Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

آخرین نتایج نظرسنجی انتخابات فدرال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با داغ‌ شدن مبارزات انتخاباتی فدرال، یک نظرسنجی جدید نکاتی را در خصوص بخش‌هایی که احزاب می‌توانند حمایت طرفداران خود را توسط آنها افزایش یا کاهش دهند مشخص کرده است. بر اساس این نظرسنجی شکاف عظیمی میان لیبرا‌ل‌ها و دموکرات‌ها وجود دارد.

این نظرسنجی حاکی از آن است که شکاف موجود می‌تواند رقابت را برای حزب محافظه کار که از بیشترین میزان حمایت برخوردار است، تسهیل بخشد.

نزدیک به نیمی از رای‌دهندگانی که در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند از انتخاب خود اطمینان کامل دارند. در حالی که از ابتدای مبارزات انتخاباتی حمایت از حزب ترودو یک درصد افزایش داشته است، حمایت از حزب محافظه کار 3 درصد افزایش یافته است.

از میان شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، 34٪ افراد معتقدند محافظه کاران شتاب بیشتری در مبارزات انتخاباتی دارند که البته 72٪ رای دهندگان محافظه‌کار نیز به این موضوع اعتقاد دارند.

اما سوال اصلی این است که آیا این اعداد و ارقام می‌تواند تا دو هفته آینده بدون تغییر باقی بماند؟

نظرسنجی Ipsos که به صورت آنلاین بیش از 1500 کانادایی را در ماه آگوست مورد بررسی قرار داده است به این نتیجه دست یافته که لیبرال‌ها با ورود به نیمه دوم کارزار انتخاباتی خود همچنان در حال کاهش محبوبیت هستند.

تنها 17٪ از شرکت‌کنندگان معتقدند لیبرال‌ها با سرعت مناسب در مبارزات انتخاباتی فعالیت می‌کنند، که این عدد از آغاز مبارزات انتخاباتی پنج امتیاز کاهش یافته است. در این میان 38٪ از رای‌دهندگان گفتند احتمال دارد به لیبرال‌ها رای ندهند و 17٪ اعلام کردند به احتمال زیاد به لیبرال‌ها رای خواهند داد.

دموکرات‌ها نیز شاهد افزایش طرفداران خود هستند. از هر چهار رای‌دهنده یک نفر و 67٪ از رأی‌دهندگان حزب دموکرات معتقدند که این حزب با هفت امتیاز بیشترین شتاب را دارد.

رای‌های اشتراکی میان احزاب مختلف

امکان ایجاد شکاف میان حزب لیبرال و دموکرات به عنوان انتخاب دوم رای‌دهندگان نیز وجود دارد. دومین انتخاب رای‌دهندگان به ترتیبِ میزان رای، حزب دموکرات با 22٪ و پس از آن حزب لیبرال با 15٪ و در نهایت احزاب محافظه کار و سبز با 11٪ هستند.

در حالی که رای‌دهندگان حزب لیبرال و حزب دموکرات به عنوان گزینه دوم خود همدیگر را انتخاب می‌کنند، رای‌دهندگان لیبرال 46٪ دموکرات‌ها را به عنوان گزینه دوم خود ترجیح می‌دهند و دموکرات‌ها 39٪ به لیبرال‌ها رای خواهند داد.

بریکر معتقد است بزرگترین چالش لیبرال‌ها در آینده ناامیدی طرفداران حزب لیبرال از نخست‌وزیر خواهد بود، در این صورت حمایت از لیبرال‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

بریکر رای‌دهندگان لیبرال و دموکرات را که به عنوان گزینه دوم به یکدیگر رای خواهند داد افراد جوان‌تر و آسیب‌پذیرتر با درآمد کمتر و همچنین اعضای جوامع LGBTQ2 و BIPOC معرفی می‌کند. وی معتقد است که این افراد که در حال حاضر سردرگم شده‌اند به دنبال قهرمان می‌گردند.

در مقابل ، به نظر می رسد رای دهندگان محافظه کار دومین انتخاب خود را بین سایر احزاب تقسیم می کنند – اما بار دیگر حزب دموکراتیک ملی با 18 درصد در مقایسه با 12 درصد برای لیبرال‌ها، گزینه ترجیحی آنها ست.

رای‌دهندگان بلوک کبکوا نیز 23٪ حزب محافظه کار را به عنوان گزینه دوم خود برمی‌گزینند که کمی‌ کمتر از لیبرال‌ها با 20٪ خواهد بود. به همین خاطر کبک فرصت مناسبی برای ارین اوتول رهبر حزب محفاظه کار خواهد بود.

براساس این نظرسنجی ۳۸٪ از رای‌دهندگان به لیبرال‌ها، 22٪ به محافظه کاران و 7٪ به حزب دموکرات رای‌ خواهند داد. در این میان سبزها نیز در حال سقوط هستند و تنها 26٪ از رای‌دهندگان با اطمینان کامل اعلام کرده‌اند به این حزب رای می‌دهند.

داده‌های نظرسنجی حاکی از آن است که حزب سبز اقبال کمی در جلب نظر رای‌دهندگان دیگر را داشته و تنها 8٪ از رای‌دهندگان اعلام کرده‌اند به احتمال زیاد به سبزها رای خواهند داد.

از میان رای‌دهندگان بلوک کبکوا 43٪ اعلام کرده‌اند که از رای خود اطمینان کامل دارند و 63٪ فقط مطمئن هستند به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. در کبک نیز 18٪ از رای‌دهندگان گفته‌اند که به بلوک کبکوا رای خواهند داد که این میزان نسبت به 38٪ که این حزب تخمین زده بسیار ناچیز است.

نظرسنجی Ipsos بین 27 تا 30 آگوست انجام پذیرفته است. در این نظرسنجی اشخاص بالای 18 سال به صورت آنلاین و از طریق Ipsos I-Say شرکت کرده‌اند.

منبع: globalnews