Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

قدیمی‌ترین ساختمان‌های کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هرچند کلگری در مقایسه با شهرهای غربی کانادا قدمت کمتری دارد اما ساختمان‌های تاریخی بسیاری در آن می‌یابید. بعلاوه قدمت کمتر آن در مقایسه با شهرهای قدیمی‌تر چون هالیفاکس، مونتریال و St. John’s سبب شده چهره‌ای امروزی‌تر داشته باشد.

وقوع آتشسوزی بزرگ 1886 موجب شد استفاده از سنگ و ماسه‌سنگ در پروژه‌های ساختمانی شهر افزایش یابد. بعنوان مثال ساختمان City Hall، کتابخانهMemorial Park  و هتل Fairmont Palliser همگی با ماسه‌سنگ ساخته شده‌اند.

در ادامه با شانزده مورد از قدیمی‌ترین ساختمان‌های کلگری آشنا می‌شویم.

Lougheed House

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jonz and Ninz (@jonzandninz)

آدرس: 707 13th Avenue SW

سال ساخت: 1891

معمار: جیمز سی. بووز

این بنای باشکوه به سبک High Victorian و از ماسه‌سنگ ساخته شده است. در گذشته سناتور سر جیمز لاگهید و همسرش در آن سکونت داشتند و محل اقامت مهمان‌هایی چون شاهزاده ولز بوده است. امروزه ساختمن Lougheed به موزه و رستوران تبدیل شده و رویدادهای خاص در فضای داخلی و باغ‌های اطرافش برگزار می‌شوند.

AE Cross House

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Rouge Inglewood (@rougerestaurant)

آدرس: 1240 8th Avenue SE

سال ساخت: 1891

معمار: ناشناس

بنای دوطبقه AE Cross در محله تاریخی Inglewood قرار دارد و به مدت هشت سال آلفرد ارنست کراس، از کارآفرینان و سیاستمداران برجسته کلگری، در آن زندگی می‌کرد. امروزه رستوران مشهور Rouge در این ساختمان واقع است.

William Roper Hull Ranche House

آدرس: 15979 Bow Bottom Trail SE

سال ساخت: 1896

معمار: جیمز لیولین ویلسون

این بنای زیبا در دوران شکلگیری صنعت دامداری جنوب آلبرتا ساخته شده و در گذشته متعلق به ویلیام راپر هال و پاتریک برنز بوده است. در حال حاضر رستورانی لاکچری در آن دایر بوده که غذاهای کلاسیک کانادایی را سرو می‌کند.

St. Mary’s Parish Hall

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sergio (@dony_shutter)

آدرس: 141 18th Avenue SW

سال ساخت: 1905

معمار: جیمز اوگارا

این بنا در گذشته محل کلیسای کاتولیک رومی جنوب آلبرتا بوده و در دوره‌ای بعنوان ایستگاه قطار Canadian Northern فعالیت می‌کرده است. ساختمان زیبای St. Mary در Rouleauville، محله‌ای فرانسوی در قلب شهر، قرار دارد و امروزه استودیوهای شرکت Alberta Ballet در آن فعال هستند.

National Hotel

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ian (@photohunter403)

آدرس: 1043 10th Avenue SW

سال ساخت: 1907

معمار: ناشناس

در اوایل قرن بیستم این هتل در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن Canadian Pacific، کارخانه آجوسازی و کارخانه شراب‌سازی شهر قرار داشت. از اینرو میزبان کارگران و مسافران بسیاری بود. امروزه شهروندان کلگری و بازدیدکنندگان می‌توانند همراه با سفارش نوشیدنی غذاهای لذیذ در رستوران The Nash میل کنند. رستوران و استراحتگاه در طبقه اصلی بنا قرار دارند.

Grain Exchange Building

آدرس: 815 1st Street SW

سال ساخت: 1909

معمار: هادگسون اند بیتز

این بنا در زمان افتتاح جزو ساختمان‌های مرتفع کلگری محسوب می‌شد اما امروزه ساختمانی کم‌ارتفاع در مرکز شهر است. در حال حاضر دفاتر بیزینس‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌های خصوصی و تعدادی سازمان غیرانتفاعی در این ساختمان قرار دارد.

King Edward Hotel

 

View this post on Instagram

 

A post shared by The King Eddy (@kingeddyyyc)

آدرس: 438 9th Avenue SE

سال ساخت: 1910

معمار: ناشناس

این ساختمان دومین هتل تاسیس شده در شهر محسوب می‌شد. بار King Edward تا سال 2004 بدون وقفه فعال بود که در نوع خودش یک رکورد بجای گذاشت. در سال 2008 مرکز ملی موسیقی مالکیت آن را بدست آورد و پس از یک بازسازی موفق مجددا در سال 2018 بعنوان رستوران، بار و سالن موسیقی درهای خود را گشود.

