Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

ارتباط خطر ابتلا به اسکیزوفرنی با مصرف بیش از حد ماری‌جوانا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطالعات اخیر نشان می‌دهد سهم ماریجوانا در ایجاد اختلال اسکیزوفرنی در افراد، رو به افزایش است.

این مطالعه که در دانمارک انجام شده نشان می‌دهد طی ۲۵ سال گذشته تعداد موارد ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط با ماریجوانا افزایش یافته است؛ در سال ۱۹۹۵ تنها ۲٪ از موارد اسکیزوفری تشخیص داده شده با مصرف ماری‌جوآنا مرتبط بوده‌اند، ولی این عدد در سال ۲۰۱۰ به ۸٪ رسیده است.

پژوهشگران این مطالعه که در ماهنامه روانپزشکی JAMA Psychiatry منتشر شده، معتقدند با وجود اینکه کانابیس نسبت به داروهای دیگر مثبت و بی‌ضرر طلقی می‌شود، اما می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی برای افراد داشته باشد.

این پژوهشگران برای رسیدن به نتیجه از داده‌های ارزشمند چندین دهه‌ی‌ سازمان بهداشت و درمان دانمارک که بر مصرف‌کنندگان ماری‌جوانای مبتلا به اسکیزوفرنی استفاده کرده‌اند. (ماری‌جوانا در دانمارک غیرقانونی است و فقط مصرف دارویی دارد.)

کارستن یودسون، پژوهشگر این مطالعه و دانشیار مرکز تحقیقات سلامت روان کپنهاگ به CNN گفت: «متأسفانه،کانابیس به عنوان یک ماده بی‌ضرر بین عموم مردم دیده می‌شود. این موضوع جای تأسف دارد، زیرا ما شاهد ارتباط مصرف این ماده با اسکیزوفرنیا، عملکرد شناختی ضعیف‌ و اختلال مصرف مواد هستیم. من فکر می‌کنم باید از اطلاعات و تحقیقات اخیر استفاده کنیم تا نشان دهیم که مصرف کانابیس آنطور که تصور می‌شود، بی‌ضرر نیست.»

افزایش اسکیزوفرنی در میان مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا موضوعی اثبات شده است اما محققان باور دارند که یافته‌های اخیر نشان از بدتر شدن وضعیت و شیوع بیشتر این اختلال دارد.

یودسون در ادامه گفت: «پیش از اینکه به نتیجه‌گیری قطعی برسیم بهتر است تحقیقاتمان را در مناطق دیگر نیز انجام دهیم. من مطمئنم در مکان‌هایی که استفاده از کانابیس افزایش یافته و یا از کانابیس قوی‌تری استفاده می‌شود الگوهای مشابهی را مشاهده خواهیم کرد.»

متخصصان خاطرنشان کردند که بیشتر تشخیص‌های اسکیزوفرنی با مصرف ماری‌جوآنا مرتبط نیستند، اما بهتر است این ارتباط بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

پرفسور تایلر جی. وندرویلی، استاد بهداشت عمومی دانشگاه، در گزارشی برای CNN نوشته که اختلال مصرف کانابیس در بیشتر موارد اسکیزوفرنی نقشی ندارد، اما در حاد بودن این اختلال تاثیرگذار است. این موضوع باید در بحث‌های مربوط به قانونی‌سازی و تنظیم مصرف ماری‌جوانا مورد توجه قرار گیرد.

منبع: nypost