Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

راه‌های مهاجرت پرستاران به کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نگاهی به برنامه‌های مهاجرتی کانادا برای پرستاران به‌ همراه روش‌های اخذ اقامت دائم (PR) که در دسترس کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در کانادا قرار می‌گیرد.

پاندمی نیاز به پرستار و سایر متخصصان حوزه بهداشت را در کانادا بیشتر کرده است. حتی پیش از آنکه ویروس کرونا جهان را فرا بگیرد، کانادا با کمبود پرستار روبه‌رو شده بود و به همین دلیل مسیرهایی را برای ورود پرستاران و دیگر کارکنان بهداشت و سلامت به این کشور باز کرد.

پرستاران در سیستم ملی طبقه‌بندی شغلی کانادا (NOC) به دو دسته تقسیم می‌شوند. پرستاران ثبت شده و پرستاران ثبت شده روان‌پزشکی در گروه NOC 3012 و دارای سطح مهارت A محسوب می‌شوند، در حالی که پرستاران ثبت شده در زمینهٔ علمی (LPN) در گروه NOC 3233 قرار می‌گیرند و سطح مهارتشان B است. مشخص کردن سطح مهارت مهم است، زیرا به پرستاران کمک می‌کند تا نوع برنامه‌های مهاجرتی که در آنها واجد شرایط هستند را بشناسند.

کانادا در سال 2020 به دلیل وجود پاندمی تعداد مهاجران کمتری از آنچه پیش‌بینی کرده بود را دریافت کرد. اما این کشور هنوز هم مهاجر می‌پذیرد. کانادا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ چیزی بیش از ۱.۲ میلیون نفر مهاجر بپذیرد، این تعداد از سال پیش بیشتر است. یکی از راه‌های کمک به رسیدن به این تعداد تسهیل وضعیت اقامت افراد حاضر در کانادا از موقت به دائم است.

مسیرهایی با محدودیت زمانی برای کارکنان بهداشت و درمان در کانادا

در 14 آوریل، کانادا شش روش جدید برای افرادی که در حال حاضر در این کشور کار می‌کنند را معرفی کرد. دو روش به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند پرستاران اختصاص دارد. یکی از این روش‌ها مخصوص فرانسه‌زبانان است. دانشجویان فارغ‌التحصیل رشتهٔ پرستاری ممکن است بتوانند از روش‌های جدید دانشجویان بین‌المللی استفاده کنند.

کانادا به وسیله یک برنامه موقت که از تاریخ ۶ مه شروع می‌شود نزدیک به ۲۰،۰۰۰ اقامت دائم جدید افرادی که در مشاغل بهداشتی این کشور فعالیت دارند را می‌پذیرد و از ۵ نوامبر دیگر هیچ درخواستی پذیرفته نمی‌شود. تعداد درخواست اقامت دائم فرانسوی‌زبان نامحدود و آزاد است. داوطلبان واجد شرایط باید یک سال سابقه کار در یکی از 40 حرفه بهداشتی کانادا داشته باشند و همچنین در زمان درخواست خود مشغول به کار باشند. مدارک لازم برای تأیید زبان این افراد حداقل نمره ۴ در CLB یا NCLC است. این روش‌ها برای پرستاران خارجی است که می‌توانند هم در سطح فدرال و هم استانی به آن ملحق شوند.

اکسپرس اینتری برای پرستاران

دو برنامه پیشتاز در زمینه مهاجرت اقتصادی فدرال در کانادا، برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) و روش تجربه کانادایی (CEC) هستند. برای واجد شرایط بودن در این برنامه‌ها، داشتن تجربه کار ماهرانه مهم است.

FSWP (یکی از روش‌های درخواست اقامت) به یک متقاضی نیاز دارد که حداقل یک سال سابقه کار مداوم در مشاغلی با سطح مهارت NOC صفر، A یا B داشته باشد. این تجربه می‌تواند از هر مکانی بدست آمده باشد، اما باید در ده سال گذشته باشد. یک متقاضی FSWP همچنین باید CLB 7 به انگلیسی یا NCLC 7 به زبان فرانسه در هر چهار صلاحیت زبان: خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن کسب کند. متقاضیان باید در آزمون شش-عاملی‌ای که سطح تحصیلات، مهارت‌های زبانی و این که آیا در کانادا شغلی دارند، حداقل نمرهٔ ۱۰۰/۶۷ را کسب کنند.

در ضمن CEC به یک سال تجربه NOC0، A یا B طی سه سال گذشته در کانادا نیاز دارد. متقاضیان باید امتیازات را در هر چهار مهارت زبان ثابت کنند: CLB یاNCLC 7 برای افرادی که برای مشاغلNOC 0 یا A درخواست می‌کنند، یا CLB / NCLC 5 برای افرادی که برای مشاغل NOC B درخواست می‌کنند.  هیچ یک از این دو برنامه به افراد پیشنهاد کار ارائه نمی‌دهد، اما داشتن یک برنامه با احتمال دریافت دعوتنامه ویزای کانادا (ITA) را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

CEC و FSWP از ابزار اکسپرس اینتری که توسط IRCC اداره می‌شود استفاده می‌کنند. این ابزار برای پردازش ۸۰٪ از درخواست‌های دریافت شده در ۶ ماه گذشته طراحی شده است. اکسپرس اینتری از سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) برای امتیازدهی و رتبه‌بندی درخواست‌های مختلف استفاده می‌کند. نمره اختصاص داده شده به داوطلبان در CRS شبیه به همان چیزی است که در آزمون ۶ مرحله‌ای FSWP استفاده شده است. قرعه‌کشی‌ها توسط IRCC در استخر کاندیدای اکسپرس اینتری انجام می‌گیرد و بالاترین امتیاز اکسپرس اینتری انتخاب می‌شود و دعوتنامه دریافت ویزای کانادا (ITA) برای آنها ارسال می‌گردد.

برنامه مهاجرت استانی (PNP) برای پرستاران

چندین برنامه مهاجرت استانی (PNP) وجود دارد که ممکن است پرستاران برای آنها واجد شرایط شوند. گاهی اوقات مسیری وجود دارد که فقط به پرستاران اختصاص داده شده است. مسیرهای دیگر چندین حرفه بهداشتی را هدف قرار می‌دهند یا به طور کلی برای کارگران ماهر باز شده است. پرستاران به دو دسته تقسیم می‌شوند که آنها را کاندیدای اصلی مهاجرت طبقات اقتصادی می‌کند. پرستاران نیوبرانزویک با تحصیلات بین‌المللی (IEN) ،مهاجرت متخصصین بهداشت و درمان به بریتیش کلمبیا (مهارت‌های مهاجرت و مسیرهای اکسپرس اینتری) و همچنین برنامه کارگر ماهر منظم کبک و برنامه تجربه کار کبک روش‌هایی هستند که پرستاران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

تعدادی از استان‌ها بیش از یک برنامه دارند که پرستاران می‌توانند آنها را دنبال کنند. بعضی اوقات برنامه‌های فدرال و استانی با هم در تعامل هستند. برای مثال، یک استان ممکن است بعضی از جریان‌های خود را با اکسپرس اینتری در یک ردیف قرار دهد. مسیرهایی که این ارتباط با آنها شکل می‌گیرد به عنوان “تقویت‌کننده” شناخته می‌شوند. اگر فردی کاندیدای دریافت یک برنامه شود، آن شخص 600 امتیاز از امتیاز CRS خود را کسب می‌کند و به طور حتم این اطمینان حاصل می‌شود که ITA را دریافت خواهد کرد.

 

منبع: Cicnews