Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

آلبرتا وارد فاز 2B واکسیناسیون شد؛ توقف موقتی استفاده از آسترازنکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آلبرتا می‌گوید که از ۳۰ مارچ، وارد فاز 2B توزیع و تزریق واکسن کروناویروس خواهد شد.

نوبت‌های تزریق واکسن افزایش خواهد یافت تا نزدیک به ۱ میلیون نفر از افراد دارای بیماری‌های قبلی را تحت پوشش بگیرد و خطر کووید-۱۹ برای آنها را به حداقل برساند.

فهرست کامل مشکلات درمانی که تحت پوشش قرار می‌گیرند، در وبسایت دولت آلبرتا (بخش Group B) آمده است و افراد برای دریافت واکسن نیازی به نامهٔ پزشک یا اثبات بیماری خود ندارند.

از سه‌شنبه ۳۰ مارچ اهالی آلبرتا که در ۱۹۶۳ یا قبل از آن به دنیا آمده‌اند و بیماری قبلی دارند، می‌توانند از طریق داروخانه‌های منتخب در کلگری، ادمونتون و رِد دیر نوبت واکسیناسیون بگیرند.

هفتهٔ آینده واکسن بیشتری توزیع می‌شود و به این ترتیب داروخانه‌های سایر مناطق آلبرتا هم می‌توانند واکسیناسیون گروه B را استارت بزنند.

افرادی که مایل به دریافت واکسن از طریق سازمان بهداشت آلبرتا هستند بایستی تا ۵ اپریل صبر کنند تا برنامه سازمانی شروع شود و متولدین ۱۹۵۹ و قبل‌تر را واکسینه کند. با رسیدن واکسن‌های بیشتر، متولدین سال‌های دیگر نیز به تدریج تحت پوشش می‌گیرند.

ثبت‌نام برای واکسیناسیون از طریق سازمان بهداشت پیش‌تر شروع شده و از طریق وبسایت و شماره تلفن 811 انجام می‌شود.

تعلیق آسترازنکا برای گروه سنی زیر ۵۵

در این مقطع، استفاده از واکسن آسترازنکا برای افراد زیر ۵۵ ساله موقتا متوقف می‌شود که با سایر استان‌های کانادا هماهنگ است. این توقف برای بررسی بیشتر موضوع «لخته شدن خون» پس از طریق این واکسن است که هم‌اکنون در اروپا درباره آن تحقیق می‌شود.

دکتر دینا هینشا، مدیر کل بهداشت آلبرتا می‌گوید:

«هر چند همه داده‌ها و شواهد موجود، نشان می‌دهند که ریسک تشکیل لخته‌های خون برای دریافت‌کنندگان آسترازنکا پایین است، در بخش بسیار کوچکی از افراد واکسینه شده با آن [در اروپا]، ۲۰ روز پس از تزریق شاهد تشکیل لخته در مغز افراد بوده‌ایم.»

دکتر هینشا این عارضه را بسیار محدود و در این مقطع، علتش را واکنش سیستم ایمنی بدن به آسترازنکا می‌داند.

«هیچ شواهدی درباره عارضه مشابه برای سایر واکسن‌های مورد استفاده در آلبرتا وجود ندارد. در حال حاضر، هیچ موردی از لخته شدن خون به دنبال واکسیناسیون در آلبرتا یا سایر نقاط آلبرتا گزارش نشده است.»

او ضمن اینکه می‌گوید که در گروه سنی زیر ۵۵ سال هیچ موردی از لخته شدن خون نداشته‌ایم، می‌افزاید:

«با این حال، ایمنی و سلامت مردم بزرگترین اولویت ما ست و این توقف به ما امکان بررسی و گردآوری اطلاعات کافی را می‌دهد.»

آسترازنکا همچنان برای واکسیناسیون افراد بیشتری از گروه سنی بالای ۵۵ سال استفاده خواهد شد.

آمار مبتلایان در آلبرتا

خوشبختانه در جدیدترین گزارش کووید-۱۹ که مربوط به دوشنبهٔ اخیر است، هیچ مرگ جدیدی در آلبرتا نداشته‌ایم. اما ۵۴۵ مبتلای جدید، آمار مبتلایان فعال را به ۷,۹۲۲ نفر رسانده است.

در ۲۴ ساعت اخیر ۲۴۹ مورد ابتلا به گونه‌های جدید کووید-۱۹ هم گزارش شده که کل مبتلایان این گونه‌ها در آلبرتا را به ۲,۱۵۲ نفر (۲۷.۲٪ از موارد ابتلای جدید) می‌رساند.

هم‌اکنون ۲۸۸ شهروند آلبرتا به خاطر کووید-۱۹ در بیمارستان هستند که ۶۴ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

به گفتهٔ دکتر هینشا، تا امروز ۶۰۸,۰۰۰ دوز واکسن کووید-۱۹ در آلبرتا تزریق شده است. او از مردم خواسته که صبوری کنند تا دوزهای بیشتر وارد استان شوند.

منبع: Daily Hive