Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

پایان پروژه خط لوله Keystone XL و ضرر هنگفت آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آلبرتا به سرمایه‌گذاری خود در پروژه خط لوله Keystone XL پایان داد و 1.3 میلیارد دلار از بودجه استانی در این بین بر باد رفت.

این خط لوله بحث‌برانگیز قرار بود قیر طبیعی را با پیمودن 1,947 کیلومتر مسیر خشکی از Hardisty در آلبرتا به Steele City در نبراسکا منتقل کند. بنابراین روزانه 830,000 بشکه نفت خام از میادین غرب کانادا به پالایشگاه‌‎های Gulf Coast می‌رسید.

پیشنهاد اجرای پروژه سال 2008 و در قالب برنامه توسعه شبکه خطوط لوله Keystone ارائه گردید. تکمیل این پروژه تقریبا 2.4 میلیارد دلار به GDP کانادا اضافه می‌کرد و حدود 30 میلیارد دلار بصورت مالیات و درآمدهای فروش حق امتیاز عاید کشور می‌شد.

جو بایدن در اولین روز کاری خود بعنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ماه ژانویه مجوز عبور خط لوله Keystone XL از مرز را باطل کرد. در همان تاریخ عملیات عمرانی نیز به حال تعلیق درآمد.

جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا در واکنش با این تحولات گفت: ما بخاطر اتفاقات رخ داده در رابطه با پروژه Keystone XL، ازجمله ابطال مجوز ریاست‌جمهوری، بسیار ناامید و ناراحت هستیم. با اینحال آلبرتا به نقش‌ خود بعنوان یک سیستم انرژی قابل اعتماد و مهم در آمریکای شمالی پایبند است. ما با شرکای آمریکایی همکاری خواهیم کرد تا با توسعه مسئولانه زیرساخت‌ها و انتقال منابع، نیازهای انرژی ایالات‌متحده را تامین کنیم.

دولت آلبرتا در سال 2020 با طرح حمایت مالی از TC Energy موافقت کرد. این سرمایه‌گذاری با هدف پیشرفت احداث خط لوله انجام گرفت و مطابق آن 1.5 میلیارد دلار در سال 2020 و یک وام 6 میلیارد دلاری تضمینی در سال 2021 به پروژه تعلق گرفت.

هم‌اکنون دولت آلبرتا و شرکت TC Energy برای خروج از پروژه Keystone XL به توافق رسیده‌اند. برآورد شده هزینه نهایی دولت در این پروژه بی‌سرانجام 1.3 میلیارد دلار باشد.

بنابر اعلام دولت آلبرتا طرفین تمام گزینه‌های موجود برای جبران هزینه دولت استانی را بررسی خواهند کرد.

فرانسوا پویایر رئیس و مسئول اجرایی شرکت TC Energy در اطلاعیه‌ای گفت: رابطه مستحکم ما با دولت آلبرتا که در جریان احداث پروژه شکل گرفت و تجربه‌ای که کسب کردیم برایمان بسیار مهم است. از تمام سازمان‌های حامی پروژه، ازجمله دولت آلبرتا و Natural Law Energy، قدردانی کرده و آن‌ها را در مزایایش سهیم می‌دانیم.

تا این تاریخ حدود 150 کیلیومتر از خط لوله در آلبرتا احداث شده و شرکت TC Energy در حال انجام هماهنگی‌های لازم با قانون‌گذاران، سهامداران و گروه‌های بومیست تا به امن‌ترین شکل ممکن پروژه را پایان بخشد.

منبع: Daily Hive