Monday, April 15, 2024
4.5 C
Calgary

سواحل غربی کانادا بهترین منطقه برای مشاهده ماه گرفتگی کامل بامداد چهارشنبه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای اولین‌ بار بعد از دو سال، ساکنین برخی مناطق کانادا این فرصت را خواهند داشت که بتوانند ماه گرفتگی کامل را در ساعات اولیۀ روز چهارشنبه مشاهده کنند.

ماه گرفتگی کامل هنگامی رخ می‌دهد که ماه از بخش تاریکی که توسط سایۀ زمین ایجاد شده است عبور می‌کند، به این قسمت چتر نیز گفته می‌شود. با وجود اینکه ماه در این زمان نور خورشید را دریافت نمی‌کند، اما به طور کامل ناپدید نمی‌شود. نور قرمز خورشید، رنگی که به راحتی توسط جو زمین منعکس می‌شود، به سطح ماه می‌رسد و بخشی که ماه گرفتگی صورت گرفته است را با رنگ سرخ نمایان می‌کند.

هم زمان، ماه نیز در نزدیک‌ترین نقطه در مدار خود نسبت به زمین قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود در حالی که ماه گرفتگی در حال انجام است، ماه کمی بزرگتر از حد معمول خود به نظر برسد.

در کانادا، ماه گرفتگی در سواحل غربی، جایی که ماه برای اولین بار در حدود ساعت 2:45 بامداد. Pacific Time در قسمت مرکزی سایۀ زمین قرار می گیرد، به بهترین شکل دیده می‌شود. علاقه‌مندانی که در دشت‌های کانادا هستند نیز می‌توانند در ساعت 3:45 بامداد. Mountain Time (یا 4:45 بامداد. Central) این رویداد را مشاهده کنند.

با توجه به اینکه ماه گرفتگی زیر خط افق روی می‌دهد، بیشترساکنین انتاریو، کبک، آتلانتیک کانادا و شمالگان قادر به تماشای این رویداد شگفت‌انگیز نخواهند بود.

در غرب، ماه گرفتگی کامل در ساعت 4:11 بامداد به وقت PT آغاز می‌شود و فقط 16 دقیقه ادامه خواهد داشت.

گری سرونیک، مشاور مجلۀ Sky & Telescope که در Penticton  بریتیش کلمبیا مستقر است، گفت: «با توجه به اینکه ماه در جنوب بریتیش کلمبیا بسیار پایین قرار می‌گیرد، مشاهدۀ این رویداد بسیار چالش برانگیز خواهد بود. ساکنین این مناطق برای مشاهدۀ ماه گرفتگی کامل باید به سمت چپ، یک نطقه دید افقی بدون مانع را پیدا کنند.»

مناطقی که از جنوب غربی بسیار دورتر هستند، از جمله جزایر اقیانوس آرام، نیوزیلند و بیشتر مناطق استرالیا، مناطق ایده‌آلی برای مشاهده تمام رویداد هستند.

آخرین ماه گرفتگی کامل در 21 ژانویه 2019 مشاهده شده بود. رویداد بعدی که در 8 نوامبر 2022 رخ می‌دهد همانند ماه‌ گرفتگی فعلی در غرب کانادا قابل مشاهده‌تر خواهد بود. ساکنین شرق نیز از آغاز تا پایان 14 مارس 2025 شانس این را دارند که از مشاهدۀ ماه گرفتگی کامل لذت ببرند.

 

منبع: Theglobeandmail