Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

بحران مصرف اُپیوید در ادمونتون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق گفته دکتر شازما میثانی، پزشک اورژانس بیمارستان رویال الکساندرا، ادمونتون در حال حاضر شاهد تعداد زیادی مسمومیت با اُپیوید (داروهای افیونی) است. طی ۶ ماه گذشته وضعیت در بیمارستان مرکز شهر به شدت بدتر شده است.

آقای بارکر که نزدیک به یک سال است مواد مخدر مصرف نکرده و عدم استفاده از مواد مخدر را یک دستاورد بزرگ در زندگی خود می‌داند، می‌گوید که همچنان از اُپیوید به عنوان همراه ثابت و ناخواسته خود استفاده می‌کند.

او که هروئین و کریستال مصرف می‌کرده می‌گوید هرگز سراغ فنتانیل نمی‌رود زیرا در سطح شهر شاهد نابودی مردم به دلیل مصرف این دارو است و شبانه‌روز از محله‌ پشتی خانه‌اش صدای آمبولانس می‌شوند. بارکر که تا سال گذشته در خیابان زندگی می‌کرده شاهد مرگ افراد زیادی بوده است.

کارکنان مرکز بهداشت بویل مک‌کالی نیز مجبور شده‌اند به جای اینکه خدمات اورژانس را به مراقبت‌های قبل از زایمان و دیابت اختصاص دهند به افرادی که به دلیل استفاده از اُپیوید اوردوز کرده بودند خدمت‌رسانی می‌کردند.


به گفته فرانچسکو موزاییکو مدیر پزشکی بویل مک‌کالی ورود فنتانیل به صحنه مواد مخدر شهر ارائه خدمات اورژانس را دچار تغییرات جدی کرده است. او معتقد است ناامیدی افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند بر روی کارکنان مرکز بهداشت نیز تأثیر گذاشته است.

از ژانویه ۲۰۲۰ تا مارچ ۲۰۲۱، بیشترین میزان اوردوز در یک ماه ۲۰ مورد بوده است. در آپریل اما این عدد افزایش چشم‌گیری داشته است، به طوری که تنها در ماه جون ۱۰۵ مورد اورودز مشاهده شده است.

خدمات امدادی آتش‌نشانی ادمونتون نیز شاهد افزایش تماس‌های مرتبط با اوردوز است. در سال 2019، کارکنان امداد به بیش از 1100 تماس مرتبط با اوردوز پاسخ داده‌اند. این عدد در سال 2020 دو برابر شد و از آگوست ۲۰۲۱ تعداد تماس‌ها با این مرکز خدماتی بیش از ۳۰۰۰ تماس بوده است.

بیمارانی که اوردوز می‌کنند به مرکز اورژانس میتانی، نزدیک‌ترین بیمارستان به مرکز شهر، می‌روند، جایی که بسیاری از آژانس‌های خدمات اجتماعی در آن مستقر هستند.

به گفته ایلین هیشکا، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه آلبرتا، مقدار زیادی فنتانیل و اُپیویدهای دیگر از مکزیک به صورت قاچاقی وارد کانادا می‌شوند. داروهایی که از کانال‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند تقلبی هستند.

موزاییکو معتقد است اگر ادمونتون این میزان از اوردوز یا تجربه نزدیک به مرگ را در شرایط پزشکی دیگری مشاهده کند واکنش جدی‌تری به بحران نشان می‌دهد. به عقیده او این موضوع می‌تواند به ایدئولوژی و ارزش‌گذاری‌های جامعه مربوط باشد.

او در این خصوص می‌گوید: «آن چیزی که ما متوجه نمی‌شویم این است که این موضوع بر همه تأثیر می‌گذارد. همه ما در سلامت و تندرسی به هم وابسته هستیم. این موضوع فقط یک موضوع اقتصادی یا انسان‌دوستانه نیست. به همین دلیل مهم است که مثل هر بحران سلامتی دیگری به این موضوع واکنش نشان دهیم.»

تنفس آهسته یا قطع تنفس از علائم مسمومیت با اُپیوید است، شخص در این حالت به صدا یا درد واکنش نشان نمی‌دهد. همچنین خفگی یا استفراغ، پوست سرد و ملتهب، مردمک‌های کوچک یا حرکتی شبیه تشنج نیز از علائم مسمومیت با اُپیوید هستند.

کیت‌های نالوکسان به صورت رایگان در بیش از ۲۰۰۰ سایت اجتماعی و داروخانه در سطح استان پیدا می‌شود. هر کیت مجهز به ماسک تنفسی نجات برای قرار دادن بر روی صورت فرد اوردوز کرده است که قبل از تزریق نالوکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیت‌ها سه شیشه دارو و سوزن دارند که می‌توانند به ران یا شانه فرد تزریق شوند.

منبع: globalnews