Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

آیا تزریق واکسن AstraZeneca خطرناک است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در روزهای اخیر اخبار متناقض درباره میزان اثربخشی واکسن AstraZeneca منتشر شده است.

روز جمعه سازمان بهداشت کانادا مصرف این واکسن برای افراد بالای 18 سال را تایید کرد اما کمیته مشاوران واکسن نظر متفاوتی داشت.

NACI به سالمندان بالای 65 سال توصیه کرده این واکسن را دریافت زیرا اطلاعات کافی درباره اثربخشی آن برای این گروه سنی وجود ندارد.

با اینحال هیچگونه گزارشی مبنی بر خطر واکسن برای سلامت سالمندان منتشر نشده است.

کالین فرنس متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه ترونتو در اینباره گفت: متاسفانه اطلاعیه NACI گمراه‌کننده است. عبارت “ما آن را برای افراد سالمند توصیه نمی‌کنیم” موجب وحشت شهروندان شده و آن‌ها را درباره عوارض واکسن برای سلامتی بدبین می‌کند. این کمیته می‌توانست تنها به ناکافی بودن اطلاعات اثربخشی واکسن اشاره کند. البته دو واکسن دیگر با کارایی بالا برای این گروه سنی در نظر گرفته شده تا با خیال راحت تزریق کنند.

میزان اثربخشی

براساس مطالعات بالینی واکسن AstraZeneca تا 62 درصد از بروز عوارض جدی COVID-19 در فرد جلوگیری می‌کند. این میزان در مقایسه با دیگر رقبا کمتر اما قابل قبول می‌باشد و تاثیر مهمی بر ایمن‌سازی جامعه و جلوگیری از شیوع ویروس خواهد گذاشت.

تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ یا بروز عوارض جدی بر اثر تزریق این واکسن منتشر نشده است. بعلاوه تزریق AstraZeneca تا حد زیادی از شدت عوارض گونه‌های جهش‌یافته مانند آفریقای جنوبی نیز می‌کاهد.

یافته‌های متناقض کشورهای مختلف

نتایج و دستورالعمل‌های منتشر شده در کشورهای گوناگون شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

بررسی دانشمندان بریتانیایی نشان داده واکسن AstraZeneca تاثیر زیادی بر کاهش عفونت و بروز عوارض جدی ویروس در شهروندان 70 سال یا مسن‌تر می‌گذارد. مطالعه سازمان بهداشت عمومی انگلستان نشان داده تزریق یک دوز تا 80 درصد در افراد بالای 80 سال اثربخشی دارد و جلوی بستری آن‌ها را می‌گیرد. این نتایج با جمع‌آوری داده‌های واقعی از ماه ژانویه به این سو بدست آمده است.

بگفته دکتر سوپریا شارما مشاور ارشد پزشکی سازمان بهداشت کانادا هیچکدام از کشورهایی که AstraZeneca را به سالمندان تزریق کرده‌اند عوارض واکن را مشاهده نکرده‌اند.

در مقابل فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتریش بخاطر نبود اطلاعات کافی تزریق این واکسن را به سالمندان توصیه نمی‌کند. البته فرانسه از سه‌شنبه به شهروندان حداکثر 75 سال اجازه داده اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسن AstraZeneca را تزریق کنند.

بگفته پروفسور فرنس اتخاذ بهترین استراتژی واکسیناسیون به فاکتورهای گوناگون بستگی داشته و یافتن بهترین راه‌حل ایمن‌سازی دشوار است.

ترزا تام عالی‌ترین مقام پزشکی کانادا به NACI پیشنهاد داده دستورالعمل خود را تغییر دهد. او گفت: هر روز داده‌های حقیقی بیشتری درباره اثربخشی واکسن AstraZeneca منتشر می‌شود. شهروندان باید توجه کنند این توصیه‌ها موقت بوده و انتشار یافته‌های جدید می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد.

چه گروه‌هایی می‌توانند واکسن AstraZeneca تزریق کنند؟

تصمیم نهایی در اینباره به مقامات استانی و محلی بستگی دارد. بعنوان مثال آنتاریو واکسن AstraZeneca را به سالمندان تزریق نکرده و واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده این واکسن به کارکنان درمان تزریق شود و سالمندان 65 سال به بالا نیز آن را دریافت کنند. این تصمیم طبق استراتژی ایمن‌سازی جمعی گرفته شده است.

بگفته کارشناسان بهداشتی واکسیناسیون کشاورزان مهاجر و جمعیت بی‌خانمان که در هیچ گروهی جای نمی‌گیرند نیز برای رسیدن به ایمنی جمعی بسیار مهم است.

در همین راستا دکتر بانی هنری رئیس سازمان بهداشت بریتیش‌کلمبیا اعلام کرده نیروی خدمات اورژانس، معلمان و کارکنان واحدهای تولید گوشت باید پیش از دیگران واکسن AstraZeneca را دریافت کنند.

به توجه به مطالب بالا باید امید داشت با انتشار داده‌ای بیشتر درباره میزان اثربخشی واکسن‌ها ازجمله AstraZeneca، تردیدها از بین رود و فرایند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد.

منبع: Global News