Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

آلبرتا: افزایش بستری‌شدگان کووید-۱۹ در ICU

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سیستم بهداشت آلبرتا با افزایش بستری‌شدگان بیماران مبتلا به سویه دلتا کووید-۱۹ و افراد واکسینه نشده در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت فشار قرار گرفته است.

ظرفیت اولیه خدمات درمانی آلبرتا ۱۷۳ تخت است و با افزایش بستری‌شدگان ۹۳ تخت به بیمارستان‌های آلبرتا اضافه شده است.

در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۳۱ بیمار تحت درمان قرار دارند که ۷۰٪ آنها مبتلا به کووید-۱۹ هستند. از روز چهارشنبه با اعزام کارکنان دیگر بخش‌ها به بخش‌های ICU، تمام جراحی‌های غیرضروری و سرپایی در کلگری به تعویق افتاده‌اند. جراحی‌های مرتبط با سرطان و جراحی‌های ضروری همچنان انجام می‌شوند.

به گفته وزیر بهداشت، تایلر شندرو، به منظور حفظ و جذب کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، ۲۲ میلیون دلار به شرکت‌های مراقبت از بیماران در منازل اختصاص می‌یابد، یعنی حقوق این کارکنان برای ۱۳ ماه آینده ۲ دلار در ساعت افزایش خواهد یافت. هدف از تخصیص این بودجه مراقبت از اکثر بیماران در منزل و کاهش فشار موجود بر سیستم درمانی استان است.

مدیر اجرایی بهداشت آلبرتا، ورنا ییو، می‌گوید: «حدود 92٪ از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در ICU یا یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و یا به کلی واکسینه نشده‌اند. تاثیر واکسیناسیون در جلوگیری از بحرانی شدن بیماری، کاملا قابل مشاهده است. اگر نمی‌خواهید برای محافظت از جان خود واکسینه شوید، لطفا به خاطر حفظ جان عزیزانتان این کار را انجام بدهید و با ۸۱۱ تماس بگیرید.»

به گفته دکتر دینا هینشاو در 24 ساعت گذشته از 13,800 آزمایش کووید-۱۹ انجام شده 1,510 مورد جدید ابتلا در آلبرتا شناسایی شده است. همچنین ۹ مورد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسیده است.

در چهار ماه گذشته، 84٪ از مرگ و میر آلبرتا مربوط به افرادی بوده است که به طور کامل واکسینه نشده‌اند. البته در میان این جان‌باختگان افراد کاملا واکسینه شده نیز مشاهده می‌شوند اما بسیار اندک. از فاکتورهای تاثیرگذار در فوت شدن این افراد می توان به سن بالا و شرایط پزشکی اشاره کرد.

هینشاو می‌گوید در دو ماه گذشته هیچ فرد واکسینه شده زیر 60 سال به دلیل کووید-۱۹ جان خود را از دست نداده است.

وی با اشاره به اینکه بانوانی که قصد باردار شدن دارند باید حتما واکسینه شوند گفت: «در حال حاضر اطلاعات نادرستی در خصوص واکسن‌ و بارداری در اینترنت منتشر می‌شود، اما من به شما اطمینان می‌دهم واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ برای بارداری و شیردهی کاملا بی‌خطر هستند.»

از ۳ سپتامبر استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده و محل کار و همچنین قانون منع رفت‌وآمد از ساعت ۱۰ شب برای نوشیدن الکل مجددا اجرا می‌شود. استفاده از ماسک در سیستم حمل‌ونقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس، جداسازی اجباری افرادی که علائم کووید-۱۹ دارند و یا نتیجه تست آنها مثبت است، از دیگر اقداماتی است که در آلبرتا از سرگرفته شده‌اند.

دلایل بازگشت اقدام بهداشتی منع رفت و آمد شبانه

داده‌های اخیر حاکی از افزایش میزان شیوع در بین افراد جوان‌تر است. گردهمایی در فضاهای سرپوشیده و در گروه‌های پرجمعیت، نپوشیدن ماسک و رعایت نکردن فاصله در مکان‌هایی مانند بارها و کلاب‌های شبانه باعث افزایش شیوع بیماری در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال شده است. همچنین نوشیدن الکل در رعایت نکردن اقدامات بهداشتی تاثیر گذار است.

اثبات واکسیناسیون

شندرو می‌گوید صاحبان مشاغل می‌توانند اثبات واکسیناسیون را برای کارکنان خود اجباری کنند. در حال حاضر اثبات واکسیناسیون ساکنان آلبرتا از طریق کد QR انجام می‌پذیرد.

از منتقدان اقدامات جدید دولت آلبرتا دیوید شفرد از حزب دموکرات است. وی در خصوص این اقدامات می‌گوید: «ما شاهد افزایش مرگ و میر، افزایش تعداد بستری‌شدگان و لغو گسترده جراحی‌های بیماران آلبرتایی هستیم و دولت تسلیم شده است و نمی‌تواند مانع شیوع کووید-۱۹ شود.»

این منتقد جیسون کنی را به دلیل ناتوانی در افزایش میزان واکسیناسیون ترسو خوانده است.

مایک دمپسی، نایب رئیس اتحادیه کارکنان استان آلبرتا طی بیانیه‌ای گفت: «ساکنان آلبرتا انتظار داشتند دولت به موج چهارم کووید-۱۹ واکنش جدی نشان دهد. اما وزیر شندرو راه حل Band-Aid را پیشنهاد کرد و نخست وزیر کنی حتی در کنفرانس حضور نیافت.»

در این میان چندین آلبرتایی به خبرگزاری‌ها گزارش‌هایی را مبنی بر لغو جراحی‌ها داده‌اند. برای نمونه آنی‌کِلر لُپژ که استیج چهار آندومتریوز را تجربه می‌کند و منتظر انجام هیسترکتومی است، می‌گوید وضعیت موجود به شدت ناامید کننده است زیرا او به سرعت باید جراحی شود و جانش در خطر است.

منبع: globalnews