Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

یک پاییزِ تابستانی و گرم‌تر از نرمال در راه کانادا است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیشبینی‌های هواشناسی نشان می‌دهند که پاییز کانادا، مخصوصا در نواحی شرقی، گرم‌تر از نرمال و تابستانی خواهد بود. بر این اساس دماهای 5 تا 8 درجه سانتی‌گراد بالاتر از نرمال تا ماه اکتبر ادامه می‌یابد.

بگفته آنتونی فارنل، هواشناس ارشد Global News، دما در شهرهای بزرگ چون تورنتو، اتاوا، مونتریال و هالیفاکس حدود 20 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. برای مثال دمای تورنتو در روزهای پایانی سپتامبر به 28 درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید که برای این زمان از سال غیرعادی ست.

براساس پیش‌بینی‌ها غرب کانادا ازجمله آنتاریو، کبک و آتلانتیک احتمالا گرم‌ترین سپتامبر 15 سال اخیر را تجربه خواهند کرد.

در مقابل استان‌های غربی مانند بریتیش‌کلمبیا و آلبرتا پاییزی سردتر از نرمال را از سر خواهند گذراند. طی ماه‌های اخیر امواج گرمای شدید و رکورد شکن به این نواحی نفوذ کرد و موجب مرگ صدها نفر و آتشسوزی گسترده جنگل‌ها شد.

پیشبینی میانگین دمای بریتیش‌کلمبیا و آلبرتا به ترتیب حدود 15 و 18 درجه سانتی‌گراد است.

فارنل در اینباره می‌گوید: «ورود امواج هوای گرم و مرطوب به نواحی اطراف Great Lakes، کبک و Atlantic Canada تا ماه اکتبر ادامه دارد. از طرف دیگر شاید زمستان زودهنگام را داشته باشیم. فصل‌ها جابجا شده‌ و هوای بهتر را در سپتامبر و اوایل اکتبر و هوای بارانی و سردتر را در اپریل و اوایل مِی تجربه می‌کنیم.»

به باور دانشمندان رابطه‌ای مستقیم میان تغییرات اقلیمی و بروز پدیده‌های جوی شدید وجود دارد. بنابر اعلام Intergovernmental Panel on Climate Change تغییرات اقلیمی موجب بروز آتشسوزی‌های گسترده‌تر، ورود امواج گرمای شدیدتر و بروز تغییرات آب‌وهوایی خطرناک‌تر در جهان می‌شود.

بگفته جرالد چنگ، هواشناس Environment and Climate Change Canada، پیش‌بینی اینکه هوای گرم‌تر از نرمال تا چه تاریخی ادامه دارد دشوار است و شاید تا ماه نوامبر هم ادامه یابد.

منبع: Global News