Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

نکات مهم برای رانندگی ایمن در زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رانندگی در زمستان چالش‌های خود را دارد. برف و یخ چسبندگی لاستیک اتومبیل را کاهش داده و هوای مه‌آلود در کنار روزهای کوتاه به بدتر شدت شرایط کمک می‌کنند.

شما در جاده‌های یخ‌زده به اتومبیل مجهز، آمادگی کافی و هوشیاری بالا نیاز دارید. در ادامه نکاتی آمده که با رعایت آن‌ها رانندگی ایمن و بدون حادثه را در زمستان تجربه خواهید کرد.

  1. تجهیز اتومبیل

نخست وضعیت تایرها را چک کنید. باید از آج عمیق برخوردار باشند. بعلاوه کاهش دما موجب کاهش فشار باد تایرها می‌شود و باید باد آن‌ها را تنظیم کنید (اطلاعات فشار باد استاندارد هر خودرو بروی پلاکی در کنار درب راننده نوشته شده است).

باک اتومبیل در زمستان نباید از نصف کمتر شود. احتمال گرفتار شدن در ترافیک و یا اتمام سوخت در مسیرهای خارج شهر رعایت این نکته را حیاتی کرده‌اند.

همراه داشتن زنجیر چرخ، جعبه کمک‌های اولیه، کیت اورژانس و یخ‌تراش در اتومبیل ضروریست. اگر زنجیرها نو هستند آن‌ها را از بسته‌بندی خارج کرده و نصب کنید تا احیانا ابعاد کوچکی نداشته باشند.

  1. با برنامه سفر کنید

همیشه پیش از حرکت وضعیت جوی را چک کرده و بدون اطلاع از شرایط جاده استارت نزنید. مسیرهای بدون گردنه و مستقیم را انتخاب کنید. از شارژ بودن موبایل مطمئن حاصل کرده و پیش از حرکت به یکی از نزدیکان برنامه سفر را اطلاع دهید (مخصوصا اگر به خارج از شهر می‌روید).

به هیچ عنوان هنگام رانندگی از موبایل استفاده نکنید، حواستان باید کاملا معطوف به جاده باشد.

  1. تهیه کیت اورژانس

در شرایط جوی بد هرگونه سفر پر ریسک است، پس خود را برای همه‌چیز آماده کنید. کیت اورژانس شامل اسنک‌های مقوی، آب، دستکش گرم، کیت کمک‌های اولیه، دستکش کار، پتو، بیل، کابل استارت، چراغ قوه، منور اضطراری و ابزار تعمیر می‌باشد. اگر حیوان خانگی دارید برایش غذا و پتوی گرم ببرید. همراه داشتن یک کارتن بزرگ در مواقع اضطراری، مخصوصا هنگام تعویض تایرها، بسیار مفید است.

  1. تایرهای زمستانی

اگر ساکن شهری سردسیر هستید حتما از تایرهای زمستانی استفاده کنید. تایرهای چهارفصل در شرایط جوی خوب کارآیی دارند و بر روی یخ و برف عملکردشان شدیدا کاهش می‌یابد. جنس لاستیک تایرهای زمستانی چسبندگی آن‌ها را افزایش می‌دهد و طراحی آج‌های آن‌ها متفاوت و خاص است.

به یاد داشته باشید تایرهای زمستانی جادویی نیستند و با وجود قابلیت‌های زیاد، در شرایط جوی بسیار بد و بروز بی‌احتیاطی، کمک چندانی به کنترل اتومبیل نخواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تایرهای زمستانی به اینجا مراجعه کنید.

  1. با سرعت پایین و بدون شتاب برانید

در مسیرهای یخ‌زده و برفی اتومبیل را با سرعت پایین و ثابت برانید. تا جای ممکن ترمز نگرفته و از وارد آوردن فشار اضافی بر پدال گاز بپرهیزید. پیچ‌ها را با شعاع زیاد دور بزنید و پیش از رسیدن به سربالایی سرعت خود را به آرامی افزایش دهید. چرخش سریع فرمان سبب از دست رفتن کنترل اتومبیل می‌شود، پس تا جای ممکن پیچ‌ها را پیشبینی کنید.

استفاده از کروز و سیستم‌های رانندگی نیمه‌اتوماتیک در زمستان مرگبار است. برف می‌تواند سنسورهای را پوشانده و آن‌ها را از کار بیاندازد. هدایت اتومبیل را در تمام مسیر بدست بگیرید.

  1. ماهرانه از پدال ترمز استفاده کنید

فاصله با اتومبیل جلویی را چندین برابر روزهای عادی افزایش دهید تا فرصت کافی برای واکنش داشته باشید. به آرامی و بدون شتاب از ترمز استفاده کنید تا کنترل اتومبیل از دست نرود. خوشبختانه سیستم‌های ترمز پیشرفته کار را ساده کرده و مانع از لغزش تایرها می‌شوند.

