Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

معرفی واکسن‌های پیشرو کرونا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حال حاضر محققان جهان مشغول آزمایش بر روی 64 واکسن کرونا هستند. در ادامه به آخرین وضعیت هشت واکسن پیشرو نگاهی می‌اندازیم.

واکسن‌های Messenger RNA

در این تکنولوژی نوین به سلول‌های بدن آموزش داده می‌شود پروتئین یا جزئی پروتئینی را بمنظور ایمنسازی بدن در برابر تهاجم ویروس تولید کنند. به این ترتیب آنتی‌بادی‌ها جلوی فعالیت ویروس را می‌گیرند.

1- واکسن Pfizer-BioNTech

این واکسن که با نام Comirnaty شناخته می‌شود مجوز استفاده اضطراری در چندین کشور ازجمله کانادا را دریافت کرده و نتایج تست‌های آزمایشگاهی از اثربخشی 95 درصدی آن خبر می‌دهند.

2- واکسن Moderna

این واکسن mRNA-1273 نام داشته و مجوز استفاده در کانادا و ایالات‌متحده را کسب کرده است. بررسی‌های آزمایشگاهی از اثربخشی 94.5 درصدی آن حکایت دارند.

واکسن‌های Adenovirus-Based

این تکنولوژی با انتقال آنتی‌ژن‌های موردنظر به بدن از طریق آدنوویروس، بدن را در برابر بیماری مدنظر ایمن می‌کند. این شیوه برای ساخت واکسن بیماری‌هایی چون سل و HIV بکار می‌رود.

3- واکسن Oxford-AstraZeneca

واکسن AZD1222 یا Covishield مجوز استفاده اضطراری در بریتانیا، هند و آرژانتین را دریافت کرده و طبق بررسی‌های آزمایشگاهی، با توجه به میزان دوز تزریق شده، تقریبا تا 70 درصد اثربخشی خواهد داشت.

4- واکسن Johnson & Johnson

این واکسن که Ad26.COV2.S نامیده می‌شود در فاز سوم تست‌های آزمایشگاهی قرار دارد و هنوز تاییدیه مصرف در هیچ کشوری را کسب نکرده است. انتظار می‌رود نتایج تست‌های آزمایشگاهی آن در ماه ژانویه منتشر شوند.

واکسن‌های Protein-Based

این تکنولوژی پروتئین‌های پاتوژن‌های ویروسی را وارد بدن کرده و سیستم ایمنی بدن راه مقابله با ویروس را می‌آموزد. بنابراین در صورت مواجهه با بیماری شاهد واکنش سریع بدن هستیم. استفاده از پروتئین در مقایسه با تزریق خود ویروس خطر کمتری دارد و فرایند ساخت آن ارزان‌تر و ساده‌تر است.

5- واکسن Novavax

واکسن NVX-CoV2373 در فاز سوم تست‌های آزمایشگاهی قرار دارد و هنوز هیچ کشوری به آن مجوز نداده است.

واکسن‌های Inactivated

در این شیوه ویروس ضعیف یا غیرفعال شده به بدن تزریق می‌شود که سبب واکنش سیستم ایمنی و تولید آنتی‌بادی‌های لازم برای مقابل با ویروس خواهد شد. بسیاری از واکسن‌های فعلی ازجمله آن‌ها می‌توان به واکسن سرخک و فلج‌اطفال با این روش ساده ساخته شده‌اند.

6- واکسن Sinovac

این واکسن به نام CoronaVac شناخته می‌شود و تاییدیه چین و مجوز استفاده اضطراری در کشورهای  بحرین و امارات متحده عربی را دریافت کرده است. بگفته ترکیه اثربخشی واکسن مذکور 91 درصد بوده و قرار است نتایج کامل فاز سوم تست‌های آزمایشگاهی آن در ماه ژانویه منتشر شود.

7- واکسن Sinopharm

این واکسن با نام BBIBP-CorV مجوز استفاده محدود در چین را دریافت کرده و بنابر اعلام شرکت سازنده اثربخشی آن 79.34 درصد است.

8- واکسن Bharat Biotech

هرچند نتایج فاز سوم تست این واکسن که Covaxin نام دارد منتشر نشده، اما مجوز استفاده اضطراری در هند را کسب کرده است. هنوز اطلاعاتی درباره میزان اثربخشی آن در دست نیست.

شما در اینجا می‌توانید وضعیت دیگر واکسن‌های COVID-19 را مشاهده کنید.

منبع: The New York Times