Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

تفاوت بین حکومت نظامی و فرمانِ ماندن در خانه چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت اونتاریو در حال اجرای «فرمان ماندن در خانه» به جای «حکومت نظامی» (Curfew) برقرار شده در کبِک است، و بسیاری افراد نمی‌دانند که فرق این دو در چیست.

سه‌شنبه نخست وزیر اونتاریو آقای داگ فورد دستور داد که از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد ۱۴ ژانویه «فرمان ماندن در خانه» اجرا شود و پلیس در برقراری نظم کم نگذارد.

معنای چنین فرمانی این است که همه باید در خانه بمانند و فقط می‌توانند برای کارهای ضروری، مانند خرید مایحتاج منزل یا دارو، دسترسی به خدمات درمانی، ورزش یا کارهای ضروری بیرون آیند.

نظارت بر اجرای این فرمان بر عهده نیروهای انتظامی است تا همه از آن پیروی کنند. افرادی که سرپیچی کنند با مجازات روبرو می‌شوند که حتی می‌تواند شامل رفتن به زندان نیز باشد. در بیشتر موارد چنین افرادی دادگاهی می‌شوند، یا جریمه می‌پردازند که دقیقا مطابق با قانون بازگشایی اونتاریو (ROA و EMCPA) است.

اما تفاوت این وضعیت با «حکومت نظامی» (Curfew) که از هفتهٔ قبل در کبِک اجرا می‌شود را از زبان آقای داگ فورد بشنوید:

«من هرگز موافق حکومت نظامی نیستم، و دلیلش را الآن به شما می‌گویم: حکومت نظامی سختگیرانه‌ترین روش ممکن است. [در کبِک] هیچ خودرویی در خیابان‌ها نیست، هیچ موجود زنده‌ای حرکت نمی‌کند.»

او می‌گوید دولتش هرگز به حکومتِ پلیسی معتقد نبوده است و Curfew یعنی هیچکس به هیچ عنوان حق خروج از خانه را ندارد که زیاده‌روی است و همه‌جای کبِک را بعد از ۸ شب تبدیل به شهر ارواح می‌کند.

داگ ادامه داده:

«من هرگز به حکومت نظامی که پلیس بعد از ۸ شب مردم را تعقیب کند، باور نداشته‌ام. در عوض من به مردم باور دارم، و به محض اینکه به آنها بگوییم دیگر به‌شان اعتماد نداریم و پلیس دنبالشان خواهد گذاشت، بهتر است پرچم سفید را هم بالا ببریم.»

دادستان عمومی خانم سیلویا جونز نیز در این باره گفته که «فرمانِ ماندن در خانه» به پلیس این اختیار و مسئولیت را می‌دهد که با ناقضان برخورد کند، به خصوص با جریمه و متفرق کردن اجتماعات بالاتر از ۵ نفر.

او می‌افزاید: «ما به عنوان دولت قدرت خیلی کارها را داریم، اما در آخر این مردم هستند که باید اهمیت ماجرا را درک کنند و در خانه بمانند تا جان همدیگر را نجات دهند.»

منبع: Daily Hive