Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

اکونومیست: کانادا یکی از قدرتمندترین دموکراسی‌های دنیاست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نشریه The Economist گزارش خود از وضعیت دموکراسی دنیا در سال 2020 را منتشر کرد.

این گزارش تقریبا کل جمعیت انسانی را بررسی کرده و کشورها در چهار گروه دموکراسی کامل، دموکراسی معیوب، رژیم هیبرید و رژیم‌های اقتدارگرا قرار می‌گیرند.

پنج حوزه بررسی شده عبارتند از: فرایند انتخابات و کثرت‌گرایی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی و آزادی‌های مدنی. هر فاکتور امتیازی بین 0 تا 10 دریافت کرده و رتبه نهایی کشورها براساس آن‌ها سنجیده می‌شود.

کانادا با کسب امتیاز کل 9.24 توانست پس از نیوزلند (رتبه چهارم) و بالاتر از فنلاند (رتبه ششم) قرار گیرد. بهترین دموکراسی‌های دنیا نیز نروژ (9.81)، ایسلند (9.37) و سوئد (9.26) هستند.

بگفته نویسندگان گزارش وضعیت دموکراسی دنیا در سال 2020 افت کرده که دلیل اصلی آن نقض آزادی‌های فردی و مدنی با هدف مبارزه با شیوع ویروس کرونا بوده است. ابلته با اینکه نقض آزادی‌ها عمومی بوده اما تنزل ارزش‌های دموکراتیک در بین کشورهای اقتدارگرا چشمگیرتر است.

طبق این گزارش اکثریت شهروندان پذیرفته‌اند برای زنده ماندن و حفظ سلامت باید دولت‌ها آزادی‌ها را بطور موقت نقض کنند. منتقدان این رویکرد نیز با لزوم اجرای مقررات حفظ فاصله فیزیکی برای جلوگیری از انتقال ویروس موافقند اما راه‌حل جایگزین برای قوانین سختگیرانه فعلی ارائه نکرده‌اند.

وضعیت دموکراسی در ایالات‌متحده نیز وضعیت چندان مطلوبی نداشته و در جایگاه 25 قرار دارد. رویدادهایی چون شیوع COVID-19، جنبش Black Lives Matter و جنجال‌های انتخاباتی موجب افت ارزش‌ها در آمریکا شده‌اند. طبق بررسی‌ها مشارکت شهروندان در مسائل سیاسی نیز بسیار بالا رفته است.

کانادا از سال 2006 به این سو بهترین دموکراسی آمریکای شمالی بوده و پارسال نیز با رشد 0.02 امتیاز نسبت به سال 2019 (9.22) جایگاه خود را مستحکم‌ کرده است.

از وضعیت ایران هم نگیم بهتره.

منبع: Daily Hive