Calgary City Hall

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jeff Whyte (@jewhyte1972)

آدرس: 716 Macleod Trail SE

سال ساخت: 1911

معمار: ویلیام ام. داد

این ساختمان با هدف پاسخ به نیازهای خدماتی شهر ساخته شد. در ابتدا شهردار، انجمن شهر، ماموران دولتی، پلیس، دادگاه‌ها و سیستم تلفن شهری در این محل قرار داشتند. City Hall در سال 2016 بطور موقت تعطیل شد و پس از بازسازی از سال 2020 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

Calgary Fire Hall No. 1

آدرس: 450 1st Street SE

سال ساخت: 1911

معمار: لنگ اند میجر

این ساختمان اولین ایستگاه آتشنشانی کلگری بود که تکنولوژی‌های پیشرفته اطفا حریق را به شهر آورد. بسیاری آن را با جیمز اسمارت، از روسای مشهور آتش‌نشانی شهر، بیاد می‌آورند. در سال 1989 یک مرکز کرایه اتومبیل در این محل افتتاح شد. از سپتامبر 2019 این ساختمان تعطیل بوده و بزودی با کاربری جدید بازگشایی می‌شود.

Old YWCA Building

آدرس: 223 12th Avenue SW

سال ساخت: 1911

معمار: دیوید اس. مکیلروی

YWCA در آغاز با هدف تامین مسکن زنان جوان شهر فعالیت خود را آغاز کرد. آن‌ها این ساختمان را بعنوان اولین مرکز اسکان احداث کردند. در این سال‌ها Old YWCA کاربری‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی داشته و هم‌اکنون از آن بعنوان مرکز سازمان‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

Memorial Park Library

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kenton Smith (@smithkenton2)

آدرس: 1211 2nd Street SW

سال ساخت: 1912

معمار: ناشناس

اولین کتابخانه عمومی استان در اینجا بازگشایی شد که همچنان بدون وقفه مشغول فعالیت است. موقعیت خاص بنا در پارک Central Memorial و محله Beltline موجب دسترسی راحت شهروندان می‌شود.

Fairmont Palliser Hotel

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kenton Smith (@smithkenton2)

آدرس: 133 9th Avenue SW

سال ساخت: 1914

معمار: لاورنس گوچ

این هتل بعنوان بخشی از برنامه توسعه راه‌آهن Canadian Pacific در غرب کانادا و با هدف میزبانی از گردشگران احداث شد. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند در این ملک لوکس اقامت داشته باشند و برای مدتی حال و هوای دوران ویکتوریا در مرکز شهر کلگری را تجربه کنند.

Calgary Courthouse No. 2

آدرس: 530 7th Avenue SW

سال ساخت: 1914

معمار: آلن ام. جفر

دادسرای شماره 2 کلگری با گسترش سیستم قضایی استان ساخته شد. این بنا بزرگترین ساختمان دادگستری آلبرتا محسوب می‌شود که از زمان تاسیس استان همچنان فعال است. نخستین دادگاه عالی آلبرتا نیز در همین ساختمان تاسیس گشت.

Palace Theatre

آدرس: 219 8th Avenue SW

سال ساخت: 1921

معمار: سی. هاوارد کرین

این تئاتر زیبا از نمونه‌های کمیاب تئاترهای سینمایی صامت movie palaces می‌‍باشد که سرپا باقی مانده است. اولین ایستگاه‌های رادیویی شهر نیز در این بنا آغاز به کار کردند. در سال 2007 با همکاری Calgary Flames و گروه سرگرمی Concorde به مجموعه هاکی و مرکز ورزشی Flames تبدیل شد. آن‌ها در سال 2017 نام ساختمان را دوباره به Palace Theatre تغییر دادند. امروزه کنسرت‌ها، سمینارها و رویدادهای متعدد در این محل برگزار می‌شوند.

Bank of Nova Scotia

آدرس: 125 8th Avenue SW

سال ساخت: 1930

معمار: جان ام. لیل

این بانک تا سال 1976 در کلگری فعالیت می‌کرد. ساختمان آن در سال 1981 به Provincial Historic Resource تبدیل شد و هم‌اکنون بعنوان رستوران‌، باشگاه‌ و بار استفاده می‌شود.

Bank of Montreal

Bank of Montreal Stephen Avenue (Jeff Whyte/Shutterstock)
Bank of Montreal Stephen Avenue (Jeff Whyte/Shutterstock)

آدرس: 140 8th Avenue SW

سال ساخت: 1932

معمار: کنیت جی. رآ

بانک مونتریال از نخستین موسسات مالی بوده که در کلگری اقدام به افتتاح شعبه می‌کند. در ادامه و با توسعه فعالیت‌های راه‌آهن Canadian Pacific در غرب کانادا، به بانک اصلی CPR تبدیل شد. امروزه شهروندان آن را بعنوان مرکز بدنسازی Goodlife در خیابان تاریخی استفن می‌شناسند.

منبع: Daily Hive