Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

حقیقت‌یابی: آیا خشونت با اسلحه در کانادا افزایش یافته است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اسلحه مهمترین موضوع مورد بحث در آخرین هفته مبارزات انتخابات فدرال بود.

لیبرال‌ها در خصوص ممنوعیت استفاده از سلاح‌های گرم با حزب محافظه کار اختلاف نظر داشتند و ارین اوتول، رهبر محافظه کار، از طرح لغو ممنوعیت استفاده از سلاح گرم عقب نشینی کرده است. اما تمامی احزاب در خصوص افزایش خشونت با اسلحه اتفاق نظر دارند.

لیبرال‌ها معتقدند محله‌ها باید محیطی امن و مسالمت‌آمیز برای زندگی و تربیت فرزندان باشند، اما خشنونت با اسلحه آن هم به سبک آمریکایی در حال افزایش است. به عقیده لیبرال‌ها تعدادی زیادی از کانادایی‌ها به دلیل خشونت با اسلحه جان خود در شهرهای مختلف کانادا را دست داده‌اند.

آقای اوتول نیز در کنفرانس خبری اخیرش گفت از زمان نخست وزیری جاستین ترودو تیراندازی‌های خشونت‌آمیز افزایش یافته است.

بله، بر اساس آمار رسمی کانادا خشونت با اسلحه در کانادا افزایش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهند از سال 2009 تا 2019 استفاده جنایتکارانه از سلاح گرم 81٪ افزایش داشته و این آمار در سال 2019 نسبت به سال قبل 9٪ افزایش یافته بود. در میان گزارشات استفاده از سلاح گرم، سرقت مسلحانه از بانک نیز مشاهده می‌شود.

همه‌گیری کووید-19 نیز در افزایش آمار نقش داشته است. طبق گزارش مرکز عدالت و امنیت کانادا، از سال گذشته 8,344 قربانی مرتبط با استفاده از اسلحه بر زمین مانده است.

بر اساس این گزارش، میزان خشونت‌ مرتبط با اسلحه گرم از سال 2013 روند افزایشی داشته و تنها در بین سال‌های 2017 و 2018 میزان جرائم کاهش یافته است. با ثبت 593 مورد جنایت با سلاح گرم در سال 2020، میزان این نوع جرائم 15٪ افزایش یافته است.

جویانگ لی، استادیار جامعه شناسی در دانشگاه تورنتو با بررسی خشونت با اسلحه به این نتیجه دست یافته که میزان قتل در چهار سال گذشته در سطح ملی افزایش پیدا کرده است.

اما طبق آمار StatsCan، به طور کلی نرخ کشتار با سلاح گرم در سال‌های اخیر ثابت بوده است.

البته تعداد قتل با سلاح گرم با 277 مورد در سال 2020 به اوج 5 سال اخیر خود رسید، اما سهم آن از کل قتل‌ها کاهش یافت. در 2020 حدود 37.2 درصد از قتل‌ها با تفنگ انجام شد در حالی که سال 2017 این نرخ 40 درصد بود.

خودکشی با اسلحه که نوع دیگری از خشونت با سلاح گرم است بسیار بیشتر از قتل در کانادا رخ داده است، اما در طول 20 سال گذشته افزایشی نداشته است. طبق آمار کانادا، بیشترین میزان خودکشی با 4,405 مورد مربوط به سال 2015 بوده است، در حالی که 3،540 مورد در سال 2020 ثبت شده است. خودکشی رابطه مستقیمی با اسلحه دارد.

با افزایش خشونت‌های مرتبط با سلاح گرم مردم کانادا نیز نگرانی خود را ابراز کرده‌اند. براساس تحقیقِ افکار عمومی توسط اداره امنیت عمومی کانادا در خصوص سلاح گرم 47٪ از کانادایی‌ها بر این باورند که خشونت با اسلحه برای جامعه آنها تهدید محسوب می‌شود.

نظرسنجی سازمان Leger and Association for Canadian Studies در سال 2021 نشان می‌دهد که حدود 66٪ مخالف قانونی بودن اسلحه، 10٪ موافق قوانین منعطف‌تر و 19٪ نیز طرفدار قانونی بودن حمل اسلحه هستند.

برنامه‌های احزاب در خصوص خشونت با اسلحه گرم

لیبرال‌ها به دنبال لغو قانون حمل سلاح گرم هستند و بودجه یک میلیارد دلاری برای استان‌ها و مناطقی که اسلحه را ممنوع کنند پیشنهاد داده‌اند. محافظه‌کاران نیز به دنبال استخدام افسران پلیس بیشتری هستند. دموکرات‌ها نیز بودجه‌ای را برای پروژه‌های ضدخلافکاری پیشنهاد داده‌اند.

به گفته جواینگ لی به دلیل اینکه داده‌های مناسبی در خصوص خشونت با اسلحه وجود ندارد، نمی‌توان سیاست درستی برای مبارزه با این مشکل اتخاذ کرد. او معتقد است اقداماتی نظیر افزایش پلیس و ممنوعیت استفاده از انواع خاص اسلحه‌های گرم نتایج مناسبی را در پی خواهد داشت.

منبع: cbc