Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

واکسن کرونا ساخت کانادا در مرحله آزمایشات بالینی انسانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در تورنتو به نام Providence Therapeutics در حال ساخت واکسن کرونا است. از روز سه‌شنبه، این شرکت مرحله اول آزمایشات بالینی واکسن ۳ مرحله‌ای را برروی ۶۰ داوطلب بزرگسال آغاز کرده است.

برد سورنسون، مدیر عامل شرکت، گفته است که این اولین باری است که تمام مراحل طراحی، ساخت و تولید یک واکسن و همچنین آزمایشات بالینی‌اش در کانادا انجام می‌شود. محصول Providence یک واکسن mRNA و شبیه به واکسن Moderna است که به تمام افراد در سراسر کانادا تزریق می‌شود. این واکسن برروی سیستم ایمنی فرد تأثیر می‌گذارد.

Medicago که یک شرکت مستقر در کبک است، در ژوئیه گذشته آزمایشات بالینی واکسن ویروس کرونا را که مبتنی بر فناوری متفاوتی است آغاز کرده است. برخلاف Providence، بخش بزرگی از دوزهای واکسن Medicago در خارج از کشور، در کارولینای شمالی تولید می‌شود. در حال حاضر این واکسن در مرحله‌ سوم آزمایشات بالینی قرار دارد؛ آخرین مرحله پیش از درخواست تصویب بهداشت کانادا و بازاریابی محصول.

خرید یک کارخانه در کلگری

دولت فدرال حمایت مالی این پروژه را انجام می‌دهد و از طریق برنامه کمک به تحقیقات صنعتی شورای تحقیقات ملی کانادا، از آزمایشات بالینی فاز اول حمایت می‌کند. این شرکت تسهیلاتی به مساحت 20000 فوت مربع را در کلگری خریداری کرد که شامل 12000 فوت مربع فضای آزمایشگاهی برای تولید انبوه واکسن می‌شود. سورنسن گفته است تا دو ماه دیگر این مرکز فعال و راه‌اندازی می‌شود.

می‌توان از میان واکسن‌های دیگر کانادایی که آماده شروع آزمایشات بالینی در کانادا هستند به VIDO-Intervac مستقر در ساسکاتون اشاره کرد.

مایکل گردام، پزشک بیماری‌های عفونی و مدیر ارشد عملیاتی PEI ، گفته است ایدهٔ داشتن یک تأمین‌کننده داخلی برای ساخت واکسن بیماری همه‌گیر مانند COVID-19 منطقی است. وی معتقد است زمان دسترسی این شرکت به واکسن ممکن است با کاهش بیماری مصادف شود و این موضوع را بسیار مثبت تلقی کرد.

 

منبع: cbc