،350 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند که در صورت کاهش نیافتن روابط اجتماعی ممکن است این ارقام تا روز کریسمس به 577،000 مورد و 14،920 برسند.

منبع: Daily Hive