Friday, April 19, 2024
-1.2 C
Calgary

هزینه اجاره در کلگری در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتظار می‌رود که بازار اجارهٔ کلگری در سال ۲۰۲۱، کمابیش ثابت باقی بماند، و این در حالی ست که بقیه شهرهای کانادا ممکن است با افزایشی تا ۶٪ روبرو شوند.

در گزارش وبسایت Rentals.ca برای سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی شده که هزینهٔ اجاره در ۴ تا ۵ ماه ابتدای ۲۰۲۱ کاهش یابد، اما سپس تا پایان سال در بیشتر شهرهای کانادا با افزایش روبرو خواهیم بود.

طبق این گزارش، که با کمک متخصصین بازار مسکن از سرتاسر کانادا تهیه شده، متوسط هزینه اجاره در سال جاری ۳٪ افزایش خواهد یافت. برای مثال در تورنتو ۴٪، در مونتریال ۶٪ و در ونکوور ۳٪ افزایش پیش‌بینی شده ولی نرخ‌ها در کلگری ثابت می‌مانند.

در بررسی قبلی که در ژانویه توسط CMHC انجام شده بود، متوسط اجاره ماهانه یک‌خوابه در کلگری ۱,۰۸۷ دلار و برای دوخوابه ۱,۳۲۳ دلار است. همزمان، تعداد خانه‌های اجاره‌ایِ خالی در داون‌تاونِ کلگری به ۸.۸٪ رسیده در حالی که این نرخ در ۲۰۱۹ فقط ۳.۴٪ بود.

تاثیرات اقتصادیِ پندمی، از بین رفتن مشاغل در صنعت نفت، و بسته بودن مرزها و محدودیت‌های مهاجرتی عامل اصلی کاهش تقاضا برای اجاره است. ضمن اینکه مجموع خانه‌های تکمیل‌شده‌ای که به بازار اجاره آمده‌اند نیز موثر است.

وبسایت Rentals.ca در گزارش خود می‌نویسد: «۴۵٪ از عرضهٔ جدید اجاره‌ها در ناحیه داون‌تاون و نورث‌وست است که جمعا ۲۶.۷٪ از آپارتمان‌های اجاره‌ای کلگری در آنها ست. در ساوث‌ایست هم افزایش ۱۱.۵ درصدی در عرضه را شاهدیم که این ناحیه هم میزبان ۶.۲٪ از کل بازار اجاره کلگری است.»

پیش‌بینی بازار اجاره کلگری در سال ۲۰۲۱

آنی دَگِت، نایب رییس بخش فروش و مشتریان در Urban Analytics انتظار دارد که تا فصل سوم ۲۰۲۱، نرخ‌های اجاره کلگری ثابت بمانند:

«نیمه نخست ۲۰۲۱ شاهد افزایش نرخ‌ها نخواهیم بود، زیرا مالکین و سازندگان مجبورند وضعیت اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ را در مواجهه با مستاجرین در نظر بگیرند.»

اما افزایش واکسیناسیون می‌تواند تاثیری مثبت بر اقتصاد داشته باشد و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ثبات شغلی، رقابت برای اجاره را افزایش دهد که در نتیجهٔ آن، نیمهٔ دوم ۲۰۲۱ با افزایش نرخ اجاره مواجه می‌شویم.

بسیاری از خانه‌های اجاره‌ای جدید که در ۲۰۲۰ وارد بازار شدند، با ارائه تخفیف‌های ماهانه یا بخشودن یک ماه اجاره، فشار رقابتی جالبی را بر خانه‌های قدیمی‌تر وارد آوردند.

خانم دَگِت می‌گوید که چنین تخفیف‌ها و رقابت‌هایی برای جذب یا حفظ مستاجرین، در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه می‌یابد:

«در وضعیت فعلی حذف این مزیت‌ها از بازار خیلی سخت است زیرا مستاجرین وضع مالی خوبی ندارند و ممکن است در صورت حذف این مزایا، مجبور به تخلیه خانه شوند که تهدیدی برای ثبات درآمدی مالکین است.»

بازدید مجازی، روند سال ۲۰۲۱

خانم دَگِت نکتهٔ جالبی را هم درباره تاثیر پندمی بر بازار اجاره می‌گوید: «امسال سال تورهای مجازی است. تکنولوژی از طرفین وقت کمتری می‌گیرد: ماموران بنگاه‌های اجاره می‌توانند سریع‌تر خانه‌ها را نشان دهند و مستاجرین هم می‌توانند خانه‌های بیشتری را ببینند. سرعت عقد قرارداد هم افزایش می‌یابد.»

اگر در بازار کار، دورکاری همچنان در مرکز توجه کمپانی‌ها بماند، مردم می‌توانند از خانه وظایف شغلی‌شان را انجام دهند و در نتیجه انعطاف بیشتری برای انتخاب محل زندگی خواهند داشت و خانه‌های بیرون از مرکز شهر که اجاره کمتری دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

Rentals.ca هم می‌گوید که خانه‌های مرکز شهر بسیار رقابتی شده‌اند و مالکین سعی دارند مستاجرین فعلی خود را حفظ کنند زیرا متوجه روند خروج جمعیت به سمت بیرون از شهر شده‌اند.

خانم دَگِت می‌گوید: «این فرصتی برای سازندگان است. آنها می‌توانند توجه خود را به مناطقی منتقل کنند که کمتر توسعه‌یافته‌اند، برای مثال مناطق حومه‌ای که نزدیک به منطقهٔ شهری قرار دارند.»

منبع: Daily Hive