Thursday, April 18, 2024
-4.3 C
Calgary

دیوید کوهن سفیر دولت بایدن در کانادا شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دیوید کوهن از لابی‌گران سرشناس را به عنوان سفیر بعدی در کانادا معرفی کرد. این موضوع در حالی رخ داد که اتاوا هیچ پیشرفتی بر سر مسائل دوجانبه نداشته است.

کاخ سفید اعلام کرد که آقای کوهن، یکی از مدیران ارشد شرکت Comcast، به طور رسمی به عنوان سفیر ایالات متحده در اتاوا انتخاب شده است. پست آقای کوهن باید توسط مجلس سنای ایالات متحده تأیید گردد.

انتشار این خبر با تمدید محدودیت‌های مرزهای زمینی تا 21 آگوست توسط دولت بایدن همزمان بود، یعنی درست چند روز پس از آنکه اتاوا اعلام کرد از 9 آگوست به آمریکایی‌هایی که به طور کامل واکسینه شده‌اند اجازه سفر به کانادا داده می‌شود.

به دلیل روابط تنگاتنگ تجاری، امنیتی و دفاعی هر دو کشور، سفیر ایالات متحده یکی از اصلی‌ترین بازیگران در اتاوا است.

به گفته دیوید مک ناتون که تا سال 2019 سفیر جاستین ترودو در واشنگتن بود، با توجه به مشکلات دوجانبه‌ای که از زمان انتقال آقای بایدن به کاخ سفید ایجاد شده است آقای کوهن با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

آقای مک ناتون معتقد است با وجود اینکه نخست وزیر و رئیس جمهور بایدن و وزرای کابینه کانادا و همتایان آمریکایی خود رابطه گرمی دارند، اما دولت جدید در مورد مسائل با اهمیتی از جمله خط لولهٔ 5، تجارت سافت‌وود، و قوانین حمایت از تولید داخلی که در کنگره امریکا توسط دمکرات‌ها در دست بحث قرار دارد، با مشکلات جدی مواجه است..

درک برنی، سفیر سابق کانادا در واشنگتن، معتقد است که کاخ سفید به کانادا اهمیت نمی‌دهد و احتمال دارد آقای کوهن تأثیر چندانی بر روی رئیس جمهور نداشته باشد. کوهن که میزبان اولین رویداد جمع آوری کمک‌های مالی برای جو بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری در سال 2019 بود، مسیر سایر افرادی که جز اهداکنندگان اصلی کمک‌های مالی به ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و دموکرات‌ها بودند را دنبال می‌کند.

آقای برنی با اشاره به این موضوع که در پرونده‌های اصلی این دو کشور تغییری ایجاد نشده گفت ترودو هنوز به کاخ سفید دعوت نشده و با رئیس جمهور بایدن فقط یک نشست اینترنتی در ماه فوریه داشته است.

آقای برنی از اینکه دولت بایدن قصد دارد در توافق ایالات متحده- مکزیک- کانادا تغییر ایجاد کند ابراز نگرانی کرد. براساس این توافق‌نامه‌ که در سال 2019 میان آمریکا، کانادا و مکزیک بسته شد، دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی آمریکایی می‌توانند دسترسی بیشتری به بازار لبنیات کانادا داشته باشند و در مقابل نیز آمریکا برای خودروهای کانادایی تعرفه جدیدی وضع نخواهد کرد. در نتیجه خودروهایی که در کانادا تولید می‌شدند از تعرفه معاف هستند.

به عقیده آقای برنی ایالات متحده در تلاش است تا اتحادیه‌های کارگری را زیر فشار بگذارد. با توجه به اهمیت بخش خودرو در تجارت کانادا با ایالات متحده نسبت به تجارت سافت‌وود و لبنیات و سایر فعالیت‌های تجاری، این بخش تحت فشار دولت بایدن قرار گرفته است.

یکی دیگر از چالش‌های موجود میان کانادا و آمریکا امکان تعطیلی خط لولهٔ 5 برای انتقال نفت است. بایدن آشکارا هیچ علاقه‌ای به این موضوع ندارد. این خط لوله روزانه چیزی حدود 540 هزار بشکه نفت خام را از آلبرتا و ساسکاچوان از طریق ویسکانسین و میشیگان منتقل می‌کند. دولت کانادا هشدار داده است که تعطیلی این خط نفتی خطری جدی برای امنیت انرژی این کشور ایجاد می‌کند.

برنی می‌گوید: «دولت ایالات متحده دستور داده است که مطالعات زیست محیطی در خصوص این خط لوله انجام پذیرد. آیا مردم متوجه هستند که اگر این خط لوله تعطیل شود مردم انتاریو و کبک با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد؟»

آقای کوهن یکی از ارشد‌های لابی‌گری و مشاور ارشد مدیرعامل Comcast بود. او پیش از آنکه مدیر اجرایی Comcast شود به عنوان رئیس ستاد فرماندار سابق پنسیلوانیا اد رندل مشغول به کار بود. نام کوهن در سال 2012 به دلیل لابی‌گری در خصوص ادغام Comcast و NBC Universal شناخته شد.

منبع: theglobeandmail