Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

بیت‌کوین از امروز پول ملی دوم در السالوادور شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

السالوادور از امروز به نخستین کشور دنیا تبدیل شد که بیت‌کوین را بعنوان پول‌ ملی خود انتخاب می‌کند. بنابراین این ارز دیجیتال در این کشور کنار دلار آمریکا قرار گرفته و معامله با آن کاملا قانونی ست. البته به باور کارشناسان این یک آزمایش مالی رادیکال است که می‌تواند خطرات جدی برای نظام پولی این کشور در پی داشته باشد.

روز دوشنبه نعیب بوکل، رئیس جمهور السالوادور، از خرید 200 بیت‌کوین دیگر در آستانه پذیرش رسمی آن بعنوان پول ملی خبر داد. به این ترتیب مجموع ذخایر بیت‌کوین السالوادور به 400 رسید (حدودا 21 میلیون دلار). بوکل وعده داده که بزودی بیت‌کوین‌های بیشتری می‌خرد.

بوکل یک پوپولیست دست‌راستی است که از سال 2019 در قدرت است و برنامه خود برای استفاده از بیت‌کوین را در ماه جون اعلام کرد. طبق این قانون تمام آژانس‌های اقتصادی باید این ارز دیجیتال را بعنوان یک روش پرداخت از مشتریان خود بپذیرند. همچنین امکان تعیین مالیات بر بیت‌کوین نیز وجود دارد.

شهروندان السالوادور می‌توانند با دانلود اپلیکیشن دولتی Chivo Wallet به میزان 30 دلار بیت‌کوین برای شروع دریافت کنند.

بوکل در یک توییت گفت: «فرایند پذیرش بیت‌کوین در السالوادور نیازمند آموزش و یادگیری است. هر گام جدید در آینده نیز چنین خواهد بود و نمی‌توان راه را در یک روز یا یک ماه پیمود. با اینحال می‌توانیم پارادایم‌های سابق را تغییر دهیم.»

برخی شهروندان از این تحولات استقبال کرده‌اند اما مخالفان آن نیز کم نیستند. نبود اطلاعات کافی درباره ارزهای دیجیتال یکی از نگرانی‌های اصلی محسوب می‌شود.

ایجاد زیرساخت لازم برای تبدیل بیت‌کوین به پول ملی السالوادور با همکاری شرکت Strike (فعال در حوزه مبادلات مالی دیجیتال) محقق شده است.

بطورکلی رمزارزها که در کیف‌های دیجیتال نگهداری می‌شوند جدیدترین جایگزین برای پول سنتی و حساب‌های بانکی هستند؛ به این ترتیب مردم کشورهای فقیرتر که دسترسی کمتری به خدمات بانکی دارند می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین راحت‌تر به انجام مبادلات مالی بپردازند.

همزمان سازمان‌های اجتماعی از دولت السالوادور خواسته‌اند تا این قانون را بخاطر بی‌ثباتی شدید بازار رمزارزها کنار بگذارد.

بیت‌کوین پس از افت شدید ارزش در ابتدای سال دوباره روند روند صعودی به خود گرفته اما همچنان با رکورد 65,000 دلار ماه اپریل فاصله دارد. روز سه‌شنبه ارزش بیت‌کوین با کاهش 0.7 درصدی به 51,360 دلار رسید و امروز نیز با یک سقوط ناگهانی تا 43,000 دلار افت کرد و در لحظه نگارش این خبر 47,000 دلار معامله می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول که سال گذشته یک وام اضطراری به السالوادور داده بود و مشغول مذاکره برای اعطای وامی دیگر به آنهاست با ابراز تردید درباره این تصمیم نسبت به بروز مشکلات اقتصادی، مالی و قانونی هشدار داد.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل IMF، در اینباره گفت: «تعیین نرخ مالیات در هنگام افزایش یا کاهش ارزش بیت‌کوین بسیار دشوار است. همچنین برنامه‌ریزی هزینه‌ها آسان نیست. همانطور که خاطرمان است در ماه اپریل قیمت بیت‌کوین به 65,000 دلار رسید و ناگهان ظرف چند روز نیمی از ارزشش را از دست داد. این یک چالش اساسی برای وزارت امور مالی خواهد بود.»

در اواخر ماه جولای هم Moody’s Investors Service با قرار دادن السالوادور در قلمرو سیاه از احتمال بروز شوک‌های مالی فلج‌کننده در این کشور از ژانویه 2023 گفت.

با اینحال دولت السالوادور امیدوار است استفاده از بیت‌کوین بعنوان پول ملی موجب جذب سرمایه‌گذاران جدید شود و بزودی مبلغ کمیسیون‌های پرداختی ارسال حواله از خارج کشور نیز کاهش یابد.

منبع: CNN