Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

تاثیر بودجه فدرال ۲۰۲۱ کانادا بر مزایا، مالیات‌ها و حداقل دستمزد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از تمدید مزایای مالی در دوران کووید-۱۹ گرفته تا مالیات‌های جدید، از افزایش پرداخت‌های سالمندان گرفته تا ایجاد یک کفِ جدید برای حداقل دستمزد در برخی صنایع، بودجه دولت فدرال کانادا برای سال ۲۰۲۱ مجموعه‌ای از تغییرات را در خود گنجانده که بر زندگی اقشار متوسط و پایین کانادا تاثیر می‌گذارد.

اولین بودجه دولت ترودو از ۲۰۱۹ تاکنون، شامل ۷۲۴ صفحه است و در آن پیشنهادهایی برای حمایت از کانادایی‌ها در بحرانِ ادامه‌دار کووید-۱۹ و البته زمینه‌سازی برای دوران پس از پندمی وجود دارد.

در ادامه فرازهایی از این بودجه را برای شما باز می‌کنیم.

تمدید مزایای اضطراری دوران کووید-۱۹

در بودجه جدید پیشنهاد شده که دورهٔ حمایت برای دریافت‌کنندگان مزایایی مثل CRB برای ۱۲ هفتهٔ دیگر تمدید شود و از ۳۸ هفته به ۵۲ هفته برسد. البته برنامه CRB فعلا تا ۲۵ سپتامبر تامین شده اما بودجه برنامهٔ CERB در وضعیت فعلی تا ژوئن به پایان می‌رسد.

CRB هر دو هفته یک پرداخت ۱,۰۰۰ دلاری (۹۰۰ دلار بعد از کسر مالیات) به افرادی می‌دهد که در اثر کووید-۱۹ شغلشان را از دست داده یا درآمدشان با کاهش روبرو شده است.

در بودجه آمده که در ۱۲ هفتهٔ اولِ این تمدید، پرداخت‌های هفتگی ۵۰۰ دلار و در ۸ هفتهٔ آخر ۳۰۰ دلار خواهند بود. از ۱۷ جولای ۲۰۲۱ همهٔ متقاضیان جدید فقط هفته‌ای ۳۰۰ دلار می‌گیرند.

دولت مرکزی می‌خواهد طرح CRCB را هم ۴ هفته تمدید کند و دورهٔ آن را به ۴۲ هفته برساند.

افرادی که به خاطر نگهداری از کودکان قادر به کار کردن نیستند، و امکان ارسال آنها به مدرسه یا مهدکودک را هم ندارند، همچنان با نرخ فعلی هفته‌ای ۵۰۰ دلار برای ۴ هفتهٔ دیگر دریافت می‌کنند.

اصلاح بیمهٔ اشتغال

در این لایحه پیشنهادهایی برای اصلاح بودجهٔ سیستم بیمهٔ اشتغال (EI) نیز داده شده، از جمله آستانهٔ ۴۲۰ ساعتی برای مزایای عادی و خاص و تعیین کفِ ۱۴ هفته‌ای برای برخورداری از مزایای عادی.

دولت اوتاوا امیدوار است برای تمدید بیمهٔ اشتغال بودجهٔ جدیدی دریافت کند تا آن را از ۱۵ به ۲۶ هفته افزایش دهد. این تمدید نیز می‌تواند از تابستان ۲۰۲۲ اجرایی شود و حدود ۱۶۹,۰۰۰ نفر از آن برخوردار می‌شوند.

مالیات جدید دارایی‌های لوکس

همانطور که انتظار می‌رفت این بودجه شامل مالیات بر دارایی‌های لوکس نظیر خودرو و جِت‌های خصوصی است که ارزششان بالای ۱۰۰,۰۰۰ دلار باشد، و قایق‌هایی که بالاتر از ۲۵۰,۰۰۰ دلار قیمتگذاری شوند. این مالیات از ابتدای ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود، و یکی از این دو حالت را خواهد داشت:

(۱) دریافت ۲۰٪ مالیات از مازاد ارزش ۱۰۰,۰۰۰ دلاری خودرو و ۲۵۰,۰۰۰۰ دلاری قایق یا (۲) دریافت ۱۰٪ مالیات از کل ارزش خودرو، قایق یا هواپیمای خصوصی.

مالیات خانه‌های خالی برای مالکین خارجی

دولت فدرال می‌خواهد به قول خود مبنی بر دریافت مالیات از بورس‌بازی در بازار خانه نیز جامهٔ عمل بپوشاند. این مالیات شامل شهروندان کانادایی یا افرادی که تابعیت دائمی دریافت کرده‌اند، نخواهد شد. بلکه از مالکین خارجی خانه‌های خالی سالانه ۱٪ مالیات از کل ارزش خانه دریافت می‌شود. به این شکل آنها یا مجبور به پرداخت مالیاتند یا باید خانهٔ خود را به بازار اجاره عرضه کنند.

در این راستا صاحب‌خانه‌های خارجی باید اظهارنامه‌ای دربارهٔ کاربری فعلی خانهٔ خود به دولت بدهند و سرپیچی از این کار نیز مشمول جریمه‌ای بسیار سنگین خواهد شد.

انتظار می‌رود که این مالیات جدید در بازهٔ چهارساله‌‌ای از سال ۲۳-۲۰۲۲ حدود ۷۰۰ میلیون دلار درآمد اضافه به خزانه واریز کند که به گفتهٔ دولت، این درآمد صرف کمک هزینهٔ خانه برای سایر مردم می‌شود.

مالیات بر سیگار و محصولات وِیپ

دولت می‌خواهد مالیات غیرمستقیم از محصولات وِیپ را شروع کند و از هر باکس ۲۰۰ تایی سیگار نیز ۴ دلار مالیات اضافه بگیرد، افزایش مشابهی نیز برای سایر محصولات دخانی در نظر دارد. قرار است این مالیات از همین پنج‌شنبه به اجرا در آید.

اما برای طرح تامین سالمندان (Old Age Security یا OAS) نیز کمکی در راه است: بودجه جدید شامل افزایشی برای سالمندان است. مشترکین OAS که در ژوئن ۲۰۲۲ سن‌شان ۷۵ سال یا بالاتر باشد، در آگوست ۲۰۲۱ یک پرداخت ۵۰۰ دلاری دریافت خواهند کرد، البته اگر دولت در تصویب بودجه موفق شود.

همچنین سالمندان بالای ۷۵ سال که زیر پوشش OAS هستند نیز از جولای ۲۰۲۲ مشمول ۱۰٪ افزایش در دریافتی خود می‌شوند. این دو پیشنهاد در سال اول اجرا، مجموعا ۷۶۶ دلار در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌دهند و ۳.۳ میلیون نفر را تحت تاثیر می‌گذارند.

حداقل دستمزد ۱۵ دلاریِ فدرال

دولت اوتاوا آماده است که در صنایعِ تحت نظر دولت فدرال، حداقل دستمزد کارگران را به ۱۵ دلار در ساعت افزایش دهد. این تعهد به کمک ۲۶,۰۰۰ نفر می‌آید که در این صنایع دستمزدی زیر این عدد می‌گیرند.

البته این سیاست تاثیری روی دیگر صنایع که تابع قوانین استانی‌اند ندارد.

منبع: Global News