Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

آیا با امتیاز CRS پایین بایستی وارد Express Entry شویم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آیا در بین کسانی هستید که امتیاز CRS پایینی دارند و احساس می‌کنند که نباید پروفایل Express Entry بسازند و بخت خود را بیازمایند؟

شاید در اطراف خود شاهد دعوت از متقاضیان و اعطای اقامت دائم کانادا به آنها بوده باشید و با دنبال کردن جدیدترین قرعه‌کشی‌ها، شاید فکر کنید که فقط با امتیاز بالای ۴۶۰ می‌توان موفق شد.

این در نگاه اول می‌تواند باعث ناامیدی شود ولی در ادامه دلایل زیادی هست که چرا نباید از امتیاز CRS پایین دلسرد شوید و تلاش را کنار بگذارید.

استخر کاندیداهای اکسپرس انتری یا همان Express Entry pool از سه برنامه فدرال برای جذب نیروی کار تشکیل می‌شود: برنامه Federal Skilled Worker، برنامه Federal Skilled Trades و برنامه Canadian Experience Class.

وقتی وارد یک Pool شوید طبق معیارهای CRS امتیازی می‌گیرید که موارد دخیل در آن شامل سن، تحصیلات، تجربه کار حرفه‌ای و توانمندی زبان انگلیسی یا فرانسوی هستند. این امتیاز رتبهٔ شما در Pool را مشخص می‌کند و شانس دریافت دعوتنامه برای اقامت دائمی نیز به آن بستگی دارد.

صرف ورود به Pool در صورت داشتن توانمندی‌ها، می‌تواند شما را در رتبه‌ای برتر برای مهاجرت موفق به کانادا قرار دهد. دلایل زیر را در نظر داشته باشید:

دلیل ۱. حد نصاب امتیاز CRS در بازه‌های مختلف فرق دارد و قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین حتی ممکن است با یک امتیاز پایین باز هم در صف دعوت برای دریافت اقامت دائمی (Invitation to Apply) قرار بگیرید.

دلیل ۲. بعد از ورود به Pool و دریافت نمرهٔ پایین‌تر از حد نصاب، حق انتخاب دارید! یعنی می‌توانید صبر کنید تا در نوبت‌های بعدی حد نصاب‌ها پایین‌تر بیاید یا اینکه در این فاصله راهی برای افزایش امتیاز خود پیدا کنید.

برای مثال اگر در امتحانِ دوباره زبان نمرهٔ بهتری بگیرید، یا سابقه کار خود را افزایش دهید، یا با تمرین‌های جدید مهارت بیشتری کسب کنید، یا در کانادا تحصیل کنید، امتیاز CRS شما بهتر می‌شود و اگر همزمان با حضور در یک Pool پیشنهاد کاری هم از داخل کانادا بگیرید، باز بختتان برای اقامت دائم بالا می‌رود.

دلیل ۳. هر چند سه برنامهٔ فدرال یاد شده در بالا، راه‌های اصلی برای ورود مهاجرین عادی به کانادا هستند، اما اکسپرس انتری بخشی از یک برنامهٔ وسیع‌ترِ ملی و استانی است. هدف همهٔ اینها فراهم آوردن راه‌های اقامت در کانادا برای افراد ماهر است:

برای مثال برنامه PNP را داریم که به استان‌ها و مناطق مشارکت‌کننده در اکسپرس انتری امکان می‌دهد تا کارگران خارجی یا فارغ‌التحصیل‌های بین‌المللی را برای دریافت اقامت دائمیِ کانادا از طرقِ موازیِ اکسپرس انتری نامزد کنند.

وقتی وارد یک Pool شوید واجد شرایط برنامهٔ PNP نیز خواهید شد و ممکن است از طرف یکی از استان‌ها Notification of Interest دریافت کنید. سپس اگر تایید شوید قادر به ثبت درخواست در آن استان هستید و با دریافت یک نامزدیِ استانی یا Provincial Nomination به طور خودکار ۶۰۰ امتیاز به CRS شما اضافه می‌شود که عملا به معنای دریافت اقامت دائم کانادا است.

هفتهٔ قبل کانادا از نامزدهای اکسپرس انتری که امتیاز ۸۱۳ داشتند دعوت کرد، یعنی افرادی با CRS اولیهٔ ۲۱۳ فقط با داشتن یک Provincial Nomination به راحتی می‌توانستند اقامت کانادا را دریافت کنند.

بنابراین اگر CRS شما به اندازه کافی بالا نیست تا در برنامه‌های مهاجرتی فدرال موفق شوید، معنایش این نیست که امتیازتان برای دریافت دعوتنامهٔ برنامه‌های استانی کانادا نیز کافی نیست.

در آخر این به این نکته نیز توجه کنید که کانادا در صدد است تا بالاترین میزان مهاجر را در بازه ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ جذب کند، یعنی حدود ۴۰۰,۰۰۰ نفر در هر سال، که ۱۱۰,۰۰۰ نفر از این افراد قرار است با اکسپرس انتری پذیرش شوند. البته ظرفیت اکسپرس انتری تا ۲۰۲۳ به ۱۱۳,۷۵۰ نفر افزایش می‌یابد.

کانادا برای رسیدن به این اهداف بزرگ، راهی ندارد جز اینکه دعوتنامه‌های بیشتر و بیشتری با حد نصاب CRS پایین‌تر برای داوطلبین ارسال کند.

خلاصه که اگر به دنبال مهاجرت به کانادا هستید حتما خود را ارزیابی کنید و ثبت‌نام در اکسپرس انتری را در نظر داشته باشید حتی اگر امتیاز CRS تان از نظر خود شما پایین است.

منبع: Daily Hive