Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

پس از سفر تفریحی ۸ عضو مجلس قانونگذاری هشتگ استعفای کِنی ترند شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز شنبه، پس از آنکه نخست وزیر آلبرتا نتوانست از مسئولیت سفر بین‌المللی حداقل ۸ عضو مجلس قانونگذاری و کارمندانشان از حزب محافظه‌کار آلبرتا در میانهٔ همه‌گیری COVID-19 شانه خالی کند، هشتگ استعفای کِنی در توییتر ترند شد.

سخنگوی UCP روز شنبه تأیید کرد که حداقل ۸ عضو و کارمندان حزب اخیراً از کانادا خارج شده‌اند.

کریستین میات، دبیر مطبوعاتی نخست وزیر، تأیید کرد که حداقل ۵ مقام منتخب، از جمله جیسون استفان، نمایندهٔ Red Deer-South، پت رِن نمایندهٔ Lesser Slave Lake، تانیا فیر نمایندهٔ Calgary-Peigan، جرمی نیکسون نمایندهٔ Calgary-Klein و تریسی الرد وزیر امور داخلی، همگی اخیرا به خارج از کانادا سفر کرده‌اند.

سه کارمند سطح عالی حزب نیز کانادا را ترک کردند: رئیس ستاد نخست وزیر جیمی هاکبای به انگلستان رفت و مایکل فوریان، دبیر مطبوعاتی وزیر آموزش و پرورش آدریانا لا گرانژ و الیزا اسنایدر، دبیر مطبوعاتی وزیر آموزش پیشرفته نیکولایدس دمیتریوس، نیز هر دو سفر کردند.

جانت براون، تحلیلگر سیاسی، روز شنبه گفت كه او معتقد است این جنجال می‌تواند باعث «تغییر مسائل» و قضاوت حزب شود.

وی گفت: «من فکر می‌کنم این یک موضوع فاجعه‌بار برای نخست وزیر است. کنفرانس مطبوعاتی دیروز نخست وزیر را با رویدادی که در آن جیم پرنتیس به مردم گفت که در آینه نگاه کنند یکسان می‌بینم.»

براون معتقد است صدور یک بیانیه از طرف کِنی پیامد بسیار کمتری نسبت به شرکت در کنفرانس خبری داشت.

به دنبال کنفرانس مطبوعاتی رو جمعه و در پی دفاعیات جیسون کنی، براون معتقد است در حال حاضر حزب UCP‌ مورد واکنش شدید احزاب دیگر قرار می‌گیرد. جیسون کنی که برای دفاع از سفر در این کنفرانس شرکت کرده بود گفت به صراحت اعلام نکرده بوده است که مقامات منتخب نباید در دورهٔ همه‌گیری COVID-19 از کشور خارج شوند و مسئولیت این عمل را به عهده می‌گیرد.

گرچه کِنی خواستار مجازات این مقامات آلبرتایی نشد اما وزیر دارایی انتاریو از سمت خود استعفا داد.

کِنی روز جمعه گفت که در حال حاضر «بخشنامه واضح» جدیدی به مقامات دولتی مبنی بر عدم سفر بین‌المللی صادر کرده است.

در حالی که هیچ قانونی علیه سفر وجود ندارد، دولت کانادا توصیه می‌کند مردم از سفرهای غیرضروری به خارج از کشور خودداری کنند. بهداشت آلبرتا همچنین می‌گوید مردم باید «از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند

توماس لوكاسزوك، معاون نخست وزیر سابق، گفت: «من فکر می‌کنم تعداد وزیران و نمایندگانی که سفر كرده‌اند بیشتر بوده است. اگر نخست وزیر تصمیم بگیرد استعفا دهد وزیران زیادی مجبور به استعفا خواهند شد.» به اعتقاد وی با توجه به پروتکل‌های دولتی، نخست وزیر مطمئناً از سفر وزیر الرد آگاه بوده است.

وی در ادامه افزود: «در حالی که مردم در تشییع جنازه عزیزانشان شرکت نمی‌کنند و خانواده‌هایشان را نمی‌بینند، مقامات نه تنها به سفر می‌روند بلکه از خودشان از لب ساحل عکس منتشر می‌کنند.»

براون در این رابطه گفت: «ما از اعضایی که سفر نرفته بودند نیز چیز زیادی نشنیدیم. این همان چیزی است که برای دولت‌های محافظه کار اتفاق می‌افتد. انتخابات نیست که باعث سقوط آنها می‌شود بلکه انجمن‌های حزبی و اعضای حزب باعث این اتفاق می‌شود.»

 

منبع: globalnews