Tuesday, April 23, 2024
16.6 C
Calgary

خلاصه‌ای از مناظره انگلیسی زبان رهبران احزاب

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رهبران احزاب فدرال در مناظره انگلیسی‌زبان بر سر پنج موضوع اساسی با یکدیگر به گفتگو پرداختند: توان مالی، تغییرات اقلیمی، بهبود همه‌گیری، مصالحه، رهبری و پاسخگویی.

با نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات، به نظر می‌رسد رقابت نزدیکی بین جاستین ترودو، رهبر لیبرال و ارین اوتول، رهبر محافظه کار در جریان است.

درگیری رهبران بر سر تغییرات اقلیمی

ترودو و اوتول بر سر تغییرات آب و هوا با یکدیگر به مناظره پرداختند و هر دو رهبر برنامه‌های خود را دست یافتنی و موثر خواندند. ترودو گفت: «شما در مورد این که ما چگونه می‌خواهیم یک چهارم کانادایی‌هایی که اعتقاد به تغییرات اقلیمی ندارند را متقاعد کنیم سوال می‌پرسید در حالی که آقای اوتول حتی نمی‌تواند حزب خود را در این خصوص متقاعد کند زیرا حزب او همیشه در مخالفت با تلاش‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی رای داده است.»

اوتول در پاسخ به ترودو گفت ترودو هرگز به گازهای گلخانه‌ای اشاره نکرده و برنامه مشخصی برای آن ندارد.

در کنوانسیون سیاست حزب محافظه کار در ماه مارچ نمایندگان این حزب به دو بیانیه دوستدار محیط سبز که شامل «تغییرات اقلیمی واقعی است» و «انجام اقدامات لازم» رای منفی داده بودند.

ترودو با سینگ نیز در مورد تغییرات اقلیمی مناظره کرد. به گفته ترودو هر دو حزب در مورد علم و تخصص صحبت می‌کنند و با یکدیگر هم‌عقیده‌اند اما لیبرال‌ها تغییرات اقلیمی را در اولویت قرار می‌دهند و این موضوع را A ارزیابی می‌کنند ولی دموکرات‌ها به این موضوع رتبه F می‌دهند.

مارک ژاکارد، اقتصاددان محیط زیست دانشگاه سیمون فریزر، با بررسی برنامه اقلیمی حزب دموکرات، این طرح را تا حد زیادی بی‌اثر و پرهزینه دانسته است. اندرو ویور، رهبر سابق حزب سبز، اما طرح اقلیمی لیبرال‌ها را برتر از طرح حزب سبز خواند.

به گفته سینگ کانادا در سال ۲۰۱۹ چیزی حدود 730 مگاتون دی اکسید کربن تولید کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۸ یک مگاتون، یعنی 0.2٪ افزایش داشته است.

در مورد مسائل بومی، ترودو به اوتول به دلیل اظهاراتی که اخیراً در مورد نحوه گرامیداشت گورهای بی‌نشان در مدارس شبانه‌روزی انجام داده است، حمله کرد. اوتول پیشنهاد کرده بود پرچم‌های کانادا را در قبرهای بی‌نشان مدارس شبانه‌روزی نیمه‌برافراشته نصب کنند. به عقیده ترودو در خصوص این مشکل بزرگ باید با مردم بومی صحبت کرد و به حرف‌های آنها گوش کرد و این دقیقا کاری بود که اوتول انجام نداده است.

اوتول اما این پیشنهاد خود را نمادی از تعهد کانادا به مصالحه خوانده و از خود دفاع کرده است.

در گزارش نهایی کمیسیون حقیقت و آشتی، ۹۴ مرتبه «درخواست اقدام» ارائه شد که از تمامی سطوح دولت فدرال، استانی و سرزمینی و بومی، خواسته شده بود برای مصالحه و ترمیم آسیب‌های ناشی از مدارس شبانه‌روزی و ایجاد حرکت رو به جلو از طریق تغییر سیاست‌ها و برنامه‌ها همکاری کنند.

رهبر حزب سبز از ترودو که خود را بارها فمینیست خوانده، پرسید که چگونه ارتش کانادا می‌تواند از این اصطلاح استفاده کند در حالی که رسوایی‌های سوءرفتار جنسی‌اش منتشر شده است. ترودو نیز گفت که دولت او سیاست‌ها و کارهای قوی‌تری را برای حمایت از آزاردیدگان جنسی وضع کرده است.

آنامی پل رهبر سبزها اظهار کرد بر اساس آنچه مشاهده کرده، ترودو فمینیست نیست. وی در ادامه از چندین زن سیاستمدار سابق لیبرال، از جمله جین فیلپوت، جودی ویلسون‌رایبولد و سلینا سزار که پس از درگیری با ترودو از این حزب جدا و یا حذف شده بودند، سپاسگزاری کرد.

بحثی نیز بین ایو فارنسوا بلانشه، رهبر بلوک کبکوا، و ساچی کورل، مجری، بر سر لایحه ۲۱ در گرفت، لایحه‌ای که مانع پوشیدن نمادهای مذهبی برخی کارکنان دولت از جمله معلمان، افسران پلیس و وکلای دولتی در محل کار می‌شود. دولت کبک در پاسخ گفت این نوع محدودیت‌ها برای حفاظت از سکولاریسم منحصر به فرد کبک ضروری است.

ساچی کورل، رئیس موسسه آنگوس رید، بیش از یکبار از بلانشه پرسید که چرا از قوانین تبعیض‌آمیز حمایت می‌کند. بلانشه در پاسخ به وی گفت این قوانین که شما آنها را تبعیض‌آمیز می‌خوانید، قوانین مشروعی هستند که در کبک اجرا می‌شوند و افرادی در اینجا حضور دارند که با آنها موافقند.

منبع: cbc