Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

اطلاعات بیشتر در مورد انتشار گونه برزیلی کوید 19 در کانادا و تاثیر واکسن‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

افزایش موارد ابتلا به کووید 19 در کانادا باعث نگرانی متخصصان این بیماری شده است. گسترش سریع گونه برزیلی کوید 19 معروف به P.1 در کانادا رقابت جدیدی را بین تولیدکنندگان واکسن بوجود آورده است. فقط در چند روز گذشته تعداد موارد ابتلا از دو رقم به سه رقم افزایش پیدا کرده است.

این گونه که برای اولین بار در برزیل شناسایی شده است می‌تواند تأثیر بعضی از واکسن‌های مورد تأیید در کانادا را کاهش دهد.

تفاوت‌ گونۀ برزیلی کوید 19 با دیگر گونه‌ها

در حال حاضر گونه‌های مختلف این ویروس در حال انتشار در جهان است اما گونۀ برزیلی بسیار نگران‌کننده‌تر است. متخصصان معتقدند این گونه مسری‌تر از دیگر گونه‌ها بوده و قادر است افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند را آلوده کند. همچنین می‌تواند افرادی که به گونه اصلی یا شدیدتر کوید 19 آلوده شده‌اند را دوباره بیمار کند.

دکتر دارن مارکلند پزشک بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رویال الکساندرا در ادمونتون می‌گوید: «گمان می‌کنیم گونۀ P.1 زمان نسبتاً زیادی را در بدن یک میزبان دارای نقص ایمنی گذرانده است. در این مدت طولانی خود را تصفیه کرده و در ورود به سلول‌ها و آلوده کردن افراد شدیدتر عمل می‌کند. این گونه چندین جهش کلیدی داشته است.»

جهشی که E484K نامیده می‌شود از واکنش آنتی بادی فرار کرده یا امکان آلوده شدن مجدد افراد را فراهم می‌کند و یا اثربخشی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین دارای جهش N501Y است که منجر به سهولت انتشار ویروس می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ شیوع این گونه از گونۀ اصلی 2.5 برابر بیشتر است. همچنین در صورت قرار گرفتن در مقابل گونۀ برزیلی کوید 19، بین 25 تا 60 نفر از 100 نفری که قبلا کرونا گرفته‌اند را می‌تواند آلوده کند.

مشکلات بریتیش کلمبیا

در هفته‌های اخیر موارد ابتلا به P.1 در بریتیش کلمبیا و آلبرتا افزایش داشته است. در بریتیش کلمبیا بیش از 370 مورد ابتلا به ای گونه ثبت شده است. همچنین در منطقه بهداشت ساحلی ونکوور که شامل ویستلر می‌شود نیز شیوع خوشه‌ای مشاهده شده است.

دکتر بانی هنری مسئول ارشد بهداشت و درمان استان گفت انتشار گونۀ P.1 از ویستلر شروع شده و به قسمت‌های دیگر استان انتقال یافته و باعث بستری شدن جوانان زیادی در بیمارستان‌ها گردیده است. شیوع این ویروس باعث تعطیلی پیست اسکی ویستلر و قرنطینه سه‌هفته‌ای استان شده است.

براساس گزارش‌های به دست آمده، جواب آزمایش بیش از نصف بازیکنان ونکوور کناکز مثبت بوده است و تعدادی نیز آلوده به P.1 بوده‌اند. در نتیجه مسابقات هاکی حداقل تا روز سه شنبه تعلیق شدند.

شرایط آلبرتا

دکتر دینا هینشاو که در مورد شیوع P.1 توییت کرده بود اعلام کرد منبع گونۀ جدید این ویروس یک مسافر است که در غرب کانادا چندین تجارت بزرگ را مدیریت می‌کند. یک منبع دولتی تایید کرد که شرکت ساخت و ساز PTW Energy Services Ltd که در کلگری مستقر است به این قضیه مرتبط است. آن طور که احتمال می‌دهند شروع انتشار این ویروس 14 مارس بوده است.

در بریتیش کلمبیا 379 مورد ابتلا به P.1 ثبت شده و پس از آن 103 مورد در انتاریو و 6 مورد در آلبرتا و 2 مورد در کبک به ثبت رسیده است.

دکتر مارکلند می‌گوید تعداد جوانانی که در بیمارستان‌های ادمونتون بستری می‌شوند در حال افزایش است. در حال حاضر میزان ابتلا بین افراد 20 تا 39 افزایش یافته و میزان ابتلا در افراد مسن کانادا کاهش داشته است. دکتر کیندراچوک این امر را طبیعی خواند و دلیل این موضوع را واکسینه شدن افراد مسن دانست.

تاثیر واکسن‌ها روی P.1

مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته نشان می‌دهد که آنتی بادی‌های تولیدشده به وسیله واکسیناسیون می‌تواند بر این گونه تأثیر بگذارد و تا حدودی بر آن غلبه کند اما این موضوع در حال بررسی دقیق‌تر است. دکتر لینورا سکسینگر، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد واکسن‌های مورد تأیید کانادا تا حدودی می‌توانند افراد را در مقابل این گونه محافظت کنند.

گرچه شواهدی بر شدیدتر بودن اثرات این بیماری تاکنون مشاهده نشده است اما این گونه می‌تواند اثربخشی واکسن‌های Pfizer-BioNTech و Moderna را کاهش دهد. واکسن Johnson & Johnson می‌تواند 68% موثر واقع شود. مطالعات اولیه نشان می‌دهد واکسن AstraZeneca می‌تواند افراد را در مقابل P.1 محافظت کند و نیازی به اصلاح این واکسن نیست، زیرا این واکسن چندین بار اصلاح شده است.

 

منبع: Globalnews