  1. حرکت اتومبیل را حفظ کنید

هنگام رانندگی در سربالایی‌ها یا عبور از مسیرهای پوشیده شده با برف عمیق اجازه ندهید اتومبیل متوقف شود، زیرا بسختی می‌توان مجددا حرکت را آغاز کرد. سرعت بیش از حد نیز خطرناک بوده و باید بدون شتاب برانید. در سرعت پایین می‌توان اتومبیل را سریعا متوقف کرد.

  1. 4WD معجزه نمی‌کند

سیستم چهار چرخ متحرک با افزایش چسبندگی اتومبیل عبور از مسیرهای برفی و یخ‌زده را آسان‌تر می‌کند. البته این قابلیت جادویی نیست و در مواقع خطر نباید انتظار معجزه داشت. از طرفی اکثر خودروهای 4WD وزن بیشتری دارند، مرکز ثقل آن‌ها بالاتر است و برای متوقف کردنشان باید نیروی بیشتری صرف کرد. بنابراین اگر خوب رانندگی نکنید کنترلشان دشوارتر است.

توزیع گشتاور یک تکنولوژی دیگر بوده که هر چرخ را در جاده‌های لغزنده و هنگام پیچیدن کنترل و از لغزش اضافی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

  1. پاک کردن شیشه‌ها

پیش از حرکت تمامی شیشه‌ها، آینه‌ها و چراغ‌‌ها را با یخ‌تراش از برف و یخ پاک کنید. رانندگی در جاده‌های زمستانی به دید کامل احتیاج دارد. سقف خودرو را تمیز کنید، زیرا پس از گرم شدن کابین برف آب شده جلوی حرکت تیغه‌های برف پاک‌کن را می‌گیرد. چنانچه اتومبیل شما مجهز به دوربین عقب می‌باشد آن را نیز پاک کنید. بهیچ وجه یخ را با آب داغ از بین نبرید زیرا ممکن است سبب شکستن شیشه‌ها شود.

مخزن شیشه‌شوی را با محلول زمستانی و ضدیخ پر کرده و در صورت نیاز تیغه‌های برف‌ پاک‌کن را تعویض نمایید.

  1. چک کردن سیستم اگزوز

پیش از روشن کردن اتومبیل از باز بودن مسیر اگزوز مطمئن شوید؛ در صورت مسدود بودن گاز سمی منوکسید کربن وارد کابین خواهد شد. بهتر است در هوای بسیار سرد و برفی پنجره را قدری پایین بگذارید تا هوای تازه وارد اتومبیل شود.

در صورت شنیدن صدای غیرعادی هنگام حرکت از اتومبیل پیاده شده و سیستم اگزوز را چک کنید.

  1. میزان چسبندگی اتومبیل را بسنجید

به محوطه‌ای خالی و بزرگ رفته و تکنیک‌های رانندگی در زمستان را تمرین کنید. سنجش چسبندگی اتومبیل کمک می‌کند تا رفتار اتومبیل برایتان قابل پیشبینی شود. راه دیگر فشار دادن بر روی پدال گاز در پشت چراغ قرمز است؛ اگر چرخ‌ها درجا شروع به چرخش کردند وضعیت جاده بد بوده و بهتر است ادامه ندهید.

  1. تکنولوژی‌های مفید

سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کشش و کنترل پایداری برخی از تکنولوژی‌های ایمنی هستند که در اتومبیل‌ها مدرن یافت می‌شوند. برخی مدل‌ها امکان انتخاب وضعیت برفی را نیز به راننده می‌دهند که با برخی تنظیمات، پایداری اتومبیل در مسیرهای لغزنده را افزایش خواهد داد.

سیستم کنترل فرود از تپه در اتومبیل‌های 4WD نیز برای پایین آمدن از جاده‌های پرشیب بسیار مفید است. جیب گرند چروکی 2020 و تویوتا 4Runner 2020 برخی از مدل‌های مجهز به این تکنولوژی هستند.

سیستم telematics نیز بصورت خودکار و در شرایط بحرانی محل وقوع حادثه را به نیروهای امداد گزارش می‌دهد. این سیستم تنها در نواحی تحت پوشش شبکه تلفن‌ همراه کارایی دارد.

  1. ایمنی کودکان

نشستن کودک با ژاکت‌ و کاپشن کلفت در بسکت خطرناک است، پس حتما لباس زمستانی را از تن او خارج کنید. پوشاک ضخیم کارایی هارنس را کاهش داده و در صورت ترمز ناگهانی ممکن است کودک از بسکت به بیرون پرت شود.

متخصصان ایمنی معتقدند در صورتی که کودک کاپشن و لباس ضخیم به تن داشته باشد می‌تواند با بستن کمربند ایمنی روی صندلی عقب بنشیند.

منبع: U.S. News