Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

کانادا 100میلیون دوز واکسن کووید-19 به جهان اهدا می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به گفتۀ جاستین ترودو کانادا 100میلیون واکسن کووید-19 به جهان اهدا خواهد کرد.

ترودو در یک کنفرانس خبری که در پایان نشست رهبران G7 که در انگلیس برگزار شده بود، گفت کانادا بودجه شتاب‌دهنده ابزارهای دسترسی به کووید-۱۹ (ACT) را برای تهیه 87میلیون دوز واکسن در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد.

ترودو در ادامه افزود 13میلیون دوز که توسط کانادا تهیه شده است نیز از طریق طرح جهانی تقسیم واکسن COVAX به کشورهای دیگر اهدا می‌گردد.

از این تعداد دوزها 1,3 میلیون دوز مربوط به واکسن‌های جانسون و جانسون است و 4,1 دوز دیگر به Oxford-AstraZeneca تعلق دارد. تمامی این دوزها از طریق COVAX خریداری می‌شوند. 7,3میلیون دوز باقیمانده متعلق به شرکت داروسازی Novovax خواهد بود.

طبق بیانات نخست‌وزیر، تعهدات جمعی رهبران G7 منجر به تقسیم کردن بیش از 2میلیارد دوز واکسن با دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

ترودو گفت کانادا تاکنون 5,2میلیارد دلار برای کمک به رفع این بحران در سطح جهانی هزینه كرده است. وی در ادامه افزود که کانادا یکی از چهار کشوری است که سهم خود را برای شتاب‌دهندۀ ACT پرداخته است. شتاب‌دهندۀ ACT برنامه‌ای است که برای دسترسی جهانی به واکسن، آزمایشات و درمان بیماری به صورت جهانی ایجاد شده است.

اعلامیه جاستین ترودو درست چند روز پس از آن منتشر شد که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد انگلیس قصد دارد 100میلیون دوز واکسن کووید-19 را به اشتراک بگذارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، نیز اعلام كرد كه آمریكا 500میلیون دوز اهدا می‌کند.

کشورهای دیگری همچون فرانسه، ژاپن، آلمان و ایتالیا نیز متعهد شده‌اند که میلیون‌ها دوز واکسن کووید-19 را در COVAX به اشتراک بگذارند.

ترودو با اشاره به تعهد جهانی در تهیۀ واکسن گفت هر هفته میلیون‌ها دوز واکسن در کانادا تحویل گرفته می‌شود و روزانه افراد بیشتری دوزهای اول و دوم خود را دریافت می‌کنند.

تاکنون 28,644,442 دوز واکسن کووید-19 در کانادا تجویز شده است. یعنی 63,96% از جمعیت کانادا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و 11,40% به طور کامل واکسینه شده‌اند.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت WHO، به خبرنگاران گفت: «من به رهبران G7 اعلام کردم که چالش ما در پایان دادن به همه‌گیری این است که بتوانیم حداقل 70% از جمعیت جهان را پیش از دیدار مجدد G7 در سال آینده واکسینه کنیم.»

او در ادامه افزود 11 میلیارد دوز واکسن کووید-19 برای انجام این کار لازم است.

ترودو در خصوص گذرنامۀ واکسن گفت: «ما می‌دانیم هنگامیکه افراد به صورت کامل واکسینه شوند محدودیت‌های کشور کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مسافرانی خواهیم داشت که از سراسر جهان قصد سفر به کشورمان را دارند. ما در نظر داریم از گذرنامه‌ای استفاده کنیم که از سوی متحدان و شرکایمان به رسمیت شناخته شود و مورد استفاده قرار بگیرد. ما دنبال گذرنامه‌ای هستیم که به حریم خصوص اشخاص احترام بگذارد، معتبر باشد و به آسانی مورد استفاده قرار بگیرد.»

 

منبع: Globalnews