Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

دوز دوم واکسن کووید-19 باید مشابه دوز اول باشد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمیته مشاوره ملی ایمن‌سازی (NACI) توصیه می‌کند که کانادایی‌ها واکسن کووید-19 یکسان را برای هر دو دوز دریافت کنند.

بهداشت عمومی کانادا در تاریخ 21 مه راهنمای دریافت واکسن کووید-19 را به‌روزرسانی کرد. این به‌روزرسانی شامل توصیه‌های مرتبط با دریافت دوز دوم و کمبود واکسن یکسان می‌شود.

NACI اعلام کرد كه اگر واكسن یکسان در دسترس نباشد باید تلاش شود تا دوز دوم از نوع مشابه با واکسن دوز اول به افراد تزریق شود.

در نتیجه اگر اولین دوز یک فرد واکسن mRNA بود، دوز دوم وی نیز باید واکسن mRNA باشد. Pfizer و Moderna تنها واکسن‌های mRNA هستند که برای استفاده در کانادا تأیید شده‌اند.

NACI گفت اگر فردی یک دوز Pfizer و سپس یک دوز Moderna (و برعکس) دریافت کند هیچگونه مشکلی در ایمن‌سازی وی و تاثیر واکسن ایجاد نخواهد شد.

پس اگر فردی یک دوز واکسن AstraZeneca دریافت کند و نتواند دوز دوم را دریافت کند، می‌تواند یک دوز واکسن Johnson & Johnson دریافت کند. این دو واکسن تنها واکسن‌های وکتور (ناقل) ویروسی هستند که در کانادا تأیید شده‌اند.

افراد باید از خطر عارضۀ نادر لخته شدن خون که به ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک (VITT) معروف هستند و از طریق واکسن‌های وکتور ویروسی ایجاد می‌شوند آگاه باشند. NACI می‌گوید خطر این عارضه در دوز دوم کمتر است.

انتظار می‌رود در اوایل ژوئن اطلاعات بیشتری در مورد ترکیب کردن دوزها، به ویژه برای افرادی که یک دوز واکسن AstraZeneca را دریافت کرده‌اند در دسترس باشد.

در مجموع 20،717،310 دوز واکسن کووید-19 در سراسر کشور تجویز شده است که بیشتر آنها Pfizer بوده است.

کانادا تاکنون 1،352،121 مورد ابتلا به کووید-19 را مشاهده کرده که از این تعداد 25،162 جان خود را از دست داده‌اند.

 

منبع: Dailyhive