Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

بهداشت کانادا: واکسن AstraZeneca با وجود شواهد مبتنی بر لخته شدن خون هنوز ایمن است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر سوپریا شارما، مشاور ارشد پزشکی در بهداشت کانادا، گفت که این سازمان قصد ندارد توصیه‌های پزشکی خود را در مورد واکسن  AstraZeneca تغییر دهد، اما هشدار روی برچسب این واکسن را به منظور اطلاع‌رسانی در مورد عوارض جانبی به‌روز کرده است.

دکتر شارما گفت: «ما هیچگونه عامل خطر خاصی مثل سن یا جنس پیدا نکردیم، بنابراین در حال حاضر استفاده از این واکسن را محدود نمی‌کنیم. مزایای دریافت واکسن AstraZeneca همچنان بیشتر از خطر ابتلا به کووید-19 است.»

شارما افزود کمیته مشاوره ملی ایمن‌سازی (NACI) دوباره برای بحث در مورد توصیه‌های سن واکسن تشکیل جلسه می دهد. در حال حاضر واکسن AstraZeneca برای بزرگسالان 55 سال به بالا قابل استفاده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که مقامات بهداشت استان کبک گزارش دادند فردی پس از دریافت یک دوز از واکسن AstraZeneca دچار لخته‌شدگی خون شده بود. این زن که نامش فاش نشده است در خانه در حال بهبود است.

دانمارک نیز پس از مشاهده این عارضه جانبی نادر استفاده از این واکسن را در کشور به طور کامل تعطیل کرد و سایر کشورهای اروپایی نیز توصیه‌های خود را در مورد این واکسن تغییر دادند.

شارما گفت بهداشت کانادا در ماه مارس برای اولین بار از تعداد بسیار پایین موارد ابتلا به لخته شدن خون با پلاکت پایین در میان دریافت‌کنندگان واکسن در بخش‌هایی از انگلیس و اروپا آگاه شد. در پایان ماه مارس بیش از 20 میلیون دوز در انگلیس تجویز شد که از این تعداد 79 مورد لخته شدن خون مشاهده شده است. یعنی از هر 250،000 نفر یک نفر دچار این عارضه شده است. لخته شدن خون یک عارضه جانبی است که با داروهای روزمره از جمله کنترل بارداری و هورمون درمانی نیز ایجاد می‌گردد.

بن چن استادیار دانشگاه تورنتو احتمال بروز عارضه لخته شدن خون را در دریافت‌کنندگان واکسن AstraZeneca با مرگ به وسیله تصادف با یک اتومبیل در تورنتو برابر می‌داند. وی معتقد است خطر این واکسن با خطرات روزمره که در طول زندگی ممکن است با آنها روبه‌رو شویم یکسان است. تقریباً هر دارویی كه مصرف می كنیم پتانسیل عوارض جانبی دارد، با این وجود تمام این داروها مزایای زیادی برای ما دارند و به ما کمک می‌کنند تا زنده بمانیم.

بهداشت کانادا واکسن دو-دوزه AstraZeneca را در ماه فوریه تصویب کرد. این سازمان همچنین واکسن موسسه سرم سازی هند را که با نام Covishield شناخته می‌شود سبز نشان داده است که به معنی مجاز بودن آن است.

دولت فدرال 20 میلیون دوز واکسن از AstraZeneca و 2 میلیون دوز از Serum Institute تأمین کرده است. دکتر شارما گفت که کانادا بیش از 484،000 دوز واکسن AstraZeneca و Covishield را در سراسر کشور تجویز کرده است.

 

منبع: Globalnews