Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

نوع جدید COVID-19 ممکن است کشنده نباشد اما نباید دست کم گرفته شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطالعات جدید نشان می‌دهد ابتلا به نوع جدید ویروس COVID-19 انگلیسی منجر به بستری در بیمارستان و در نهایت فوت بیمار نمی‌شود. کارشناسان دریافتند که سرعت انتقال این ویروس بیشتر از نوع قبلی است.

دکتر آیزاک بوگوچ، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان عمومی تورنتو، می‌گوید با وجود اطلاعات به دست آمده از ویروس جدید، باز هم نباید آن را دست کم گرفت. به عقیدهٔ او اگرچه این ویروس کشنده نیست اما نباید آن را یک ویروس ساده درنظر گرفت. وی در ادامه افزود این ویروس با توجه به سرعت انتقال بیشتری که دارد در اجتماعات چالش برانگیز خواهد شد.

در تحقیقات اولیه محققان انگلیسی حدود ۱۸۰۰ فرد آلوده به نوع جدید را با همان تعداد ابتلا به «نوع معمولی» یا COVID-19 مقایسه کردند و دریافتند تفاوتی در میزان مرگ و میر دو ویروس وجود ندارد.

از ۳۵۳۸ موردی که بین سپتامبر و دسامبر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۴۲ نفر در بیمارستان بستری شدند – ۱۶ نفر به نوع جدید متبلا شده‌اند و ۲۶ نفر به COVID-19 معمولی آلوده شده بودند. ۱۲ بیمار از نوع جدید و ۱۰ نفر از نوع معمولی ویروس جان باختند.

بوگوچ معتقد است تعداد بیشتر افراد مبتلا به معنی تعداد بیشتر بیمار خواهد بود. یعنی تعداد بیشتری از افراد به منابع بیمارستانی احتیاج خواهند داشت. روندی که پیش از این در مورد ویروس COVID-19 طی شده است با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

مشکلات بالقوه

دانشمندان معتقدند این نوع از ۴۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از ویروس اصلی قابل انتقال است. از آنجا که تحقیقات هنوز در جریان است، هنوز نمی‌توان نرخ دقیق را مشخص کرد. دولت انگلیس گفته است نرخ شیوع ویروس جدید ۷۰٪ بیشتر است.

لوون آبراهامیان، یک ویروس‌شناس در دانشگاه مونترال می‌گوید: «این مطالعات قطعاً ارزشمند هستند اما نرخ به دست آمده در محیط آزمایشگاه با نرخ واقعی شیوع در جوامع بسیار متفاوت است.»

شیوع نوع جدید ویروس COVID-19 در بریتیش کلمبیا، آلبرتا، انتاریو و اخیراً در کبک نیز گزارش شده است. در نتیجهٔ سرعت شیوع و گسترش ویروس پروازهای بریتانیا به کانادا محدود و لغو شده‌اند.

واکسن

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اطلاعات کافی برای تعیین اینکه آیا ویروس‌ جدید می‌تواند واکسن‌های تولید شدهٔ بین‌المللی را تضعیف کند، وجود ندارد، اما اکثر کارشناسان به طور کلی به تأثیر واکسیناسیون اطمینان دارند.

بوگوچ معتقد است نوع جدید ویروس تأثیر مهمی در میزان موثر بودن واکسن‌ها ندارد. در این بین، برنامه‌های واکسیناسیون بخشی مهم برای کنترل این ویروس خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سرعت فعلی واکسیناسیون و آزمایش در کانادا کافی است گفته است: «ما باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن برای محافظت از خود در برابر این نوع COVID-19 یا هر نوع دیگرش واکسیناسیون را انجام دهیم. تا زمانی که همه پاسخ‌ها را دریافت نکنیم باید با احتیاط پیش برویم.»

 

منبع: globalnews