Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

دادگاه عالی به قانونی بودن مالیات کربن رای داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دادگاه عالی کانادا پس از بررسی شکایت استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان و اتاوا، به قانونی بودن وضع مالیات کربن توسط دولت فدرال رای داد.

ریچارد واگنر قاضی ارشد در جلسه روز پنجشنبه دادگاه با اشاره به خطر جدی تغییرات اقلیمی برای کانادا و فرامرزی بودن این چالش، این اقدام دولت فدرال را برای حفاظت از منافع ملی مجاز دانست.

او با اشاره به نظر کارشناسان درباره تاثیر مثبت وضع مالیات کربن بر کاهش آلاینده‌های گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی، این اقدام را قانونی تشخیص داد.

در رای نهایی آمده: انجام این اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از جان شهروندان کانادا و سرتاسر جهان ضوریست. از اینرو بعنوان یک اقدام حیاتی و راه‌حل کارساز برای مبارزه با این بحران ملی، کاملا قانونی می‌باشد.

ساسکچوان، آنتاریو و آلبرتا اجرای قانون Greenhouse Gas Pollution Pricing را خلاف منافع و منابع استانی و نقض سیاست‌های اقلیمی خود می‌دانند.

جاستین ترودو با ابراز خرسندی از رای نهایی دادگاه آن را خبری خوش برای برنامه آب‌وهوایی دولت خواند.

جاناتان ویلکینسون وزیر محیط‌زیست کانادا نیز از رای دادگاه بسیار خوشحال است.

او در اینباره نوشت: بدون شک با بحران تغییرات اقلیمی روبرو هستیم و اقدامات ما در راستای برنامه آب‌وهوایی دولت به حفاظت از سیاره زمین، مشاغل و حیات انسان‌ها کمک می‌کنند.

جان هورگان نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا نیز از رای دادگاه استقبال کرد و آن را خبری خوش برای برنامه آب‌وهوایی کانادا نامید.

در مقابل جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا از رای دادگاه ابراز ناامیدی کرده و درباره تاثیر منفی آن بر قدرت قضایی استان‌ها هشدار داد.

او گفت: ما از تمام توان خود برای به حداقل رساندن آثار این قانون بر شهروندان آلبرتا و صنایع تجاری استان استفاده می‌کنیم. همزمان از رقابت صنایع در مقیاس جهانی و کاهش آلاینده‌های استان نیز حمایت خواهیم کرد.

حال اتاوا می‌تواند بصورت قانونی یک برچسب قیمت را بر آلاینده‌‌های کربن تمام استان‌ها و قلمروها تعیین کند. هدف آن جلوگیری از مشارکت افراد و بیزینس‌ها در فعالیت‌های غیر محیط‌زیستی و آلاینده است.

منبع: Daily Hive