Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

بازار بورس: call option چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بازار بورس همیشه وسوسه‌کننده بوده، اما پیش از ورود باید اطلاعات گوناگون ازجمله درباره call option، فرا بگیرید.

در ادامه توضیحاتی در اینباره ارائه شده است.

Call option چیست؟

Call option قراردادیست که به سرمایه‌گذار اجازه می‌‎دهد سهام‌ را با قیمتی مشخص در زمانی دیرتر خریداری کند. با استفاده از این قابلیت سرمایه‌گذار بروی قیمت سهم سرمایه‌گذاری کرده و منتظر افزایش بهای آن ‌می‌ماند تا به سود برسد.

بعنوان مثال اگر یک call option برای سهام نتفلیکس (NASDAQ:NFLX) با قیمت 500 دلار خریداری کرده و برآورد افزایش قیمت به 502 دلار داشته باشد، از رشد احتمالی سهم سود می‌برد.

در کل یک قمار بر روی افزایش بهای سهم خواهید داشت.

پیش از خرید call option به نکات زیر توجه کنید:

1) برای خرید یک call option سرمایه‌گذار باید مبلغی بیشتر تحت عنوان پاداش بپردازد. اگر برآورد شما از رشد سهم اشتباه باشد آن مبلغ اضافی (بیمه) را نیز از دست می‌دهید.

2) مبلغ call option در دو حالت “in the money” و “out of the money” محاسبه می‌شود. اگر بصورت ” in the money” خرید کنید به این معناست که سهم شما هم‌اکنون در حال سوددهی بوده و در نتیجه هزینه بیشتری را باید بپردازید. مثلا سهمی را با ارزش 35 دلار خریداری کرده و هم‌اکنون ارزش آن به 37 دلار رسیده است. در مقابل “out of the money” بر اساس قیمت پیش از رشد محاسبه شده و ارزان‌تر خواهد بود؛ در مقابل ریسک بالاتری هم دارد.

3) Call option دارای تاریخ انقضایی از یک هفته‌ تا چند ماه می‌باشد. سهام‌داران باید تا پیش از تاریخ انقضا اقدامات لازم برای دستیابی به سود را انجام دهند. هرچه تاریخ انقضا طولانی‌تر باشد قیمت call option نیز بیشتر است.

4) علاوه بر call option گزینه‌ای دیگر بنام put option هم داریم. برخلاف call option که امکان خرید براساس قیمت مشخص را فراهم می‌کند، put option به خریدار اجازه خواهد داد تا option را با قیمتی مشخص بفروشد. در نتیجه اگر ارزش سهم سقوط کند خریداران ضرر نکرده و می‌تواند آن را به قیمت بالاتر به فروش برساند (نوعی ضمانت و بیمه).

آیا استفاده از option منطقیست؟

حال که option را بهتر شناختید به برخی استراتژی‌ها برای شروع معامله می‌پردازیم.

استراتژی‌های بسیاری ازجمله covered call، long call و short call وجود دارد که می‌توانند برای دستیابی به سود بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به شرکت کارگزاری خود استراتژی‌های موجود را مرور کنید. البته بطور معمول چهار یا پنج سطح مختلف معامله وجود دارد که پیش از خرید سهام باید آن‌ها را بگذرانید.

خرید call option برای بسیاری سودآور بوده، اما به همان اندازه می‌تواند موجب ضرر نیز بشود. حتی اگر از کم‌خطرترین استراتژی استفاده کنید هم احتمال باخت صفر نیست، پس با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

منبع: Daily Hive