Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

بازار مسکن کانادا در حال رسیدن به ثبات است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پس از آنکه بازار مسکن کانادا در ابتدای سال بسیار داغ شد، اکنون شرایط در حال رسیدن به ثبات است. گزارش‌های جدید حکایت از ادامه کاهش معاملات دارد.

براساس گزارش ماه جون Canada Real Estate Association حجم معاملات در مقایسه با ماه پیش 8.4 درصد کاهش یافته و برای سومین ماه متوالی پس از مارچ 2021 شاهد کاهش معاملات هستیم. همچنین میزان معاملات ابتدای تابستان در قیاس با روزهای اوج کاهش 25 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام BC Real Estate Association حجم معاملات ماهانه بریتیش کلمبیا در جون و جولای 2021 بترتیب 14 و 15 درصد کاهش یافته است.

Toronto Regional Real Estate Board نیز در گزارش ماهانه خود از کاهش معاملات تورنتو در می، جون و جولای 2021 به میزان 8.9، 8.6 و 2 درصد خبر می‌دهد.

تمام این نشانه‌ها حاکی از آن هستند که سرعت تغییرات بازار مسکن رو به کاهش است.

گزارش TD Economics در اینباره می‌گوید: «نکته ملموس طی سه‌ ماه نخست سال ناپایداری بود. داده‌های ماه مارچ به ما نشان می‌دهد که نقطه اوج فعالیت بازار ثبت شده و روند پس از آن نزولی است.»

تحلیلگران بانکی هم این پرسش را مطرح کرده‌اند که شیب روند نزولی بازار چقدر تند خواهد بود.

در این بین فاکتورهایی چون قوانین سختگیرانه stress rules (که از جون 2021 اجرایی شد) اهمیت پیدا می‌کنند، اما تاثیرشان احتمالا کوتاه‌مدت است. بعلاوه شاهد توزیع دوباره اوراق قرضه و تغییر نرخ وام‌ خواهیم بود.

کارشناسان انتظار دارند در نیمه دوم سال جاری و اوایل سال 2022 کاهش معاملات مسکن ادامه یابد. حجم فروش سه‌ماهه هم برای نیمه دوم 2021 و سال 2022 از 2019 بیشتر و به نسبت نیمه دوم 2020 و نیمه نخست 2021 کمتر است.

با اینحال احتمالا حجم معاملات در سال 2022، با وجود روند نامطلوب ارزش‌گذاری مسکن، همچنان قابل قبول باشد.

در بخش دیگر گزارش آمده:

«افزایش رشد اقتصادی سبب اشتغالزایی و افزایش درآمد خانوارها می‌شود. از طرفی پیشبینی‌ها از تسریع روند رشد جمعیت در نیمه دوم سال 2022 خبر می‌دهند که در نتیجه آن تقاضا برای سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. خانوارها درآمد اضافی بیشتری کسب می‌کنند (بیشتر از 240 میلیارد دلار سه‌ماهه نخست 2021) و طبق بررسی بانک کانادا 10 درصد از دارایی خود را برای واریز پیش‌پرداخت مسکن هزینه می‌کنند.»

این گزارش همچنین تاکید کرده که رشد قیمت از مارچ 2021 نزولی بوده و میزان تقاضای کلی نیز، مخصوصا برای آپارتمان‌های ارزان، کم شده است. بگفته TD Economics این تحولات برعکس روزهای ابتدای پاندمی است و مهاجرت ساکنین آپارتمان‌های شهری به منازل خارج شهر در تشدید آن بی‌تاثیر نبوده است.

البته تقاضا برای واحدهای آپارتمانی در بریتیش‌کلمبیا همچنان بالاست و قیمت‌ها به اندازه دیگر استان‌ها کاهش نیافته است.

این گزارش می‌افزاید:

«نرخ فروش condo در بازار بالا رفته و ارزش آن در مقایسه با منازل detached بسیار بهتر است. همچنین تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید conde رو به رشد می‌باشد. انتظار می‌رود این شرایط در سه‌‌‌ماهه پایانی سال و با بازگشایی اقتصاد و افزایش فعالیت مراکز شهری هم ادامه یابد. بعلاوه افزایش سهم معاملات condo در بازار می‌تواند بخاطر عرضه مناسب آن باشد. فروش بیشتر این واحدهای ارزان از رشد متوسط قیمت مسکن خواهد کاست.»

منبع: Daily Hive